שביתה באתרי האינטרנט ובעיתון "הארץ"-"דה מרקר"

(עדכון) - העובדים מוחים על כך שהנהלת העיתון לא משתפת את העובדים בקיצוצים המתוכננים, ולראשונה העיתון לא יופץ מחר בשל צעדי המחאה ■ גדעון לוי: "אנחנו משחקים פה באש מאוד מסוכנת. סגירת העיתון תפגע בנו הרבה יותר מאשר בשוקן"

עובדי עיתון "הארץ" הצביעו הערב (ד') בעד השבתת העיתון. בסיומה של ישיבה סוערת שהתקיימה אחר-הצהריים הוחלט להמשיך בשביתה בעיתון. 126 עובדים תמכו בשביתה, ואילו 68 התנגדו. העובדים מוחים על כך שהנהלת העיתון לא משתפת את העובדים בקיצוצים המתוכננים, ולראשונה העיתון לא יופץ מחר (ה') בשל צעדי המחאה.

ההחלטה נפלה למרות שכמה עיתונאים בכירים, ובהם דפנה מאור, מיכאל הנדלזלץ וברק רביד, הביעו התנגדות פומבית למהלך, בדיון בו אמורים היו אמורים להחליט העובדים על צעדיהם.

שביתת עובדי העיתונות של "הארץ" כוללת גם את השבתת האתרים "הארץ" ו"דה מרקר". האתרים אינם מתעדכנים החל מהשעה 16:00, שעת תחילת ההשבתה. הם ישובו להתעדכן בחצות.

העיתונאי הוותיק גדעון לוי אמר כי "אנחנו משחקים פה באש מאוד מסוכנת. הכי חשוב שהעיתון ימשיך להתקיים. אני מכיר אישית את הקיר האטום של ההנהלה. אבל אם הקיר אטום, לפעמים אין מה לעשות. אני חושש מאוד מהלך רוחו של עמוס שוקן. סגירת העיתון תפגע בנו הרבה יותר מאשר בו. הוועד מונוליתי ודורסני כלפי דעות אחרות. קל להרים יד בעד שביתה, אבל צריך לחשוב על היום שאחרי. מחר נהיה בדיוק באותו מקום".

המבקר הבכיר מיכאל הנדלזלץ אמר: "אני לא בטוח שיש משקל לדבריי, כי אינני עיתונאי בראשית או באמצע דרכי. יחד עם זאת, אני מציע לשקול שוב את רעיון השביתה, בעיקר לאור תגובת ההנהלה. אם להם לא אכפת שלא ייצא עיתון, אני חושב שעלינו להראות שלנו כן אכפת. עיתון צריך לצאת יום-יום".

כבר אתמול (ג') הודיע ועד עיתונאי "הארץ" כי בכוונתו להפסיק היום את העבודה בשעה 16:00 אחר-הצהריים ולהוציא לאור רק את העמודים שהעבודה עליהם תושלם עד לשעה זו. בישיבת הנהלה שנערכה בעקבות כך, הוחלט שלא לעבוד כלל על העיתון ולהקדיש את העבודה לעיתון של סוף השבוע.

נבזלין מגבה את שוקן

בתוך כך, נודע ל"גלובס" כי ועד העיתונאים של עיתון "הארץ" ביקש להיפגש עם בעלי המניות האחרים של העיתון. פרט לעמוס שוקן, בעלי המניות המרכזי ב"הארץ"-"דה מרקר" הם ליאוניד נבזלין ונציגיו של אלפרד דומונט. נבזלין, המתגורר בישראל, סירב להיפגש עם העובדים, ובישיבת דירקטוריון שנערכה גיבה את ההנהלה.

דוברו של נבזלין ביקש להדגיש כי "מהיום שנכנס מר נבזלין להיות שותף ב'הארץ', הוא הודיע כי לא יתערב בענייני המערכת וניהול העיתון".

"מבחינתנו אין לנו ברירה, אנחנו במאבק מספר חודשים", אמר לגלובס יו"ר ועד עיתונאי "הארץ", אריאל גוטליב. "אנחנו כבר אחרי הרבה פגישות עם ההנהלה ואחרי הפגנות בחוץ ומול ישיבות הדירקטוריון. מי שמכיר את הדברים רואה שמיצינו את שאר האפשרויות, ואנחנו מבקשים שההנהלה תשתף אותנו בהליך הקיצוץ".

השבתת מגן?

במהלך החגים, כך נודע, נמשך הליך הפיטורים בעיתון, ועובדים הוסיפו לקבל זימונים לשימועים. בסך-הכול, על-פי ההערכות, מתכננת ההנהלה לפטר כ-100 עובדים.

"ל'הארץ' נותרו מעט מאוד חובות והלוואות, והעיתון מתנהל", אומר גוטליב. "למרות שההנהלה לזמן עובדים לשימועים, ההנהלה לא זזה מעמדה ומאלצת אותנו לפעול".

כעת החשש הוא מהשבתת-נגד של ההנהלה את הפעילות שעובדיה אינם מאוגדים - ההפצה וההדפסה. על-פי עו"ד נעמי לנדאו, לשעבר היועצת המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, מעסיק שמבקש לבצע השבתת מגן נדרש להודיע 15 ימים מראש למשרד התמ"ת ולנציגות העובדים על כוונתו, בדיוק כפי שמחויבים העובדים לעשות במקרה של שביתה מטעמם.

לדבריה, ניתן לבצע השבתת מגן ללא הודעה מראש רק אם שיעור העובדים שאינם נמנים עם קבוצת השובתים לא עולה על 25% מכלל העובדים בארגון - וכלל הנראה לא זה המקרה ב"הארץ". "שוקן מנסה לשבור את הכוח הארגוני של העובדים", היא טוענת. "הוא חייב להודיע מראש על השבתה כזו, ובית הדין לעבודה לא יאפשר לו לעשות זאת".

הנהלת "הארץ" סירבה להגיב לדברים. ואולם בראיון לגלי צה"ל אמר היום שוקן: "ענף התקשורת ובפרט העיתונים עובר שינויים מאוד דרמטיים וגדולים, והוא חייב להתאים את עצמו אם הוא רוצה להתקיים".