הבאיירן מינכן של חבל הרוהר

תמשיכו לא לספור את דורטמונד. תמשיכו לדבר על כדורגל אנגלי שהפך לבור בלי תחתית, בזמן שדורטמונד סוגרת רווחי שיא ומצ'פרת בדיבידנדים את בעלי המניות

המשחק הערב (ד') בין מנצ'סטר סיטי ובורוסיה דורטמונד, כלומר בין אלופת אנגליה ואלופת גרמניה, הוא המשחק המשני של בית 4 בצ'מפיונס ליג. סיטי מדורגת על פי גאוני הדירוג של פיפ"א במקום ה-14 באירופה (ורביעי באנגליה!), כלומר קבוצת הדירוג השנייה ביבשת. דורטמונד לעומתה מדורגת בתחתית ממש, בין קלוז' ובאטה בוריסוב. כך נוצר בית מוקדם מעוות, אך מעולה ומרתק. "בית שבו נולדים גיבורים", הכריז הנס יואכים וואצקה, מנכ"ל בורוסיה.

ברור שזו תמונה זמנית, ומנצ'סטר סיטי בדרכה מעלה לאריות המרכזיים ביבשת, לפחות כל עוד נהרות הכסף מאבו-דאבי זורמים. אבל דורטמונד? נראה שלא אכפת למועדון מאירופה. בלי שחקני-על, בלי השקעות בולטות, בלי אבק כוכבים. אבל זו טעות לחשוב כך - בדורטמונד פשוט מתקדמים בדרך אחרת. איטית. בעלייה מתונה ומחושבת, כזו שהעלתה את באיירן למשל לפני 35 שנה לפסגה.

***

דורטמונד היא האנטיתזה של מנצ'סטר סיטי. למען האמת, כשנשאל וואצקה ב"קיקר" אם יפתח דלתו לשייח', ענה: "אני בכלל לא אקבע לו פגישה". הוא לא מחפש שוגר-דדיז שיזרימו כסף. זה התגבש לכדי "הדרך של בורוסיה" לפני מספר שנים בסך הכל. פסע מפשיטת רגל, הנושים הגיעו עם המועדון היחיד בגרמניה שהוא חברה נסחרת בבורסה להסכם. מאז מתנהל המועדון כחברה זהירה במיוחד. הנה, השנה נשבר שיא עבורו: המחזור הגיע ל-191 מיליון אירו בעונה האחרונה. גם הרווח הגיע לשיא: 34.3 מיליון אירו. והדיבידנד למחזיקי המניה שסובלים בשקט כבר שנים (המניה נפלה מ-11 אירו בהנפקה עד פחות מאירו, והתייצבה סביב 2.5 אירו)? שישה סנט למניה, שני אחוזי תשואה, ורק 11 אחוזים מהרווח. השאר הוא יתרת רווח, לזמנים קשים יותר. אה כן, גם החובות צומצמו מ-56 מיליון אירו ל-41.5 מיליון. שמרנות במיטבה.

אז פלא שוואצקה משתגע כשהוא רואה את היריבה הבאה שלו? סיטי רשמה הפסד שיא של כל הזמנים ב-2011 - 228 מיליון אירו. "אני מכיר מעט מאוד מועדונים שהצליחו לייצר יותר הפסדים (לא הוצאות, הפסדים!) מאשר הכנסות", פלט המנכ"ל.

את ההצלחה של המועדון שלו הוא זוקף לשיטת העבודה. בכלל, "עובדה, שבזכות הניהול הסולידי, הבונדסליגה צמצמה פערים משמעותית", הוא אמר בריאיון ל"קיקר". הבונדסליגה היא המרכז עבור וואצקה. בריאיון בשנה שעברה הוא הכריז: "אף אחד לא זוכר אם הגעת לרבע או חצי גמר ליגת האלופות שנה מאוחר יותר. אם אנחנו זוכים באליפות או בגביע זה חשוב הרבה יותר מאשר עוד סיבוב-שניים בגביע אירופי". בזמנו זה נשמע כמו התנצחות עם שאלקה, היריבה המרה, שהגיעה לחצי גמר הצ'מפיונס אך נכשלה בליגה. אבל וואצקה רציני. "הבונדסליגה זה הלחם והחמאה שלנו, רק איתה אנחנו יכולים להיכנס לצ'מפיונס ליג, אלא אם כן אנו זוכים בה - ואנחנו לא מנותקים מהמציאות עד כדי לחשוב על כך. בסופו של דבר, כלכלית יותר חשוב להגיע לצ'מפיונס מאשר לעבור בה שני סיבובים", הוא הסביר.

***

לכן עובדים בשקט בדורטמונד, בונים שיטה ומתקדמים איתה, כשהדוגמה היא כמובן ברצלונה. לא בגלל שיטת המשחק כמו השמירה על סגנון אחיד. לכן לא מתרגשים במועדון מעזיבת כוכבים. ממילא עסוקים הסקאוטרים בחיפוש אחרי שחקנים שיתאימו להקרבה, למהירות ולהתלהבות המשחק של המאמן יורגן קלופ. חלוצים מצליחים, כאלכסנדר פריי השוויצרי, או לוקאס באריוס הארגנטינאי, עוזבים בשקט אחרי שלא הסכימו להפנים את השיטה ואחרים ממלאים את מקומם.

כששינג'י קגאווה נמכר הקיץ למנצ'סטר יונייטד, המחליף שלו כבר היה שם. 25 המיליונים רק סייעו לשפר את המאזן. מרקו רויס, שחקן השנה בבונדסליגה, נרכש עבור סכום שיא לשחקן גרמני למועדון, 17 מיליון אירו. כבר בחורף זה היה סגור, בצורה שקטה ומכובדת. ודורטמונד לא קונה חתול בשק. רויס עבר את ההכשרה שלו במועדון, משפחתו חיה עדיין בדורטמונד, הוא אוהד הקבוצה ומכיר אותה על בוריה. מאחר ולא הגיע מספיק מהר לבוגרים הוא עשה את הפריצה שלו בקבוצות אחרות. עכשיו נשאר לקלופ לעבוד איתו על הלחץ ההגנתי על היריב אחרי איבוד כדור - סימן ההיכר של מי שהפנים את השיטה.

סימן בדוק להצלחה של מועדון גרמני זה כשאולי הנס מבאיירן מזלזל ומהתגרה בך. "דורטמונד היא קבוצה בסדר גודל אזורי", הכריז הנס. זו נקודה כואבת לשחורים-צהובים. יש להם "רק" 60 אלף חברי מועדון, מחצית משאלקה, ופחות משליש מבאיירן. האהדה לקבוצה היא חדשה יחסית, ובאמת מרוכזת סביב העיר ברדיוס של כמאה קילומטר.

מצד שני, לדורטמונד יש את האצטדיון המלא באירופה, עם 80,700 צופים בממוצע העונה, תפוסה של 99.9 אחוז. הרבה יותר מברצלונה למשל (67,852 צופים, תפוסה של 68.3 אחוז). עם סגנון המשחק המלהיב, ההתמקדות בצעירים מוכשרים וגל ההצלחה, יש מקום להניח שהאהדה למועדון תגדל במהירות בשנים הקרובות, ותקרב אותו לבאיירן. וואצקה כבר חוכך ידיים וממתין לסיום חוזי הספונסרשיפ והשיווק בשנה הבאה. החוזים הבאים יהיו ראויים לקבוצת צמרת, הוא בטוח.

נכון, העונה לא התחילה טוב, ההגנה מגמגמת וסופגת שערים רכים, ובחוד יש בעיות מיקוד. מצד שני, כבר עכשיו יש לקבוצה ארבע נקודות יותר מאשר באותו מחזור בעונה שעברה, שגם היא התחילה בשליטה מוחלטת של הבווארים. ובאירופה? בעונה שעברה תקפה דורטמונד והפסידה בנאיביות, למרות שליטה במשחק, מול ארסנל, אולימפיאקוס ומארסיי. במחזור הראשון העונה דורטמונד המנוסה יותר נתנה לאייאקס לתקוף וניצחה 0-1. מגמת השיפור איטית, אבל ניכרת. כמו שרוצים במועדון.