השווקים במתח: למה בדיוק מחכה ספרד עם בקשת הסיוע?

בית ההשקעות רוטשילד: ספרד מחכה שגם איטליה תבקש סיוע, ואז לשתיהן יהיה כוח מיקוח גדול יותר מול הבנק המרכזי האירופי

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי ככל הנראה ממתין עם בקשת הסיוע עד שהשווקים יאלצו את איטליה לבקש סיוע, מה שיגדיל את כוח המיקוח של 2 המדינות מול הבנק המרכזי האירופי, בכל הנוגע לתנאי הסיוע. כך מעריך רפאל גלרדו, כלכלן בכיר בבית ההשקעת רוטשילד.

לפי גלרדו, ספרד תוכל לקבל תנאים טובים יותר לסיוע אם תמתין לנקודת הזמן שבה גם איטליה תבקש סיוע מהבנק המרכזי האירופי. איטליה היא הכלכלה השלישית בגודלה באירופה וספרד היא הרביעית בגודלה. הבנק המרכזי האירופי השיק תוכנית לרכישת אגרות חוב ממשלתיות לטווח של עד 3 שנים, ללא הגבלת היקף, אך כל מדינה שתזדקק לכך צריכה לבקש זאת באופן רשמי ולעמוד בתנאי סיוע שיוכתבו ע"י הבנק המרכזי.

"ספרד תהיה בחברה טובה יותר ותסבול פחות מסטיגמה רעה אם תמתין לאיטליה בבקשת הסיוע", אמר גלרדו לסוכנות הידיעות בלומברג. "איטליה צריכה להשיק צעדי צנע נוספים וסביר להניח שהם יהיו יותר בני השגה אם היא תזכה גם לסיוע מצד הבנק המרכזי האירופי".

כדי שאיטליה תבקש סיוע יחד עם ספרד, פער תשואות האג"ח בין 2 המדינות צריך להצטמצם. עד חודש מארס תשואות האג"ח של ספרד היו נמוכות מאלו של איטליה, ואז המגמה התהפכה. היום, תשואות האג"ח ל-10 שנים של איטליה עומדות על 5.14% ושל ספרד על 6%. בבית ההשקעות RBC מעריכים שפער התשואות עשוי להצטמצם בהמשך השנה כיוון שאיטליה תצטרך למכור אגרות חוב רבות על מנת למחזר חוב. משרד האוצר האיטלקי מתכנן למכור אג"ח ב-16 מיליארד אירו בשבוע הקרוב, לאחר שאתמול מכר מק"מ צמודות-מדד ב-5.4 מיליארד דולר. מצד שני, ספרד כבר השלימה 83% מגיוסי ההון לשנת 2012.

אך הבעיה היא שככל שספרד מתמהמהת עם בקשת הסיוע, כך השווקים דוחפים את תשואות האג"ח שלה מעלה, מה שמגביר את החשש שמא בסופו של דבר היא תיאלץ לבקש סיוע אם תשואות האג"ח יגיעו לרמות בלתי נסבלות של מעל 7% לאורך זמן. ראחוי, המנסה להעביר בימים אלה תוכנית צנע קשה בספרד וזוכה להפגנות מצד ועדי העובדים ואזרחים ספרדים רבים, אמר כי לא הגיעה העת לבקש סיוע, וכי הוא יעשה זאת כשהתנאים לכך יהיו מתאימים.