מבחן דרכים: המשפחתית הסינית MG350 - ראש חץ סיני

המשפחתית הסינית הראשונה בישראל, שמנסה לטשטש את מוצאה, היא בעיקר שימושית ולא מיועדת ליצור מהפכה ■ למרות שהיא לא המכונית המתקדמת והמתוחכמת ביותר בשוק היא מעבירה מסר חד וברור ליצרנים המערביים: הסינים כבר כאן

חומה הגדולה של סין נבנתה החל מהמאה ה-2 לפני הספירה במטרה להגן על גבולה הצפוני של הממלכה הסינית. במשך אלפי שנים היא מילאה את תפקידה היטב וסייעה לסינים להדוף פלישות רבות של שבטים ברברים. אלא שכיום ניצבים הסינים עצמם בפני "חומה גדולה", כמעט בלתי עבירה, שהוקמה באירופה ובארצות הברית במטרה אחת: לבלום את תעשיית הרכב הסינית בדרכה לכיבוש מערב.

החומה החדשה כוללת שני מכשולים. הראשון כולל תקינה סביבתית מחמירה ותקינת בטיחות, שנתפרו על מידותיהם ועל היתרונות ההנדסיים של יצרני הרכב מאירופה, ארה"ב ויפן. המכשול השני הוא מכשול התדמית של התווית MADE IN CHINA, שלקוחות מערבים רבים התרגלו לראות בה עדות למוצרים שהאיכות היא לא הצד החזק שלהם.

עיצוב ידידותי לעין

זו כנראה הסיבה שקמפיין ההחדרה של המשפחתית הסינית הראשונה בישראל, MG350, מטשטש כל רמז למוצאה הסיני ואת שם היצרנית שלה, SAIC, ומתכסה בגלימת תדמית של המותג הבריטי הארכאי MG, שספק אם מישהו מהלקוחות מתחת לגיל 50 זוכר אותו.

אבל בתעשיית הרכב, SAIC היא לא שם אלמוני. זוהי אחת מקבוצות ייצור הרכב הגדולות בעולם ובשנה שעברה היא ייצרה 3.97 מיליון מכוניות, שרבות מהן נמכרו בסין תחת שמות המותג של פולקסווגן וג'נרל מוטורס.

ה-MG350, ראש החץ של הקבוצה הענקית הזאת בחדירתה לאירופה, לא מיועדת ליצור מהפכה. זוהי משפחתית בגודל בינוני, שמכוונת אל ציי רכב ואל לקוחות ששמים את השימושיות במקום הראשון ועיצובה הולם היטב את הייעוד. יש לה פרופורציות סדאן קלאסיות, ממדים חיצוניים סבירים שמציבים אותה בלב הסקאלה של הפלח המשפחתי, חרטום מודרני ונאה וקפל מעניין במשטחי הצד, שמסתיים בזנב תקני למדי. בסך הכול זהו עיצוב ידידותי לעין, שמתקבל באופן טבעי על כביש הישראלי אם כי אינו מותיר חותם.

תא הנוסעים משתלב היטב בקבוצה. בסיס הגלגלים הוא באורך מכובד של 2.65 מ', והוא מותיר מרחב ברכיים טוב ליושבים מאחור. גם מרחב הכתפיים והראש סביר ולא התקשינו למקם מאחור שלושה מתבגרים בנסיעה של 250 קילומטר. עיצוב עמדת הפיקוד נראה יפני-קוריאני מצוי, למעט הגימיק של שעון מהירות דיגיטלי. איכות הייצור והחומרים בסביבת הנהג מותירה רושם מעורב: מצד אחד המכלול כולו נראה איכותי, עם שימוש בחומרי דיפון רכים ועיטורים מטאליים אופנתיים שלא רוטטים ולא משמיעים צלילים מיותרים תחת עומס. מנגד, בנקודות חבויות אפשר למצוא מכסים מפלסטיק קליל ומחוספס, דלתות שמרגישות קלות ומסך מולטימדיה, שכמעט בלתי ניתן לצפות בו באור יום. אבל בסך הכול התא נראה עמיד ועדכני ומכובד וצריך לזכור, שחלק גדול מיצרני הרכב המערביים רוכשים כיום את דיפוני הפנים שלהם ממפעלי ייצור בסין.

שיוט יציב ונוח

האבזור התקני הוא הנקודה השיווקית המרכזית של הרכב. הוא כולל מושב נהג חשמלי, גג שמש חשמלי ריפוד עור ומערכת מולטימדיה וחישוקי סגסוגת, שמסופקים כולם כסטנדרט במחיר הבסיס. זו חבילה ייחודית בפלח הזה, שמשדרגת את תחושת הנהג והנוסעים.

בחרטום אפשר למצוא מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר, שמייצר 105 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 4 מהירויות. יחידת ההנעה הזו מתפקדת בצורה סבירה בתנועה רגועה, משייטת ללא קושי במהירויות חוקיות ומספקת תגובת דוושה זריזה למדי. מנגד תחת עומס - כמו בעת האצה בעלייה - היא מזכירה קוריאניות ויפניות מדור קודם. כדי לשמור על תנופה הולמת בעלייה, למשל, צריך לרמוס את דוושת התאוצה, לייצר קיק-דאון אגרסיבי ולהתעלם מזעקות המחאה של המנוע, שנדרש לטפס עד אזור הקו האדום. נראה כי המגבלה העיקרית היא בתיבת ההילוכים האוטומטית המיושנת בת 4 המהירויות - רוב הקוריאניות המקבילות כבר עברו לתיבה בת 6 מהירויות - אם כי צריך לזכור שתיבות כאלה אפשר למצוא כיום גם בקורולה ובמאזדה 3. בסה"כ, מספקת המכונית ביצועים מתקבלים על הדעת שאינם חורגים מהמקובל בחלק התחתון של הפלח.

על הכביש צריך להתאים את הציפיות. ההגה, למשל, קל מאוד ומספק מעט היזון חוזר ובפניות הדוקות הצמיגים מקדימים לחרוק והמתלים לא מעודדים את הנהג להשתובב. מנגד, נהגים, שמתייחסים לרכב פרטי כאל אמצעי תחבורה אלמנטרי ונטול אמוציות יסתגלו אליה ללא קושי. הפקדנו את ההגה בידיו של בן משפחה, שנוסע ביום יום במשפחתית ליסינג קוריאנית נפוצה מהעבודה, והוא מצא שה-MG "סימפטית וידידותית לנהיגה". הוא התרשם כי "ספיגת הזעזועים של המתלים סבירה כל עוד לא פוגשים מהמורות גדולות מדי", והשיוט במהירויות חוקיות על הכביש המהיר "יציב ונינוח".

כך או כך, היינו ממליצים ליצרן - או ליבואן - להשקיע עוד כמה דולרים ולצייד את הרכב בצמיגים איכותיים של מותג ידוע במקום הצמיגים התקניים ועלומי השם שעמם מגיע הרכב, ולהשיג בכך שיפור משמעותית במעטפת הדינמית של המכונית.

כדאי וצריך להסתכל על ה-MG350 בפרספקטיבה נכונה. זו אמנם לא המכונית המתקדמת והמתוחכמת ביותר בשוק אבל במחיר של 115 אלף שקל - לפני מבצעים והנחות - היא מציעה מרחב סביר, ביצועים הוגנים איכויות דינמיות שאינן נופלות דרמטית מאלה של משפחתיות קומפקטיות מקבילות מתוצרת קוריאה, ויחס ללא תחרות של אבזור-תקני לכסף.

אמנם סוגיית האמינות ושמירת הערך בטווח הארוך היא עדיין הימור, כמו בכל מותג חדש שמגיע ארצה, אבל אלה מגבלות שאפשר להתגבר עליהן באמצעים שיווקיים. בשורה התחתונה ה-MG היא ראש חץ שמאחוריו ניצבת עוצמה כלכלית ותעשייתית אדירה. ראש החץ הזה אולי עדיין אינו מלוטש דיו אבל הוא ללא ספק צריך להוות קריאת השכמה ליצרנים המערביים: הסינים כבר נמצאים בפתח.

המכונית הסינית
 המכונית הסינית

חלק מהמתחרות

סוזוקי SX4 סדאן

ב-114 אלף שקל מציעה סוזוקי את הגרסה המאובזרת של ה-SX4 סדאן הוותיקה. המכונית קצרה מה-MG וניצבת על בסיס גלגלים קצר יותר ב-15 סנטימטרים. יש לה מנוע 1.6 ליטר, שהספקו שודרג ל-120 כ"ס. יתרונה הגדול הוא בשמירת ערך סולידית.

יונדאי I25 / קיה ריו

הגרסה הבכירה והמאובזרת ביותר של יונדאי I25 עולה 111 אלף שקל. במחיר הזה מקבלים משפחתית קומפקטית, בסיס גלגלים של 2.57 מ'. היא מצוידת ביחידת הנעה מודרנית שכוללת מנוע 1.6 ליטר בהספק 125 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות.

שברולט סוניק 1.6

גרסת הסדאן של השברולט סוניק החדשה עולה 110 אלף שקל ברמת האבזור הגבוהה והיא גם מצוידת במנוע 1.6 ליטר, בהספק 115 כ"ס, ובתיבה אוטומטית מתקדמת בת 6 מהירויות. בסיס הגלגלים שלה קצר יחסית - 2.53 מ'.