ברננקי עונה למבקרים: הפד לא זנח את תפקידו העיקרי

במהלך נאום שנשא יו"ר הפדרל ריזרב באינדיאנה, ניסה ברננקי להדוף את הטענות שהפונו כלפי הפד בנוגע למדיניות שלו ■ ברננקי אמר שהשינוי היחידי במדיניות המוניטארית הינו שהפד מנסה כרגע להוריד את הריביות לטווחים ארוכים

יושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי ניסה לענות היום לחלק מהמבקרים שלו במהלך נאום שנשא באינדיאנה בנוגע למדיניות המוניטארית של הפד. ברננקי טען שהמדיניות המוניטארית הבסיסית של הפד "לא השתנתה והיא נותרה כפי שתמיד הייתה".

"ההבדל היחידי הוא שכרגע הריבית לטווח הקצר שואפת לאפס, ולכן אנחנו משתמשים כעת בכלים שיורידו את הריבית בטווחים הארוכים יותר בצורה ישירה יותר", אמר ברננקי במהלך הנאום שלו בפני ה-Economic Club of Indiana. במהלך הנאום התייחס ברננקי להשקת תוכנית ה-QE3 לפני מספר שבועות וטען שהפד לא זנח את משימתו העיקרית שהינה שמירה על האינפלציה בארצות הברית.

"אנחנו עדיין מאמינים כי האינפלציה בארצות הברית תישאר נמוכה בעתיד הקרוב", אמר ברננקי. "ההיסטוריה המצויינת של הפד בנוגע לשמירה על יציבות המחירים מדבר בעד עצמה ואנחנו מחוייבים במאה אחוזים לשמור עלייה".

ברננקי הדגיש בנאום שלו כי החלטת וועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב להותיר את הריבית בארצות הברית ברמתה האפסית הנוכחית (0%-0.25%) עד שנת 2015 לא נובעת מתחזיות שהכלכלה האמריקאית תהיה חלשה ב-3 השנים הקרובות. יושב ראש הפד אמר שהמסר מהותרת הריבית ברמה הנוכחית עד 2015 הינו שכל עוד נשמרת היציבות במחירים, אנחנו לא נעלה את הריבית בטרם עת.

יושב ראש הפד התייחס גם לטענות שמופנות נגדו מצד אנשי קונגרס רפובליקנים לפיהן הריבית האפסית של הפד מאפשרת לממשל להלוות כספים בצורה קלה יותר. ברננקי דחה את הטענה הזאת ואמר ש"מדובר בטיעון לא משכנע", שכן אם הפד היה מעלה את הריבית אז הגירעון במדינה היה גדול יותר, מה שיהפוך את האפשרויות של הקונגרס להתמודד עם הבעיה לקשות וכואבות יותר.