נובל אנרג'י שוקלת להעתיק פעילותה לנמל אשדוד

הושגו הבנות עם ועד העובדים של הנמל שהביע נכונות להתגמש ■ היקף הפעילות של יזמי הגז צפוי לגדול בשנים הקרובות כפליים ויותר ולהגיע ל-100-200 מיליון שקל בשנה

נובל אנרג'י ושותפותיה לקידוחי "תמר" ו"לוויתן", קבוצת דלק, ישראמקו ורציו, שוקלות להעתיק את הפעילות הנמלית שלהן לנמל אשדוד. ל"גלובס" נודע כי הושגו הבנות עם ועד העובדים של הנמל שהביע נכונות להתגמש אם יזמי הגז יחליטו להעביר את פעילותם לאשדוד. היקף הפעילות של יזמי הגז צפוי לגדול בשנים הקרובות כפליים ויותר ולהגיע ל-100-200 מיליון שקל בשנה, כשיתממשו התוכניות לפתח את לוויתן ולבצע קידוחי אקספלורציה ברישיונות אלון ורות. הנפגע העיקרי מההחלטה האפשרית לעבור לנמל אשדוד עשוי להיות הנמל הפרטי של מספנות ישראל במפרץ חיפה, שבו מתרכזת כיום הפעילות הנמלית של יזמי הגז. נובל היא לקוח עוגן של נמל המספנות מאז נחתם ביניהן הסכם לפני קרוב ל-3 שנים. בעלי השליטה בנמל המספנות הם שלמה שמלצר ושלומי פוגל, באמצעות חברת גולדבונד שהתמודדה עד לאחרונה על רכישת נמל אילת.

הפעילות הנמלית של יזמי הגז כוללת חכירת רציף פריקה וטעינה עבור האוניות המשרתות את אסדות החיפושים וההפקה שמופעלות במסגרת קידוחי תמר, לוויתן וקידוחי אקספלורציה ברישיונות הנוספים של דלק ונובל, כמו דולפין ותנין. בנוסף, נמל המספנות מספק שירותי אחסון עבור ציוד כמו צינורות ושירותי ריתוך ותחזוקה. המספנות ביצעו לאחרונה גם עבודות ייצור של צנרת מיוחדת המשמשת לחיבור תמר לחוף הישראלי בהיקף 7.5 מיליון שקל. גורמים בענף אמרו כי נובל מרוצה מהשירות הניתן לה בנמל המספנות אך זקוקה לשטחים נוספים. הקשר עם נמל אשדוד נוצר בשבועות האחרונים לקראת סיומו הקרוב של ההסכם בין נובל למספנות ישראל. ההסכם, שהיקפו הוערך ב-60 מיליון שקל, כולל אופציה להארכה.

תחרות חריפה

מנכ"ל נמל אשדוד שוקי סגיס אמר ל"גלובס" כי "מתנהלות שיחות עם כמה גורמים בענף חיפושי הנפט והגז". סגיס ציין כי הנמל מספק כיום שירותי נמל עבור חברת שמן שצפויה להתחיל בקידוח לחיפוש נפט מול חוף פלמחים ברבעון האחרון של השנה. לדבריו, נמל אשדוד נהנה ממיקום עדיף ומיכולות רבות שנמל המספנות הקטן אינו יכול להציע. גורמים בענף הספנות ציינו כי בין נמל אשדוד לנמל המספנות מתנהלת תחרות חריפה בסקטור המטען הכללי, והעריכו כי נמל המספנות ייפגע קשות אם פעילות יזמי הגז תעבור למתחרה הדרומי שלו.

סגיס ציין כי מגמת השיפור בפעילות העסקית בנמל, שהחלה ברבעון השני של השנה, נמשכת גם לרבעון השלישי. בהשוואה בין הרבעון השני לרבעון הראשון של 2012 מציגה החברה גידול של כ-16% בסך המטענים ששונעו דרך הנמל. במחצית הראשונה של 2012 רשמה חברת נמל אשדוד רווח נקי של 91 מיליון שקל, גידול של 15% לעומת המחצית המקבילה אשתקד. בהכנסות חלה ירידה ל-563 מיליון שקל השנה לעומת 577 מיליון שקל אשתקד.