שבוע לסגירת פניציה: מחלוקות בממשלה על המענק

שר האנרגיה קורא להקים רשת ביטחון כלכלי שתציל את המפעל, אך באוצר ובתמ"ת מזהירים: המהלך יעלה למשק מיליארדים

שבוע לפני תאריך היעד להפסקת הפעילות במפעל פניציה, המייצר זכוכית שטוחה באזור התעשייה ציפורית שבנצרת עלית, נעשים מאמצים קדחתניים בכנסת ובמשרדי הממשלה בניסיון לגבש תוכנית שתימנע את סגירתו. היום (א') התכנסה ועדת הכספים כדי לדון במצבו הכספי הקשה של המפעל שבו מועסקים כ-400 עובדים, בעקבות התייקרות המזוט והקושי להתחרות בשוקי העולם. מחר תקיים גם ועדת הכלכלה דיון מיוחד בנושא.

יו"ר ועד העובדים, חיים קטרי, אמר היום ל"גלובס" כי "שעון החול הולך ואוזל. אני מקווה שנראה ביומיים הקרובים אור בקצה המנהרה. בכל פעם שיש לנו הרגשה שאנחנו עושים צעד אחד קדימה לעבר הפתרון - אנחנו עושים שני צעדים לאחור. כל עוד דברים לא סגורים ולא חתומים, לא נוכל להיות רגועים ובטוחים".

הנאמן שמינה בית המשפט בנצרת למפעל, רואה החשבון חן ברדיצ'ב, סימן את סוף ספטמבר כתאריך יעד לגיוס של משקיע נוסף שיזרים הון שיאפשר את המשך הפעילות. כיום, מוחזק המפעל בידי התאגיד התעשייתי האמריקני גארדיאן וחובותיו נאמדים בכ-320 מיליון שקל, בעיקר לספקים ולבנקים. בדוח האחרון שמסר לבית המשפט, ציין הנאמן כי משקיעים פוטנציאליים מתנים את השקעתם בקבלת התחייבות מהמדינה ולפיה המפעל יחובר לרשת הגז הטבעי, באמצעותו ניתן יהיה להוזיל משמעותית את הליכי הייצור. זאת, מבלי לשלם את העלויות הגבוהות של המזוט, המשמש כיום להפעלת התנור המרכזי.

חשש מתקדים

בניסיון לפתור את המשבר במפעל, שנכנס להקפאת הליכים בשל המצוקה התזרימית, הציע היום שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, לשר האוצר, יובל שטייניץ, להעמיד למפעל רשת ביטחון כלכלית. באמצעות רשת זו, סבור לנדאו, ניתן יהיה להציל את המפעל מסגירה וזאת עד שיחובר לרשת הגז הטבעי במהלך הרבעון השני של 2014. בשיחה עם "גלובס", אמר היום לנדאו כי "קיים צורך לפרוס רשת ביטחון לפניציה ולמפעלים נוספים שעלולים להיקלע למשברים כאלה על פי קריטריונים מובנים, וזאת באמצעות קרן מיוחדת של הממשלה. זה תפקידם של משרדי האוצר והתמ"ת".

אלא, שבמשרדי האוצר ובהמ"ת מתנגדים להקמת רשת ביטחון כזאת מחשש לתקדים שיצור "מבול" של בקשות סיוע מהמדינה מצד מפעלים שיבקשו להתחבר לרשת הגז. בנוסף הם מתריעים כי המהלך יעלה למשק מיליארדי שקלים.

לדברי לנדאו, משרדו לקח על עצמו את חיבור אזור התעשייה ציפורית לרשת ההולכה של הגז הטבעי, שעלותו כ-20 מיליון שקל. אם משרדי הממשלה לא יגישו הסתייגויות עד מחר, הצעת החלטה שהגיש לנדאו לפני מספר שבועות אמורה לקבל תוקף חוקי, ומשמעותה - תחילת התכנון לעבודות להנחת צינור ההולכה של הגז הטבעי בידי חברת נתיבי גז.

משרד האוצר מסר היום כי הוא תומך בהצעה המקורית של לנדאו להקים צינור להולכת הגז לפניציה. עם זאת, במשרד ציינו כי משרד האנרגיה הוא שאחראי על לוחות הזמנים ועל ביצוע פרויקט הולכת הגז, שעיכובו עלה עד כה למשק יותר מ-10 מיליארד שקל.

"קשה לראות שהמפעל ייסגר"

במקביל, מנסה מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, יחד עם ראשי אגף התקציבים באוצר, לתאם מהלך שיאפשר את המשך הפעילות של פניציה תוך שינוע של גז טבעי דחוס למפעל. עד שהעברת הגז באמצעות מכליות תתאפשר בעוד כשנה, הצוות שבראשותו בוחן אפשרות למתן מענק מצד המדינה באופן שיסייע לחברה לכסות את פער העלויות שבין המזוט היקר שעליו מבוסס כיום תהליך הייצור, לבין עלות הגז הטבעי. קדמי מנהל בעניין מגעים אינטנסיביים עם הנאמן, עם המנכ"ל ערן חיימוביץ', ואף עם חברת סופרגז שאמורה לשנע את הגז הדחוס אל המפעל.

גורמים שמקורבים למגעים הללו הגדירו את התקדמותם כ"מרחק נגיעה להסכם, כמו מרחק של קילומטרים ממנו. אין הסדר אחד שיכול להוביל לפתרון המושלם, אלא בסדרה של הסכמים והבנות. נעשים מאמצים עליונים כדי להשיג פתרון למצוקה שבמפעל, אך לא מדובר במעשה קסם", אמר אחד הגורמים, והוסיף כי "קשה מאוד לראות מצב שהמפעל הזה ייסגר בסופו של דבר. אין מצב שרה"מ ייתן שזה יקרה. סביר מאוד להניח שתימצא הדרך להשאיר את פניציה בחיים, אבל זה לא יהיה קל".

הנהלת פניציה דורשת מהממשלה סכום של כ-5 מיליון שקל בחודש כדי לכסות את עלות המזוט. גורמים ממשלתיים אומרים כי עד להשגת ההסדר שיאפשר שינוע של גז טבעי דחוס אל שערי המפעל, אפשר שהממשלה תעמיד לחברה לפחות חלק ניכר מסכום זה.

בתוך כך, ההסתדרות ממשיכה ללוות את 400 עובדי המפעל שעתידם התעסוקתי בסכנה. שם הבהירו כבר לפני כמה שבועות כי לא יסכימו עם מהלך של הפסקת הייצור בפניציה, שמשמעותו פיטורים של מאות עובדים.