אכזבה בארה"ב: רק 96 אלף משרות נוצרו באוגוסט

(עדכון) - בשוק ציפו ליצירה של 125 אלף משרות ■ שיעור האבטלה ירד - אך זה בגלל שאמריקנים רבים פשוט התייאשו מלחפש עבודה ■ ברננקי בשבוע שעבר: שוק העבודה - תמרור אזהרה מדאיג

אם לשפוט לפי נתוני התעסוקה שפורסמו היום (ו') בארה"ב, לפדרל ריזרב אין הרבה ברירה אלא להשיק את תוכנית ה-QE3 על מנת להאיץ את הצמיחה ולשפר את מצב שוק העבודה. הנתונים הצביעו על יצירה של 96 אלף משרות בלבד בחודש אוגוסט, בעוד התחזיות עמדו על 125 אלף משרות. גם נתוני יולי עודכנו מטה.

שיעור האבטלה אמנם ירד ל-8.1% מ-8.3%, אך זה בגלל שאמריקנים רבים פשוט התייאשו מלחפש עבודה ונפלטו ממעגל התעסוקה. באשר לנתוני יולי, הם עודכנו מטה מרמה של 163 אלף משרות ל-122 אלף. אם כן, הנתונים מצביעים על האטה בקצב יצירת המשרות בארה"ב.

הנתונים מראים עוד כי השכר הממוצע לשעה נותר קפוא ברמה של 23.52 דולר. אורכו של שבוע העבודה הממוצע נותר על 34.3 שעות.

מיד עם פרסום הנתונים נמחקו עליות של כ-0.3% בחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט.

אנליסטים העריכו לפני פרסום הנתונים כי אם דוח התעסוקה יאכזב, לבנק המרכזי האמריקני לא תהיה ברירה אלא להשיק תוכנית תמריצים נוספת לכלכלה האמריקנית, תוכנית שיו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי נמנע עד כה להשיק ואפילו לרמוז במודע.

דוח התעסוקה הקרוב והבאים אחריו, לדברי כלכלנים, גם עשוים לרמז על זהותו של נשיא ארה"ב הבא - האם ברק אובמה יזכה לכהונה נוספת למרות האבטלה הגבוהה בארה"ב, או שהאמריקנים יגידו 'מספיק' וייתנו הזדמנות למועמד הרפובליקני מיט רומני להראות מה הוא יכול לעשות למען הכלכלה ושוק העבודה האמריקני המקרטע.

"אם שוק העבודה ימשיך לגמגם, אני לא רואה הרבה סיכוי לכהונה נוספת לאובמה", אמר שון סמית, מנהל המכון הכלכלי באוניברסיטת פלורידה.

יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי אמר בשבוע שעבר כי הקיפאון בשוק העבודה מהווה תמרור אזהרה שיש לדאוג מפניו - מה שהגביר את ההערכות לתוכנית תמריצים שלישית לכלכלה כבר בשבוע הבא בישיבה הקרובה של ועדת השוק הפתוח.

"הכלכלה צומחת בקצב איטי, אבל זה לא משהו להתפאר בו", אמר סונג-וון סון, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת קליפורניה. "לכן אני סבור כי ברננקי יכריז בימים הקרובים על תוכנית רכישות אג"ח ממשלתיות כדי להקל על השווקים".