מה הקשר בין בחורות בביקיני לירידה במניית מלאנוקס?

בלוג פיננסי מותח ביקורת על עמוד הפייסבוק של איל וולדמן, אליו נשלחים הקוראים כדי לחזות במגוון "מכוניות מהירות, יאכטות ונשים בביקיני"

העלייה המהירה בשוויה של מלאנוקס מושכת התייחסויות שונות מהשווקים הפיננסיים. פוסט שפורסם לפני שבועיים בבלוג הפיננסי Seeking Alpha טוען כי המחיר הנוכחי של מלאנוקס, שמספקת פתרונות לקישור מהיר בין משאבי מחשוב ארגוניים, מסמל בועה. זו טענה שראויה לדיון על רקע זינוק של לא פחות מ-200% בשווי החברה בחצי השנה האחרונה.

כחלק מהטענות מביא הפוסט גם עיון מעמיק בעמוד הפייסבוק של איל וולדמן, המייסד והמנכ"ל, שאליו נשלחים הקוראים כדי לחזות במגוון "מכוניות מהירות, יאכטות ונשים בביקיני", ומוסיף בסרקזם כי "המשקיעים יכולים לוודא שנעשה שימוש חכם בתגמול מהמניות".

פוסט נוסף שפורסם ב-Seeking Alpha ימים אחדים לאחר מכן דן גם הוא בשווי החברה, והגיע גם הוא למסקנה כי שיעור הצמיחה של החברה תלוי מדי בתנאי השוק שנוצרו, והמשקיעים מבצעים הימור מסוכן. וולדמן, שהתארח לפני שבוע בכנס איגוד תעשיות ההיי-טק בירושלים, היה נראה מבודח משהו מהניתוחים. בהתאם, הגיב שידאג - לטובת המשקיעים, כמובן - כי יהיו יותר תמונות של בחורות בביקיני בעמוד הפייסבוק שלו.

הפתעות לשני הצדדים

המהלך הרציונלי במלאנוקס אכן עשוי להיות רכישת המניה בחסר. הדרך שלה בוול סטריט לוותה בשינויים משמעותיים במחיר המניה. הטיפוס המהיר בשווי, וחוסר היכולת להבין לעומק את התהליכים העסקיים והטכנולוגיים סביב החברה, הפתיעו באחרונה כלפי מעלה. אבל במוקדם או במאוחר עלולים החברה, או האקו-סיסטם שסביבה, לבשר משהו ש"יפתיע" גם לצד השני, והשוק ימהר לזרוק את המניות.

דוגמה טובה למקרה כזה התרחשה בשבוע שעבר. בתוך ימים ספורים השלימה מניית מלאנוקס נפילה של יותר מ-15%, וכעת החברה נסחרת לפי מחיר המשקף לה שווי של 4.2 מיליארד דולר.

האינדיקטורים מאחורי הנפילה

שלושה אינדיקטורים הצטרפו למגמה שהייתה אחראית לנפילה: הורדת המלצה של בית ההשקעות Stifel Nicolas, פרישת סמנכ"ל הכספים מייקל גריי, ומגמה שלילית בביקושים בשוק השבבים, שגם השפיעה על הפחתת תחזית ההכנסות של אינטל לרבעון. לצד אלו, פשטו שמועות בשוק כי מלאנוקס עתידה להפחית את תחזית ההכנסות שלה.

עם זאת, לכל אלו אין השפעה אמיתית על השווי של המניה בהמשך הדרך. רוב האנליסטים עדיין מתייחסים למלאנוקס כחברת שבבים או ציוד תקשורת, ומוצאים את מכפילי השווי בהשוואה לחברות דומות. גישה אחרת היא השוואה לחברות מסגמנטים שונים, אך עם מנועי צמיחה דומים כגון Web 2.0 או מחשוב ענן. בגישה הזו השווי של החברה יגיע לכ-5 מיליארד דולר. אך לפי גישות אחרות השווי יכול להיות נמוך משמעותית. כך למעשה, כל שווי של 3-5 מיליארד דולר שיינתן למלאנוקס יהיה מוצדק בגישה כזו או אחרת.

ההתרוממות של מלאנוקס בתקופה האחרונה נגזרת מהביקושים במרכזי הנתונים הגדולים לקישור מהיר בין מערכות המחשוב הארגוניות, וכל עוד מלאנוקס תוביל באספקת היכולות האלו היא תצליח להצדיק את השווי שהיא מקבלת. מה יקרה ביום שאחרי? על זה וולדמן יצטרך להתחיל לחשוב בקרוב.