דלק לא תתמודד במכרזי חלוקת גז לצפון ולעמקים

הערכות: בקבוצה חששו מפסילה של הממונה על ההגבלים העסקיים בשל אחזקות בתחום הגז

קבוצת דלק החליטה ברגע האחרון שלא להתמודד במכרזי חלוקת הגז הטבעי באזור חדרה והעמקים ובאזור חיפה והגליל, כך נודע ל"גלובס".

לאחר פרישתה של דלק צפויות להתמודד במכרזים רק שתי קבוצות, שיזכו ככל הנראה כל אחת בזיכיון אחד. מדובר בקבוצה הכוללת את סופרגז יחד עם שפיר הנדסה ובקבוצה הכוללת את ח.מר עם רימון, לשעבר חברה בת של אגרו מקבוצת גאון אחזקות.

קבוצת סופרגז שפיר מנועה מלזכות בשני המכרזים גם יחד משום שכבר זכתה בזיכיון לחלוקת גז באזור המרכז. למרות זאת החליטה הקבוצה להתמודד בשני המכרזים ולוותר על אחד, אם תזכה בשניהם.

מחר הוא המועד האחרון להגשת הצעות להתמודדות בשני המכרזים. קבוצת דלק התכוונה להתמודד באמצעות החברה הבת דלק גז טבעי שבניהולו של גיא זילברמן. ההערכה היא שבקבוצה חששו כי התמודדותה תיפסל עקב שליטתה במאגרי הגז של ישראל ומעורבותה בהקמת תחנות כוח פרטיות. יצוין כי דלק גז טבעי התמודדה כבר במכרז חלוקת גז בדרום אך הפסידה בו.

הממונה על ההגבלים העסקיים אוסר על ספקי גז לעסוק גם בשיווק גז אך עד כה לא מנע מהם להיכנס לתחום החלוקה. חברות החלוקה מקבלות זיכיון מהמדינה לחבר לקוחות קצה בינוניים וקטנים, כמו מפעלי תעשייה וקניונים, לצנרת הולכת הגז הארצית תמורת דמי שימוש והקמה. תוקף הזיכיון הוא ל-25 שנה. הלקוחות הגדולים חברת החשמל, יצרני החשמל הפרטיים והמפעלים הגדולים מחוברים ישירות לצנרת הולכת הגז הארצית של נתג"ז (ראו תרשים).

מענק של 50 מיליון שקל לזוכה

שני המכרזים שייסגרו מחר הם האחרונים במכרזי החלוקה שתכננה רשות הגז לפרסם. במכרז לאזור חיפה והצפון הבטיחה המדינה מענק של 50 מיליון שקל לזוכה, בשל ההשקעה הגבוהה - כ-170 מיליון שקל - הנדרשת להקמת רשת החלוקה באזור.

במכרז השני לאזור חדרה והעמקים נדרשת לפי הערכות השקעה של כ-140 מיליון שקל. לא ברור עדיין מה יעלה בגורל אזור החלוקה האחרון, העיר ירושלים וסביבותיה. צינור ההולכה לבירה יוקם על ידי נתג"ז. בעבר שקלה רשות הגז להעניק את הזיכיון לחלוקת הגז בירושלים לתאגיד המים העירוני, הגיחון, ללא מכרז, אך לא ברור אם הצעד אפשרי מבחינה משפטית.

מערכת הולכה ארצית לגז הטבעי
 מערכת הולכה ארצית לגז הטבעי