"הראלי הנוכחי בשווקים הוא מעט כלכלה והרבה פוליטיקה"

צחי ליבוביץ' מנהל ההשקעות הראשי באימפקט בית השקעות מקבוצת בנק איגוד: "רק לאחר הבחירות בארצות הברית נוכל להיווכח האם מגמת השיפור בנתוני התעסוקה היא אמיתית"

"העליות בבורסות בשווקים בעולם ובשוק המקומי משקפות יותר אינטרסים פוליטיים ופחות נתונים כלכליים אמיתיים ולכן עולים סימני שאלה וספקות לגבי הראלי הנוכחי. רק לאחר הבחירות בארצות הברית נוכל להיווכח האם מגמת השיפור בנתוני התעסוקה כפי שהוצגו לאחרונה ע"י ממשל אובמה הם אמיתיים הוא שמא נועדו לשרת אותו על מנת להיבחר לקדנציה נוספת". כך אומר צחי ליבוביץ', מנהל ההשקעות הראשי באימפקט בית השקעות מקבוצת בנק איגוד.

כזכור, לפני כשבוע הכריז יו"ר הפד' -הבנק המרכזי בארה"ב - על תכנית התמרוץ QE3 על מנת לזרז את ההתאוששות בנתוני התעסוקה ולצמצם את האבטלה. המדובר על רכישות אג"ח מגובות משכנתאות - אותם נכסים רעילים מהבנקים למשכנתאות בארה"ב - בהיקף של 40 מיליארד דולר בחודש ובסה"כ מדובר על "אינפוזיה" של כ-600 מיליארד דולר המוזרקים הישר לעורקים הראשיים של המשק האמריקני. זאת כמובן במטרה לעורר את הכלכלה האמריקאית ולצמצם האבטלה - דבר האמור לשרת את האינטרס של ממשל אובמה לקראת הבחירות הקרובות.

מנגד, שתי הקרנות של האיחוד האירופי: קרן החילוץ וקרן הייצוב המנהלות סך של טריליון אירו הכריזו על מהלך לחילוץ המדינות האירופאיות הנמצאות במשבר החובות. "זהו מהלך שמתבקש בנקודת זמן זו אבל ספק אם יחזיק מים לאורך זמן. אני מסופק אם האיחוד האירופי יצליח לחלץ מדינות כמו ספרד ויוון מהמשבר בו הן נמצאות מעצם העובדה שמדובר בשינוי מהותי של אופי העבודה במדינות אלה השונה מאוד בהשוואה למדינות אירופאיות אחרות כמו גרמניה וצרפת הדורשות יישום תכנית צנע במדינות שבמשבר", אומר ליבוביץ'.

"בפתרון המשבר מעורבים גורמים שאינם קשורים כלל לכלכלה אלא לפוליטיקה וזו הבעיה. רוצים להפוך את אירופה לארצות הברית של אירופה וזה נדון לכישלון מראש. יש אפשרות לחלץ את אירופה במהלך שיכול לסיים את משבר החובות בטווח הקצר אבל שמירה לאורך זמן על מצב כזה תתאפשר רק אם המדינות הבעייתיות יישמו את תכנית הצנע מהלכה למעשה דבר שאינו נראה ישים במציאות הכלכלית השוררת במדינות אלה".

שתי ההכרזות הן של הבנק המרכזי האמריקאי והן של האיחוד האירופי לתמריצים כל אחד מנקודת בעייתו הרלבנטית - השפיעו על עליות בבורסות ברחבי העולם כולל זו המקומית של ישראל למרות שאצלנו מחזורי המסחר נותרו נמוכים בעינם בכמחצית ממחזורי המסחר בשיא. שני הסקטורים: הבנקים והתקשרות שחטפו חזק כתוצאה מהמשברים באירופה ובארה"ב - הם אלה היחידים ששבו לעלות.

לסיכום, ליבוביץ' מציין כי הראלי הנוכחי הוא מעט כלכלה והרבה פוליטיקה. הנתונים הכלכליים האמיתיים ישובו להציף אותנו לאחר הבחירות בארה"ב בעוד כשלושה חודשים ולאחר יישום תכנית החילוץ באירופה שאת תוצאותיו נוכל לדעת בתוך מספר חודשים אם בכלל.