ההיברידית של GM: כ-49 אלף דולר הפסד על כל מכונית

שנתיים אחרי ההשקה של רכב שברולט מדגם וולט, ההערכות הן שיעברו שנים עד שבחברה יראו ממנה כסף, ובינתיים פורד והונדה כבר מציבות תחרות

חברת ג'נרל מוטורס מכרה מספר שיא של רכבי שברולט מדגם וולט (Chevrolet Volt) בחודש אוגוסט האחרון, אבל בשורה התחתונה, לא מדובר בבשורות טובות לתעשיית הרכב. כמעט שנתיים אחרי ההשקה של הוולט - דגם פורץ דרך של מכוניות היברידיות טוריות (שמותקן בהן מנוע בעירה פנימית לצד מנוע חשמלי), GM עדיין מפסידה כ-49 אלף דולר על כל רכב שהיא בונה. זאת לפי הנתונים שמסר לרויטרס אנליסט מומחה בתעשיית הרכב.

ההצעות הזולות לליסינג של רכבי הוולט משכו הקיץ עוד ועוד לקוחות לאולמות התצוגה של שברולט, והחריפו יותר את ההפסדים. חלק מהלקוחות האמריקנים משלמים 5,050 דולר בלבד תמורת הזכות לנהוג במשך שנתיים ברכב שעלות הייצור שלו היא 89 אלף דולר.

אמנם ההפסדים של GM יצטמצמו ככל שהחברה תייצר ותמכור עוד רכבים, אבל יעברו עוד שנים עד שהם יראו כסף מהדגם הזה, שעומד כעת בפני תחרות מול דגמים דומים של חברות כמו פורד, הונדה ואחרות.

הבעיה - הנדסת יתר

"הבעיה של GM היא שהוולט סובל מהנדסת יתר ותמחור יתר", אומר דניס ויראג, נשיא חברת ייעוץ לתעשיית הרכב ממישיגן.

הבעיה הזו איינה ייחודית רק ל-GM. ניסאן, הונדה ומיצובישי מתקשות גם הן למכור את הרכבים החשמליים וההיברידיים שלהן, אם כי דגם הפריוס של טויוטה זוכה לדרישה גבוהה.

GM מנסה למצוא את הדרך כיצד להעלות את נפח המכירות של הדגם, כך שההשקעה בסך 1.2 מיליארד דולר תתפרש על פני יותר רכבים ובכך תפחית את עלויות הייצור - דבר שקשה יהיה לבצע עד שהמכירות יעלו.

אבל המחיר ההתחלתי הגבוה של הוולט - 39,995 דולר - והטכנולוגיה המורכבת שלו (הרכב כולל סוללות ליתיום פולימר יקרות, אלקטרוניקה מתוחכמת ומנוע חשמלי שמשולב עם מנוע בנזין) הרחיקו קונים פוטנציאלים רבים מאולמות התצוגה של שברולט.

חלק מהקונים הפוטנציאלים נרתעים מהאתגר הטכנולוגי הכרוך בהחזקת רכב כזה, בעיקר נושא טעינת הסוללה. מכוניות היברידיות טוריות כדוגמת הוולט דורשות שעות של הטענה - תהליך שניתן לקצר במעט על ידי התקנה של מצבר מסחרי בעלות של 2,000 דולר.

חוסר העניין בוולט מנע מ-GM להגיע קרוב לתחזית ההתחלתית האופטימית של המכירות. הצעות ליסינג נמוכות של 199 דולרים לחודש דחפו את המכירות בחודש אוגוסט לרמת שיא של 2,831 כלי רכב, או 13,500 כלי רכב בשנה - מספר הנמוך באופן משמעותי מ-40 אלף המכוניות שקיוו ב-GM למכור השנה.