דוח: ישראל לא נלחמת במתן שוחד לעובדי ציבור של מדינות זרות

כך חושף דוח חדש של עמותת "שקיפות בינלאומית", הבוחן את מידת האכיפה של אמנת ה-OECD למאבק בשוחד של עובדי ציבור זרים בעסקאות בינלאומיות

ישראל איננה פועלת כנדרש כדי לאכוף את האיסור על מתן שוחד לעובדי ציבור של מדינות זרות בעסקאות בינלאומיות - כך חושף דוח חדש של עמותת "שקיפות בינלאומית" (TI), הבוחן את מידת האכיפה של אמנת ה-OECD למאבק בשוחד של עובדי ציבור זרים.

עמותת שבי"ל, הסניף הישראלי של עמותת "שקיפות בינלאומית" העולמית, פירסמה בסוף השבוע את דוח המעקב אחר יישום האמנה, וממנו עולה כי ישראל נכללת בקבוצת המדינות שבהן אין אכיפה בנושא זה, ביחד עם מדינות נוספות ובהן יוון, פולין, אירלנד, צ'כיה, דרום אפריקה, אסטוניה וניו-זילנד.

לעומתן, מדינות שבהן קיימת אכיפה פעילה של האמנה הן ארה"ב, גרמניה, בריטניה, איטליה, שוויץ, נורבגיה ודנמרק. מדינות שבהן קיימת אכיפה חלקית הן יפן, צרפת, קנדה, הולנד, ספרד, בלגיה, שבדיה, ארגנטינה ואוסטריה; ומדינות שבהן יש אכיפה מועטה הן מקסיקו, ברזיל, טורקיה, צ'ילה, צפון קוריאה, פורטוגל, בולגריה, סלובקיה, לוקסמבורג וסלובניה.

מהדוח עולה כי בשנת 2011 עלה המספר הכולל של מקרי שוחד שנחקרו והובילו לכתבי אישום, קנסות ואף מאסרים בכלל המדינות שנבדקו. עם 144 מקרים חדשים, עלה מספר התביעות מ-564 מקרים בסוף 2010, ל-708 מקרים בסוף 2011. בנוסף מתנהלות כיום 286 חקירות נוספות.

על-פי נתוני ה-OECD, בשנת 2011 נשלחו 66 אנשים למאסר, וסנקציות הוטלו על יותר מ-250 אנשים פרטיים וכ-100 חברות.

בכל הנוגע לישראל, מציין הדוח את דרישת משרד הביטחון לאמץ תוכנית למניעת שוחד בחברות הביטחוניות כתנאי לקבלת אישור ליצוא וכן את הצטרפות חברת אשראי לקבוצת הביטוח על היצוא של ה-OECD.

בנוסף מציין הדוח את כניסת התעשייה הצבאית בישראל לרשימה השחורה בהודו, שמשמעותה כי היא לא תוכל להתחרות במכרזים בהודו במשך 10 שנים. המקרה לא הגיע לחקירה בישראל, מאחר שהתרחש לפני כניסתו לתוקף של התיקון לחוק הפלילי.

בדוח מומלץ כי חברות ישראליות המעורבות בפעילות יצוא רחבת-היקף וחברי הדירקטוריון שלהן יידרשו להבטיח אכיפת תוכנית למניעת שוחד, וכן כי משרד הביטחון יפרסם קווים מנחים לחברות לגבי אופן הטמעת תוכניות למניעת שוחד.

לדברי עו"ד גליה שגיא, מנהלת עמותת שקיפות בינלאומית-ישראל, "המסר מהדוח השנה ברור וחד, המדינות החזקות מבינות שעליהן להילחם בשוחד בעסקאות בינלאומיות. גם אם האכיפה בישראל מתמהמהת, הרכבת כבר דוהרת במדינות רבות שאיתן יש לישראל קשרי מסחר. השיח העולמי השתנה, ועלינו להשתנות יחד איתו, אם אנחנו רוצים להמשיך להיות שחקן מרכזי".