בית המשפט ביטל את צווי הסגירה לעסקיו של שושן ברבי

ברבי טען כי הצווים הוצאו ע"י המשטרה כדי להפעיל עליו לחץ פסול בחקירה בקשר למעורבותו בתאונת הפגע וברח ■ ביהמ"ש: "הסמכות המינהלית לסגירת עסק תיושם רק במקרים חריגים" ■ עורך דינו: "המשטרה דרסה ורמסה את זכויותיו"

בית המשפט לעניינים מקומיים מתח הבוקר (ה') ביקורת על החלטת המשטרה להוציא צווי סגירה לפיצוציית "האלמוגים" שבבעלותו של שושן ברבי, החשוד בדריסת 3 נשים בתאונה "פגע וברח" בנתניה לפני כשבועיים והפקרתן למותן, והורה: הצווים בטלים, והעסק ייפתח.

"הסמכות המינהלית (להוציא צו סגירה לעסק - א' ל"ו) תיושם רק במקרים חריגים, כאשר הסיכון הכרוך ניהולו של העסק מחייב פעולת חירום, נסיבות בהן לא ניתן להמתין להליך המשפטי הרגיל המחייב הגשתו של כתב אישום תחילה", קבעה השופטת בדימוס ריבי צור.

‏בראשית השבוע הגיש ברבי בקשה לביטול צווי הסגירה לפיצוציה וכנגד סגירת דוכניו בשוק נתניה, בטענה כי הצווים הוצאו במטרה להפעיל עליו לחץ פסול במסגרת חקירתו במשטרה בקשר למעורבותו בתאונה.

הצווים הוצאו על-ידי המשטרה בנימוק כי "המקום פועל ללא רישיון עסק וללא היתרים מכלל הרשויות", וכי "המקום מהווה סכנה חמורה לשלום הציבור, ומתקיימים בו מפגשים של עבריינים שונים".

‏ברבי טען, באמצעות עורכי הדין אילן בומבך ויריב רונן, כי השימוע שנערך לברבי טרם סגירת העסק נערך ללא נוכחות עורך דינו, בעודו שוהה במעצר; וכי צווי הסגירה הוצאו בחוסר סמכות והוצאו לפועל בניגוד להלכה, הקובעת כי צווים אלה מוצאים אך ורק כ"תרופת חירום" חריגה ונדירה, וכשנשקפת לציבור סכנה של ממש מהפעלת העסק.

‏השופטת צור קבעה כי ברבי הקים את הקיוסק בידיעת הרשויות, פתיחתו נעשתה בהסכם עם הרשות, והוא פעל מול העירייה לקבלת רישיון מתאים לעסק, מרגע שקיבל התראה בעניין ניהולו של העסק ללא רישיון.

"השתלשלות אירועים זו איננה מעלה קיומו של יסוד סביר להפעלתה של המסכות המינהלית לסגירתו של העסק... כאשר הפגיעה בברבי, אשר פרנסתו ומטה לחמם שלו ושל משפחתו מצויים באותו עסק, כלויה וברורה, ומנגד לא ניצב בשלב זה... חשש מוגדר, קורב וממשלי לשלום הציבור, הנובע מניהולו של העסק".

בנוסף נקבע כי נפלו פגמים בהתנהלות המשטרה בהליך השימוע שנערך לברבי לפני הוצאת צווי הסגירה.

"מה זה שייך לצו סגירה?"

עו"ד בומבך מסר: "רוב העסקים בארץ פועלים ללא רישיון. הדרך לאכוף את החוק היא דרך כתבי אישום. צו סגירה מינהלי לפי הפסיקה הוא סעד קיצוני ונדיר. הוכחנו כי העסק פעל 7 שנים, ומעולם לא הוגש כתב אישום כנגד ברבי. הוכחנו כי המשטרה הפעילה כאן לחץ פסול על אסיר כדי להשפיע על חקירתו.

"בלי קשר לתיק הפלילי, מה זה שייך לצו סגירה? מדוע משפחתו, אשתו וילדיו צריכים להינזק מצו סגירה מינהלי ללא משפט? לצערי, בתיק זה מהחלטת בית המשפט עולה כי המשטרה דרסה ורמסה את זכויותיו של אסיר ושל משפחתו". ‏‎‎‏