המצב הכלכלי בספרד מגביר את הבדלנות בקרב הקטלונים

המצב הכלכלי הקשה בספרד גורם להתגברות הקולות בקרב תושבי קטלוניה להתנתק משאר המדינה ■ הפרלמנט הקטלוני הודיע ביום חמישי על קיום משאל עם בקרב תושבי המחוז בסוגייה הזו

המצב הכלכלי הקשה בספרד, שהחריף בחודשים האחרונים, הוביל להפגנות סוערות ברחבי המדינה כשרק אתמול התאספו עשרות אלפים מול הפרלמנט הספרדי במחאה, שהפכה לאלימה, על הקיצוצים הצפויים בתקציב ותוכניות הצנע. אך המשבר הכלכלי החריף במדינה גורם לעלייה של הסנטמנט הבדלני במחוז קטלוניה, שמזה מספר עשורים מבקש להתנתק מספרד והלקים אוטונומיה משלו.

הוכחה לכך ניתן למצוא בצעדה שקיימו הבדלנים הקטלונים ברחבי העיר ברצלונה, ושהייתה הצעדה הגדולה ביותר מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת. בנוסף על כך חלה עלייה במספר הבתים שתולים על המרפסות שלהם את דגלי מחוז קטלוניה במקום הדגל הספרדי.

"יש לי דגל גדול של קטלוניה שתליתי אותו על המרפסת שלי שבוע לפני הצעדה שהתקיימה ב-11.9, והוא עדיין תלוי שם", אומרת גמה מונדון, אמא לשני ילדים בת 46 מברצלונה. "אני חושב שהמצב שלנו יהיה יותר טוב אם ייתנו לנו לנהל את הכספים שלנו. אני חושבת שהמצב שלנו יהיה הרבה יותר טוב".

למרות שמחוז קטלוניה הינו מבין חמשת המחוזים שביקשו לאחרונה סיוע מהממשלה בעקבות המצב הכלכלי, מבחינה היסטורית המחוז הזה נחשב לאחד המחוזות היותר עשירים והיותר מתועשים בספרד, עם קו לאומני תקיף. הבדלנות הקטלונית מורגשת יותר בכפרים ובערים הקטנות של המחוז ופחות בעיר ברצלונה שהיא יותר קוסמופוליטית.

אך בעקבות המשבר הכלכלי התגברו הקולות הקוראים להתנתק משאר ספרד והלקים אוטונומיה. רק ביום חמישי האחרון הפרלמנט הקטלוני החליט לקיים משאל עם בקרב 7 מיליון תושבי המחוז בנוגע לשאלה אם להתנתק משאר ספרד או לא. הממשלה הספרדית כבר הודיעה שלא משנה מה תהיה התוצאה של משאלה העם הזה, מדובר במשאל "לא חוקתי" ועל כן היא לא תכבד אותו.