בחסות ביה"ד: פלאפון הסכימה שלא להביע עמדה נגד התאגדות עובדיה

בהסתדרות שוקלים לבקש מהשופטת נילי ארד להפוך את הפסיקה לעקרונית, כך שתחייב את כלל המעסיקים בישראל

‎‎הנהלת חברת פלאפון הסכימה אמש (א') להסדר שהציעה אחר-הצהריים נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד, שבמסגרתו הודיעה כי החברה "מכירה בזכות ההתאגדות של עובדיה ולא תנקוט פעולה או עמדה בעד ונגד ההתארגנות".

ההסתדרות הצהירה כי היא תמשיך בפעולות ההתארגנות בקרב עובדי פלאפון, בהתאם לדין. הסדר זה קיבל תוקף של פסיקה, וההסתדרות הסירה את הבקשות שהגישה לביזיון בית משפט מצדה של פלאפון. בהתאם לכך, יבוטל הדיון שאמור היה להתקיים היום (ב').

מדובר בהסכמה דרמטית מצד הנהלת פלאפון, בחסותה של הנשיאה ארד, שכן לא רק שההנהלה מודיעה כי לא תנקוט צעדים נגד מהלך ההתארגנות של עובדיה, אלא שהיא כלל לא תביע עמדה בעניין.

מדובר בשינוי גישה מהותי, משום שעד היום נשענה הנהלת פלאפון על פסיקות קודמות של בתי הדין, שהתירו למעסיק להסתייג בפומבי ממהלכי ההתאגדות.

הנהלת פלאפון הפיצה איגרות בעניין לעובדים ואף הציגה בפניהם מצגות שתיארו את ההצטרפות להסתדרות באור שלילי לכאורה. השיא הגיע כשמנהל אגף בחברה ערך הרצאות בפני עובדי פלאפון וביקש מהם לחתום על טופס שמבטל את הצטרפותם להסתדרות - זאת גם לאחר שבית הדין לעבודה אסר על פעולות כאלה‎.‎‏

‏על-פי הערכות, הנהלת פלאפון הסכימה לנוסח המדובר לאור הדינמיקה שנוצרה בחדרה של הנשיאה ארד, שבו נכחו בין היתר יו"ר ועד העובדים של פלאפון, ברק לוי, ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן. לא מן הנמנע כי הנהלת החברה הסכימה לכך לאחר שהעריכה כי ארד צפויה לפסוק באופן דומה, ועל כן העדיפה להיות צד בהליך מוסכם‎.‎‏

אף שמדובר בהחלטה חשובה שעשויה להרתיע מעסיקים מפני הבעת דעה נגד חופש ההתארגנות, הרי שלא מדובר בפסיקה עקרונית שמחייבת את כלל המעסיקים.

עם זאת, בהסתדרות שוקלים לבקש מהנשיאה ארד לכתוב בכל זאת פסיקה עקרונית ומחייבת, והארגון רשאי לבקש זאת עד 15 באוקטובר - המועד שבו הצדדים נדרשים לדווח על העמידה בהסדר.

אם אכן תתקבל פסיקה כזו, שתחייב את כלל המעסיקים שלא להביע שום עמדה ביחס להתאגדות עובדיהם, הרי שתהיה זו פסיקה תקדימית בדין הישראלי ולמעשה אימוץ הדין הקנדי. בארה"ב, לעומת זאת, המעסיק רשאי להביע עמדה ברורה נגד ההתאגדות ואף לנהל קמפיין בעניין‎.‎‏

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר ל"גלובס": "לא ניתן לאף מעסיק לעשות את מה שעשו בפלאפון - אם נצטרך נלך לפסיקה עקרונית, להמשך חקיקה ולכל מה שיידרש, כדי שלא יהיה מצב שיפגעו בחירות הבסיסית והיסודית הזו של העובדים להתאגד. ההתארגנות של העובדים פורחת עכשיו במדינת ישראל, והיא צריכה להמשיך ללבלב. אסור לתת לה לנבול‏". ‎

בהנהלת פלאפון גימדו מעט את ההחלטה שהתקבלה: "הערב הושגה הסכמה בין שני הצדדים, במסגרתה ההסתדרות הודיעה כי תמשוך את כל בקשות הביזיון שלה, ופלאפון חזרה והצהירה כי היא מכירה בזכות עובדיה לבחור האם להתארגן או לא להתארגן". עוד נמסר מפלאפון כי "על פניו נראה כי לא הושג השליש הדרוש להפיכת ההסתדרות לארגון יציג בחברה".