לגארד: מיתון בארה"ב אם לא יושג הסכם על אי-העלאת מסים

ראש קרן המטבע הבינלאומית בראיון ל-CBS: אם הקונגרס והממשל לא יגיעו להסכם על מניעת הידרדרות ארה"ב מצוק העלאות המסים וקיצוצים בהוצאות ממשלתיות, יגולחו 2% מהתמ"ג כלומר אפס צמיחה

כריסטין לגארד, ראש קרן המטבע הבינלאומית, מזהירה שאם הקונגרס והממשל הנוכחיים בוושינגטון לא יגיעו בעתיד הקרוב להסכם שימנע את הידרדרות ארה"ב מהצוק הפיסקלי של העלאות המסים וקיצוצים בהוצאות הממשלתיות, כלכלת ארה"ב והכלכלה הגלובלית ישקעו למיתון. "אין בכך ספק, פשוט צריך לבדוק את המספרים", היא אומרת.

המונח "צוק פיסקלי", או, יותר נכון, נפילה מהצוק הזה, נטבע לתיאור המצב שבו תמצא עצמה ארה"ב ב-1 בינואר 2013, כאשר ייכנסו לתוקף, באופן אוטומטי, העלאות במסים וקיצוצים בהוצאות הממשלתיות בסך 600 מיליארד דולר. בתחילת השנה הבאה יפקעו, בו זמנית, חוק הקיצוצים במס ההכנסה הפדרלי שעליו חתם הנשיא הקודם, ג'ורג' וו. בוש; החוק לקיצוצים במיסי ביטוח לאומי ומדיקייר (תכנית הביטוח הרפואי), שהתקבל אשתקד; וכמה חוקים נוספים לקיצוצים במסים, שנכללו במסגרת תכנית התמריצים הכלכליים של ממשל אובמה. במקביל, ייכנס לתוקף חוק שיחייב את הממשל לקיצוצים אוטומטיים בשווי מאות מיליארדי דולר, שיפגעו בכל משרדי הממשלה, לרבות משרד ההגנה. חוק זה התקבל אשתקד, כחלק מעסקה בין דמוקרטים לרפובליקנים על העלאתה של תקרת החוב הלאומי.

רק הסכם בין הקונגרס לממשל בשבועות הקרובים יוכל למנוע את העלאות המסים וקיצוצי התקציב שצפויים להחניק את הצמיחה ההססנית של הכלכלה האמריקנית. נשיא ארה"ב ברק אובמה מוכן להותיר על כנם את הקיצוצים במס לבעלי הכנסות נמוכות ובינוניות, עד לתקרת הכנסות של 250 אלף דולר בשנה. אבל הוא שואף להעלות את מיסי המיליונרים, או המאיון העליון. הרפובליקנים משיבים: רק על גופתנו המתה. הם תובעים, לעומת זאת, להסיר את גרזן הקיצוצים מעל הפנטגון בגלל התלקחויות במוקדי מתיחות בעולם, ובראשם איראן וסוריה. הבית הלבן הודיע, שבלי פשרה על העלאת נטל המס על המאיון העליון, הקיצוץ בפנטגון ייכנס לתוקף, כמו בכל המשרדים הממשלתייים האחרים.

בשלב זה, שום צד אינו ממצמץ, למרות שאנליסטים מתריעים, ש-90% ממשקי הבית בארה"ב, לרבות משפחות מתחת לקו העוני, יצטרכו לספוג העלאות מס "בשיעורים חסרי תקדים". לפי הערכות של המרכז למדיניות מיסוי (Tax Policy Center), גוף בלתי מפלגתי, התוספת לעול המסים שיוטל על המשפחה האמריקנית הממוצעת ב-2013 תסתכם ב-3500 דולר. יש תמימות דעים בקרב כלכלנים, שהעלאות אלה, יחד עם הקיצוצים הצפויים בהוצאות הממשלה, ידרדרו את ארה"ב למיתון, ועכשיו צירפה קריסטין לגארד את קולה למקהלת האזהרות.

המראיין שאל את לגארד: אם תיפול ארה"ב מהצוק הפיסקלי, היא תחזור ותידרדר למיתון?

"אם לא תהיה התייחסות (של הקונגרס והממשל לבעיה זו) בעתיד הקרוב ביותר, התשובה היא כן".

- מה מקור הביטחון שלך שכך יקרה?

"צריך רק להסתכל על המספרים. הידרדרות מהצוק הפיסקלי תגרום התכווצות של 2% מהתמ"ג בשנה נתונה. אם מניחים שתחזית הצמיחה של כלכלת ארה"ב בשנה הבאה היא 2%, , אז 2 פחות 2 שווה אפס. אתם פחות או יותר בשלב המיתון".

ראש קרן המטבע מנתה כמה סיבות למצב הקשה של הכלכלה העולמית. הסיבה הראשונה במעלה היא "אי ודאות גלובלית" לגבי השאלה מתי ובאיזו אופן יטופל המשבר באירופה. סיבה נוספת היא ודאות לגבי האופן שבו יטופלו שאלות הצוק הפיסקלי ותקרת החוב בארה"ב. כמו כן, יש אי ודאות לגבי ההשפעות הפוטנציאליות של מדיניות כלכלית ארוכת טווח שתגובש בארה"ב וביפן.

"אלה סיבות של אי ודאות שמונעות מאנשים לקבל החלטות השקעה, שכירת כוח אדם, והשקעות זרות, החלטות שהיו תורמות לצמיחה בעולם כולו", אמרה לגארד.

עם זאת מצאה לגארד כמה סיבות לאופטימיות לגבי מצבה הכלכלי של ארה"ב: "יש כמה חדשות טובות, ובמיוחד שוק הדיור שמתחיל לצבור תאוצה, וזה, לדעתנו, סימן ברור שהמצב משתפר. כאשר רואים שהמוסדות הפיננסיים התחזקו בבירור, עברו ארגון מחדש ונעשו קצת יותר בטוחים, ושוק הדיור צובר תאוצה, אז זה לא רע".