נעילה שלילית בוול סטריט לאחר פרסום דוח הבנקים בספרד

ספרד וצרפת הציגו את התקציב לשנת 2013 ■ המערכת הבנקאית בספרד זקוקה ל-60 מיליארד אירו ■ מאקרו: ההוצאה וההכנסה הפרטית העידו על גידול באינפלציה ■ לראשונה מזה שלוש שנים: התכווצות בפעילות העסקית בארה"ב

יום המסחר האחרון לרבעון השלישי בוול סטריט ננעל היום (ו') בירידות שערים שהתמתנו מעט לאחר פרסום דוח מבחני הלחץ של הבנקים בספרד. יום המסחר התאפיין לכל אורכו בסנטימנט בשלילי, גם על רקע הירידה בשיעור החסכון בארה"ב והתכווצות הפעילות העסקית.

בסיכום הרבעון השלישי מדד הדאו ג'ונס עלה בשיעור של כ-4.3%, הנאסד"ק עלה 6.2% ומדד ה-S&P עלה 5.8%.

אמש ננעל המסחר בעליות שערים ובכך קטע רצף ירידות שנמשך מספר ימים. המשקיעים התעודדו לאחר שראש ממשלת ספרד הציג את התקציב לשנת 2013. התקציב כלל קיצוצים ורפורמות כואבות במטרה לעמוד ביעד הגרעון שמוסדות גוש האירו הציבו למדינה - 6.3% ב-2012 ו-4.3% ב-2013.

היום, ספרד המשיכה להציג רפורמות וראש הממשלה ראחוי הבטיח כי הממשלה תקצה 3 מיליארד אירו לטובת תשלום הפנסיות של העובדים, במטרה לפצות אותם על העלייה המתמשכת בקצב האינפלציה.

בתוך כך, גם צרפת הציגה את התקציב שלה לשנת 2013, כאשר מומחים העריכו כי מדובר בתקציב הקשה ביותר ב-30 השנה האחרונות. התקציב כולל קיצוצים נרחבים והעלאת שיעור המס לעשירים לרמה של 75%.

על פי דוחות מבחני הלחץ של הבנקים בספרד שפורסמו היום, הסקטור הפיננסי במדינה מוכת החובות זקוק ל-60 מיליארד אירו (77 מיליארד דולר) כדי לכסות את חובותיו ולחזור לפעילות בריאה. על פי הדוח, מרבית הבנקים בספרד הם בעלי יכולת פרעון וברי קיימא. עוד נודע כי 7 בנקים מהווים 62% מכלל הצרכים הפיננסיים. מדובר בנתון טוב יחסית, והצפי הוא כי הממשלה הספרדית תשתמש בכ-40 מיליארד אירו מתוך מסגרת האשראי בהיקף 100 מיליארד אירו שניתנה לה להצלת המערכת הבנקאית.

בהמשך היום צפוי להתפרסם הדוח שיחשוף את "עומק הבור" שבו נמצאת מערכת הבנקאות בספרד. ממשלת ספרד שכרה חברה שתנסה להעריך מה הסיוע שלו תזדקק מערכת הבנקאות במדינה, כאשר בהתאם לממצאי הדוח,הממשלה תנצל את מסגרת האשראי בהיקף של 100 מיליארד אירו, שהעניקו לה מוסדות גוש האירו לפני מספר חודשים.

מאקרו: נתוני ההוצאה וההכנסה הפרטית

הוצאות הצרכנים בארה"ב עלו בחודש אוגוסט בקצב המהיר ביותר מזה חצי שנה, כאשר הן קפצו בשיעור של 0.5%, כך הודיע היום משרד המסחר האמריקני. לעומת זאת, ההכנסה הפרטית עלתה בשיעור של 0.1% בלבד, מה שהביא לנפילה בשיעור החסכון של אזרחי ארה"ב, מ-4.1% ביולי ל-3.7% באוגוסט. מדובר בירידה החודשית החדה ביותר מזה שנה.

עוד התפרסם היום מדד מנהלי הרכש של שיקאגו אשר נפל לרמה של 49.7 נקודות לעומת צפי ל-52.8 נקודות.

בנוסף התפרסם מדד סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן, אשר עלה בסטמבר לקריאה של 78.3 נקודות. מדובר בקריאה הגבוהה ביותר מאז חודש מאי, ועלייה חדה מאז אוגוסט, אז עמד המדד על 74.3 נקודות. עם זאת, אנליסטים ציפו לקריאה גבוהה יותר של 79.5 נקודות.

הפעילות העסקית בארה"ב התכווצה באופן מפתיע בספטמבר בפעם הראשונה מזה שלוש שנים, כך נודע היום, כאשר הברומטר העסקי ירד אל מתחת ל-50 נקודות. המדד ירד ל-49.7 נקודות לעומת 53 באוגוסט. כל קריאה מתחת ל-50 נקודות מצביעה על התכווצות. הדבר מצביע על כך שסקטור הייצור תורם פחות מכפי שנחזה להתאוששות הכלכלית. אנליסטים חזו קריאה של 52.8 נקודות.

נייק איכזבה RIM הפתיעה לטובה

נייק פרסמה אמש את דוחותיה לרבעון הפסיקלי הראשון של 2013. הכנסות החברה אומנם עלו ב-10% ל-6.7 מיליארד דולר, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אולם הרווח הנקי של החברה צנח ב-12% ל-567 מיליון דולר, או 1.23 דולרים למניה (בדילול מלא), בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. החברה תולה את הירידה ברווחים בשל ההאטה בכלכלה הגלובלית, בייחוד בסין ובשאר המדינות המתפתחות. בתגובה, מניית החברה צוללת במסחר המקדים ביותר מ-3%.

גם ריסרץ' אין מושן , יצרנית הבלקברי, פרסמה אמש לאחר המסחר את דוחותיה הכספיים. החברה הפתיעה לטובה ודיווחה כי הפסידה 235 מיליון דולר או 45 סנט למניה, זאת לעומת רווח של 329 מיליון או 63 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה ירדו ב-31% ל-2.87 מיליארד דולר, לעומת 4.17 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. אולם, מניית החברה מזנקת ביותר מ-16% במסחר המקדים משום שהמשקיעים והאנליסטים ציפו לתוצאות גרועות יותר של 46 סנט למניה על הכנסות של 2.5 מיליארד דולר.