פיצול בעל טעם אחר

ענקית המזון האמריקנית Kraft Foods פיצלה שלשום את עסקיה, ודווקא החברה החדשה שנוצרה, Mondelz, מעניינת יותר מקראפט עצמה / אנדרו בארי

איך אתה גורם למשקיעים להתיישב ולשים לב למניה שתפוצל בקרוב? במקרה של קראפט פודס (Kraft Foods), שפיצלה שלשום, 1 באוקטובר, את חטיבת המזון הצפון אמריקנית הצומחת באיטיות שלה, התשובה היא חלוקת דיבידנד גדולה.

קראפט פוד גרופ החדשה (סימול - KRFT), תציע תשואת דיבידנד של 4.5% בהתבסס על מחיר המניה הזמנית בסוף השבוע שעבר. זו התשואה הגבוהה ביותר בין חברות המזון הגדולות, שרובן מציעות 3%, והיא דומה יותר לתשואה של מניות חשמל ומים ושאר מגזרי הכנסה קבועה.

בזכות דיבידנד זה, קראפט צפויה להשיג תמחור שיהיה מהגבוהים במגזר המזון, עם מכפיל של מעל 17 לרווח החזוי ב-2013, בהשוואה ל-14-16 של חברות כמו קלוג (K), היינץ (HNZ) וג'נרל מילס (GIS).

עם מכפיל כה גבוה, קראפט לא מעוררת תיאבון כמו יריבותיה. שיעור הרווח שיחולק כדיבידנד יהיה גבוה בהרבה, מה שיכול להגביל את יכולתה להעלות את הדיבידנד בשנים הבאות. עדיף לקנות מניה של קלוג או ג'נרל מילס עם דיבידנד של 3.5%, מכפיל רווח נמוך יותר וסיכויים גבוהים יותר לשיפור הדיבידנד.

אם מכפיל הרווח הגבוה יישמר, קראפט תוכל להיות מודל לחיקוי בתעשיית המזון, כי החברות יניחו שהן יכולות להעלות את המניות שלהן באמצעות שיפור הדיבידנד. יצרניות מוצרי מזון בסיסיים נוטות לחלק כמחצית מרווחיהן כדיבידנד, ואילו שיעור התשלום של קראפט יהיה קרוב ל-80% בהתבסס על הרווח החזוי ב-2013.

הדיבידנד של קראפט נראה בטוח הודות ליציבות של מותגיה הידועים, מה שנותן למניה תשואה דמויית-אג"ח של 4.5% כשאג"ח האוצר האמריקני לעשר שנים מניבה פחות מ-2%, והאג"ח של קראפט עצמה לעשר שנים מניבות פחות מ-3%.

הישנה מול החדשה

קראפט הנוכחית (KFT) מתפצלת לקראפט החדשה ולמונדלז (Mondelz) (MDLZ) הגדולה ממנה, שתחזיק בעסקי החטיפים העולמיים של קראפט, כולל עוגיות נאביסקו, שוקולד קדבורי ומסטיק צ'יקלטס. קראפט החדשה תכלול מוצרים אמריקנים ידועים כמו ג'ל-או, קול-אייד, ולווטה, פלנטרס, אוסקר מאייר, וגבינות קראפט למקרר.

למונדלז יהיה דיבידנד צנוע של כ-2% בלבד, ובכל זאת מכפיל הרווח שלה יהיה דומה לזה של קראפט החדשה, הודות לתחזית הצמיחה החזקה יותר שלה. מונדלז נראית כעת אטרקטיבית יותר מאשר קראפט עצמה.

קראפט הכריזה על הפיצול לפני שנה, כדי להציף את ערך עסקי החטיפים מהירי הצמיחה שלה, ובעקבות רכישת קדבורי הבריטית תמורת 20 מיליארד דולר ב-2010, עסקה שהרגיזה את בעל המניות הידוע יותר שלה, וורן באפט, מנכ"ל ברקשייר האתאוויי. באפט חש שקראפט שילמה יותר מדי, וגם מתח ביקורת על החלטת קראפט למכור את חטיבת הפיצה שלה כדי לממן את עסקת קדבורי. ברקשייר מוכרת מאז בשקט מניות של קראפט. בסוף יוני השנה היו לה 59 מיליון מניות לעומת 130 מיליון בסוף 2009.

קדבורי היא חלק חשוב ממונדלז, שם שמתבסס על המילה הצרפתית "מונד" (עולם) ועל "דלז", שאמור להיות קיצור חמוד למילה האנגלית delicious (דליקטס בתרגום חופשי).

בעלי מניות קראפט הישנה קיבלו ביום שלישי מניה אחת של קראפט החדשה כנגד שלוש מניות ישנות, וקראפט הישנה החלה להיקרא מונדלז. במסחר במניות הזמניות ביום שישי שעבר, מונדלז נסחרה בכ-26 דולר וקראפט בכ-45. קראפט הישנה נסחרה בכ-41 דולר, סכום שהיה שווה בערך למניה אחת של מונדלז ולשליש מניה של קראפט החדשה.

המתיקה הגלולה דרך דיבידנד

במצגות למשקיעים שנערכו ביום שישי, הנהלות קראפט החדשה ומונדלז אכזבו את וול סטריט בתחזיות רווח נמוכות מהצפוי ל-2013, אך ההפתעה החיובית הייתה שקראפט החדשה תחלק דיבידנד שנתי של 2 דולר למניה. המניה ירדה תחילה בעקבות אכזבת הנחיית הרווח, אך חזרה ועלתה לאחר מכן, בעיקר הודות לדיבידנד המפתיע בגובהו.

יעד הצמיחה האורגנית השנתית בהכנסות של מונדלז הוא 5%-7% ביחד עם עלייה דו-ספרתית באחוזים ברווח (לפני השפעת שערי חליפין). קראפט החדשה מתכננת שיפור חד-ספרתי "באזור 5%-9%" ברווח השנתי. השאיפה של מונדלז היא להיתפס כחברת צריכה עם צמיחה גבוהה כמו קוקה קולה או קולגייט, ולא כחברת מזון שצמיחתה איטית.

שוורים לגבי קראפט כמו רוברט מוסקוב מבנק קרדיט סוויס אוהבים את הסיפור של מונדלז, וטוענים שרווחיה בשנה הבאה עלולים להיפגע מכמה גורמים מיוחדים, כולל שערי מט"ח, והם יעלו בתלילות ב-2014 ל-1.8 דולר למניה. מונדלז מקבלת 44% ממכירותיה מהשווקים המתעוררים מהירי הצמיחה, אחוז זהה לזה של קוקה קולה ונסטלה. היא החברה מספר 1 בעולם במכירות עוגיות, קרקרים, שוקולד וסוכריות.

בתחילת ספטמבר הודתה הנהלת קראפט במפתיע בכך שהחברה ביורוקרטית מדי, שיש לה עלויות גבוהות, מעט חדשנות ותקציב צנוע מדי לפרסום, שחשוב גם כדי לתמוך במותגים ותיקים. המוצר החדש האחרון של קראפט היה Lunchables, והוא הושק ב-1988. קראפט הוציאה 2.9% מהכנסותיה על פרסום בשנה שעברה, מול ממוצע של 4.5% בתעשייה ו-8.6% בחברת קלוג.

הודאה זו לא הייתה אלא ניסיון להבליט את ההזדמנות להעלות את המכירות ואת שולי הרווח התפעולי, שעומדים על 17.1%, בערך הממוצע של יצרניות המזון בצפון אמריקה, אך פחות בהשוואה לג'נרל מילס, היינץ וקמבל. חוץ מזה, קראפט תתקשה לשפר את שולי הרווח התפעולי אם תעלה את ההוצאה על פרסום.

גם ליצרניות מזון אחרות יש בעיות. ג'נרל מילס החמיצה לגמרי את הבום של היוגורט היווני, ומותגה העיקרי, יופלה, סובל. עסקי דגני הבוקר לא צומחים, מה שמעיק גם על ג'נרל מילס וגם על קלוג. קמבל ניצבת בפני אתגר גדול עוד יותר, חידוש עסקי המרקים המשומרים שלה.

כל החברות האלו נאבקות גם במותגים הפרטיים, כשרשתות מזון כמו קרוגר (KR) וסייפוויי (SWY) - שבעצמן מותקפות על ידי רשתות כמו וול מארט - מעדיפות לארוז בעצמן מוצרים כדי להפיק מהם יותר רווח.

מלבד הדיבידנד, אין למשקיעים סיבה טובה להתלהב מקראפט החדשה. קלוג, ג'נרל מילס והיינץ מציעות שילוב עדיף של דיבידנד ותמחור. עם זאת, למשקיעי צמיחה, מונדלז יכולה להיות חלופה טעימה יותר מפפסיקו, קוקה קולה וקולגייט.