מנכ"ל פניציה: "נערכים לפיטורים מאסיביים"

במשרדי התמ"ת והאנרגיה מתגבש פתרון ביניים לשנע גז במכליות אל המפעל לייצור זכוכית, בהיעדר תשתית להזרמת גז טבעי למפעל הצפוני

"ציפור על העץ" - כך מגדיר מנכ"ל פניציה אמריקה ישראל, ערן חיימוביץ', את ההצעה המתגבשת במשרדי התמ"ת והאנרגיה, לשנע באמצעות מכליות גז טבעי דחוס אל המפעל לייצור זכוכית שבאזור התעשייה ציפורית הסמוך לנצרת עלית. התוכנית אמורה לספק פתרון ביניים למשבר האנרגיה החמור שאליו נקלע המפעל, שמייצר זכוכית שטוחה, בעיקר לנדל"ן ולשדות סולאריים, ולאפשר את המשך קיומו. לדברי חיימוביץ', יש לפניציה היכולת לקלוט את הגז הנוזלי וכעת הסוגיה נבדקת.

ההצעה להעביר את הגז הטבעי בצורה נוזלית אל המפעל שבגליל, עלתה בעקבות היעדר תשתית להולכת גז טבעי עד לאזור התעשייה ציפורית. בהיעדר גז, נאלץ המפעל לבסס את פעילות הייצור שלו על מזוט ולספוג את ההתייקרויות שחלו בו בשנה האחרונה. לפני כחודש, אושרה למפעל הקפאת הליכים לאחר שנקלע למצוקה תזרימית קשה ולחובות של יותר מ-320 מיליון שקל לבנקים ולספקים.

היום (א') כינס המנכ"ל חיימוביץ' מסיבת עיתונאים ובה הודיע כי אם לא יימצא פתרון למצוקות החברה, הוא יפסיק את פעילות המפעל בעוד 3 שבועות. לדבריו, עם הפסקת פעולות הייצור, ההנהלה נערכת ל"פיטורים מאסיביים" כהגדרתו. פניציה מעסיקה כ-400 עובדים, כולם תושבי הגליל. מיד לאחר הכרזת המנכ"ל, הודיעו נציגי ההסתדרות וועד העובדים במפעל כי ייאבקו בכל תוכנית לפטר עובדים.

במהלך מסיבת העיתונאים חיימוביץ' קרא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתערב אישית ובבהילות במשבר שפוקד את המפעל: "אם ראש הממשלה לא יתערב בזמן הקרוב לפתרון המצוקה שלנו, ועוד לפני ראש השנה, ננקוט פעולות לקירור תנור ההתכה של חומרי הגלם ומשמש לייצור הזכוכית. קירור התנור הוא תהליך ארוך ומורכב ומשמעותו אחת: הפסקת הפעילות של פניציה", אמר חיימוביץ'".

"הקפאה של הפריפריה"

מאז שבית המשפט אישר לפני כחודש הקפאת הליכים לפניציה ומינה לנאמן למפעל את רו"ח חן ברדיצ'ב, ראשי החברה מקיימים דיאלוג עם שרי הממשלה בניסיון לפתור את מצוקת עלויות האנרגיה. זאת, בהיעדר תשתית המאפשרת הזרמה של גז טבעי לאזור התעשייה ציפורית. לדברי חיימוביץ', כיום יש לפחות חמש קבוצות של משקיעים שמעוניינות להשקיע בפניציה, אך הן מתנות את כניסתן אל החברה בחיבור המפעל לרשת ההולכה של הגז הטבעי.

לדברי חיימוביץ', ההחלטה של התאגיד התעשייתי האמריקני גרדיאן להשקיע כ-40 מיליון דולר בהרחבת פניציה בשנת 2006, התקבלה על רקע הבטחה ממשלתית שלפיה בשנת 2010 המפעל יחובר לרשת הגז הטבעי. בהיעדר עמידה בהבטחה לכאורה, החברה דורשת מהממשלה התחייבות שלפיה המפעל בציפורית יחובר לרשת הגז הטבעי לא יאוחר מחודש אפריל 2014, ועד אז היא תשפה את פניציה בכ-5 מיליון שקל בחודש, שהם הפער בין המחיר הגבוה של המזוט לבין מחיר הגז הטבעי: "אם היינו נמצאים בין חדרה לבין גדרה, לא היינו היום במשבר כזה חמור וקיומי על מפעל חשוב ושורשי כמו פניציה", אמר חיימוביץ': "במצב כזה, היינו כבר מחוברים לגז הטבעי, אלא שיש כאן הקפאה של הפריפריה ביחס למקומות אחרים בארץ".

לדברי חיימוביץ', "גם הבעלים האמריקניים של המפעל התייאשו מההתנהלות של ממשלת ישראל בעניין הגז הטבעי ולכן פנו לבית המשפט בבקשה לאשר הקפאת הליכים. לתאגיד הזה יש 30 מפעלים בכל העולם, גם בספרד. בכל מקום קשה ובכל מקום יש משברים. למרות זאת, הממשלות מתגייסות כדי להציל את התעשייה. אם פניציה ייסגר בעוד שלושה שבועות, הרי האבסורד הוא שבעוד שנה יבוא משקיע ויבקש לפתוח כאן מפעל חדש. הוא יבקש מהמדינה מענקים, והמדינה, שתשלם לעובדים שלנו דמי אבטלה, תשלם גם לאותו משקיע. זה יעלה פי כמה ממה שאנחנו מבקשים היום", אמר.

יו"ר מרחב העמקים-צפון בהסתדרות, ליאון פרץ, שמלווה את עובדי פניציה, הזהיר כי "פיטורים במפעל הזה לא יעברו בשקט: תהיה פה מלחמה. זו תהיה מלחמה של כלל עובדי החברה על הבית והפרנסה. יהיה כאן מאבק שלא נראה עדיין בשום מקום".

על רקע ההודעה של הנהלת החברה על גל פיטורים קרוב, המשיכו גם היום עשרות מעובדי פניציה בפעולות המחאה בקריאה לשרי הממשלה לפעול בדחיפות להצלת עתיד המפעל: הם הבעירו צמיגים ומכולות אשפה בשערי המפעל ולאחר מכן חסמו את דרכי הגישה לאזור התעשייה ציפורית.