שלמה מעוז: "לפרק את אי.די.בי - ישרת רק את העו"ד"

מעוז, יו"ר "הון ליין", מגונן על נוחי דנקנר וקורא למחזיקי האג"ח לגלות סבלנות ■ "אני חושב שההתנפלות עליו תהיה בעוכריהם של בעלי האג"ח שמתנפלים עליו והעמיתים שלהם"

"הסיטואציה של אי.די.בי ידועה. אני חושב שאם מסתכלים על ההכרזות של נוחי דנקנר ומנהליו, והעסקה עם כימצ'יינה, כלל תעשיות ומעריב (בתקווה שהעסקה תצא לפועל) אני חושב שההתנפלות עליו תהיה בעוכריהם של בעלי האג"ח שמתנפלים עליו והעמיתים שלהם. אנו בזמנים קשים והמימוש ייקח זמן". כך אומר היום (א') הכלכלן שלמה מעוז, יו"ר "הון ליין", שמגונן על נוחי דנקנר וקורא למחזיקי האג"ח לגלות סבלנות, ולא לרוץ לפרק את הקבוצה לכנס את נכסיה, אחרת הפזיזות תפגע בהם ובעמיתים שלהם ואולי אף במשק כולו.

"ברגע שדנקנר יצליח למכור חברות שמתחת לאידיבי פיתוח במחירים נוחים יותר מהיום (לדעתי ערך החברות בקבוצה גבוה יותר) ולהעלות כסף לאידיבי פיתוח שתחזיר הלוואות ותגיע להסדרים עם הבנקים, הוא יוכל להעלות כסף בהמשך למעלה. אבל, ככל שילחצו עליו הוא יצטרך למכור יותר מהר ובמחירים יותר נמוכים. לכן, אין להתנפל עליו, וצריך סבלנות. כמו בסיפור על האווזה שמטילה ביצי זהב. שחטו אותה ולא מצאו ביצי זהב והיא הפסיקה להטיל. ללחוץ עליו יפגע בכולם". לדעתו, "אם הולכים לכינוס נכסים - רק עוה"ד ירוויחו מזה ולא יישאר פרוטה לבעלים ולנושים".

בכלל, לדעת מעוז חשוב להשאיר את הקבוצה חיה ונושמת. "בעלי השליטה צריכים לקחת את אידיבי החזקות כעסק חי ולא לשחוט את החברה ולהביא לכינוס נכסים. בבתי המשפט כולם יפסידו".

בהתייחס להודעת האוצר על המשבר של אי.די.בי אמר מעוז כי "זה לא משבר של חברה אלא עלול להיות משבר מאקרו אם לא יטופל נכון. כולם צריכים לשבת ביחד ולא לומר שהם עוקבים אחר המהלך. על הרגולטורים להיכנס לעובי הקורה. אם לא תהיה לנושים סבלנות אני חושב שהאוצר והמדינה יידרשו לעשות הלאמה של נכסים פנסיוניים". הוא הוסיף כי "יש לתת סבלנות לדנקנר כי יכול להיות אפקט דומינו. המספר הקטן של הנזק מנפילת אי.די.בי לא מגלה את כל הנזק כי יכול להיות אפקט דומינו שישפיע גם על התעסוקה, הכנסות המדינה ממסים. זה יכול להיות טריגר למשבר והיו מקרים כאלה בעולם".

בנוסף, שמעוז מברך על התוכנית עליה הכריז נגיד הבנק המרכזי האירופי ואמר כי ".לקח לאירופאים זמן. ראינו ונראה בשבועות הקרובים עליה בנכסים הפיננסיים באירופה ובארה"ב. ההבטחה של דרגי היא שהוא אמר שהוא יקנה ללא הגבלה. לכן נראה שההחזקה של נוחי בקרדיט סוויס - גם שווייה יעלה".

"מבחינת מאקרו וארה"ב, אנו בתקופה של שבע שנים רעות אחרי השנים הטובות. לא חשוב מי ינצח בבחירות בארה"ב, אך ברגע שהבחירות יהיו מאחורינו אני רואה חידוש התנופה וגידול בהוצאות הממשלתיות בארה"ב וחידוש הצמיחה בארה"ב. היא תמשוך את הכלכלה העולמית, ובין היתר גם היא תמשוך את שווי החברות של דנקנר".

"כיום יש שיתוף פעולה בינלאומי. ראשי הכלכלה העולמית למדו ולעומת העבר - אז כל אחד דאג לעצמו - עכשיו אירופה וארה"ב פועלים יחדיו".

מעוז נשא את הדברים במסיבת עיתונאים של חברת "הון ליין", בראשו הוא עומד, במסגרתה הודיעה על הרחבת השירותים הפיננסיים שהיא מציעה ללקוחותיה והפעם לתחום הייעוץ וניהול קופות בניהול אישי (IRA). לדברי בני שהינו, מנכ"ל "הון ליין", "אנו נותנים ללקוח ראיה כוללת על החיסכון שלו באופן רציף. זו הבשורה שלנו. ניהול כל החיסכון שלו בראיה של one stop shop. במסגרת זו בית ההשקעות יאפשר שירותי ייעוץ ומעקב אחר קרנות השתלמות וקופות גמל בניהול אישי שיתופעלו באמצעות בית ההשקעות מיטב. בסה"כ, המחיר עבור IRA אצלנו הוא 0.3% לגוף המתפעל, ו-0.3%-0.5% עבור ליווי הלקוח על ידינו (הגבוה - אם זה מבוצע על ידינו). כלומר, 0.6% עד 0.7% מהנכסים המיועצים".

שהינו הוסיף נתונים על הפעילות שהוקמה בסוף יוני. "כחודשיים מאז שעלינו לאוויר גייסנו כ-50 מיליון שקל כאשר רוב האוכלוסייה שהצטרפה אלינו היא מבוגרת - גילאי 40 ומעלה. התיק החציוני שלנו הוא עם נכסים בהיקף של כ-150 אלף שקל. אנו נותנים ללקוח מעקב תמידי ולפחות שבועי על התיק שלו, ראיה כוללת על החסכונות הפיננסיים שלו ומסייעים בניהול סיכונים טוב".