השוק הברזילאי מדשדש; האם זה הזמן להיכנס שוב?

חביבת המשקיעים לשעבר מבין השווקים המתעוררים רושמת בשנה האחרונה ביצועים מפוהקים, אך צפויה להתעורר ולבעוט ■ למי שתנודתיות גבוהה לא מבהילה אותו - יש כמה המלצות מקפיצות

מה קרה לברזיל? אחת מההשקעות הפיננסיות המועדפות בשנים האחרונות על ידי רבים מגופי ההשקעות בעולם, מפגרת בביצועיה השנה אפילו מול שווקים מתעוררים אחרים. למעשה, ביצועי מדד המניות המקומי הם הגרועים מבין 26 שווקים מתעוררים נבחרים, למעט זה של מרוקו, במונחי מטבע מקומי. קרוב ל-1.3 מיליארד דולר נטו נמשכו השנה משוק המניות, ורק בשבועות האחרונים של חודש ספטמבר נרשם תזרים נטו חיובי.

ברזיל, כמו שווקים מתעוררים ופחות סחירים אחרים, בהם גם ישראל, נפגעה פגיעה משולשת: ראשית, מהורדת פרופיל הסיכון על ידי משקיעים גלובליים מתחילת 2011; מירידה חדה בפעילות הסחר העולמית, שפגעה בכלכלות של מדינות יצואניות; ומריבית ריאלית גבוהה שחנקה את הפעילות הכלכלית המקומית.

מדיניות ה"QEFOREVER" - שעיקרה הקלות מוניטאריות, עליה הכריזו הבנקים המרכזיים בארה"ב, אירופה, יפן, בריטניה וסין, צפויה להערכתנו להטיב בשנה הקרובה עם השווקים המתעוררים, עם חומרי גלם בסיסיים ומתכות יקרות. בהנחה שיימצא פתרון לבעיית הצוק הפיסקאלי בארה"ב (השפעות קיצוצי המס ופקיעת הטבות מס שצפויות כבר בסוף 2012, ומאיימות על הצמיחה במדינה), יש מקום לבחון הגדלת הרכיב לשווקים בעלי מאפייני תנודתיות גבוהים דוגמת ברזיל. זאת, גם בהנחה ששפל מחזור הצמיחה העולמי הנוכחי מאחורינו, וכי הצמיחה תאיץ בהדרגה בחצי השני של השנה ולתוך 2013. נציין, כי התחזית שלנו היא שהצמיחה העולמית תעלה מ-2% בלבד היום ל-2.8% ברבעון הרביעי השנה ועד 3.3% בסוף 2013.

אחד ההסברים לביצוע החסר של הבורסה הברזילאית הוא התרסקות הצמיחה במדינה מרמה של כ-10% בתחילת 2010 לרמה של 1.5% בלבד השנה. הצמיחה צפויה להאיץ החל ברבעון השלישי השנה ולהגיע בסוף 2013 לשיעור של 4.5%, ובכך לתת דחיפה לביצועי החברות.

על מנת לאושש את הצמיחה, הכריזו הממשל הברזילאי והבנק המרכזי באחרונה על כמה רפורמות ותוכניות כלכליות, בהן הורדת תעריפי החשמל לצרכן הסופי בשיעור ממוצע של כ-20%, הורדת מסים בהיקף של כ-13 מיליארד ריאל בשנה הבאה והורדת ריבית נוספת ואחרונה הצפויה החודש. הודעות אלו מצטרפות להכרזת הממשלה באוגוסט על פרויקטי תשתית בתחום התחבורה בהיקף של 66 מיליארד דולר, לטובת אירוח המונדיאל ב-2014 והאולימפיאדה ב-2016.

חולשת המטבע לא תפגע בהשקעה

מטבע הריאל הברזילאי, שהיה אחד המבוקשים בשנים האחרונות, והגיע עד לרמה של 1.5 ריאל לדולר, נחלש והתייצב ברמה של 2-2.1 ריאל לדולר מאז חודש מאי. הערכתנו לשערו עומדת על 1.95 בסוף השנה ו-1.8 ריאל לדולר בסוף 2013, כלומר לא צפויה למשקיע פגיעה כתוצאה מהיחלשות המטבע, ואף להפך.

כיום נסחרת הבורסה בברזיל במכפיל רווח של 10.7 ו-9.9 לשנה הקרובה, הנמוך מבין מדינות אמריקה הלטינית ונמוך בכ-20% מממוצע השווקים המפותחים. גם יחס שווי השוק להון העצמי עומד על 1.4 - מהנמוכים בשווקים המתפתחים והמפותחים. תשואת הדיבידנד הצפויה הממוצעת, העומדת על 4.1%, היא מהגבוהות בשווקים המתעוררים.

בבורסה הברזילאית קיימים שלושה מדדי מניות מרכזיים: MSCI BRAZIL (אחריו עוקבת קרן הסל EWZ) הכולל 79 מניות, רובן בפיננסים (25%) ובאנרגיה (20%); מדד IBOVESPA הכולל 69 חברות, רובן מתחום חומרי הגלם (23%) והפיננסים (22%); וה-IBX-50 הכולל 50 חברות שרובן מהפיננסים (34%) והאנרגיה (20%). הביטא (התנודתיות) של מדדי המניות בברזיל הוא בממוצע 1.4 ביחס למדד המניות העולמי, מה שהופך את ההשקעה בברזיל לתנודתית יותר מהממוצע ומתאימה למשקיעים בעלי עמידות לתנודתיות גבוהה ואופק השקעה ארוך מהממוצע.

קרנות סל סקטוריאליות מעניינות המציעות חשיפה לברזיל הן: BRXX בתחום התשתיות,BRAF בפיננסים ו-BRAQ בתחום הצריכה המקומי. בארץ ניתן לרכוש את מדדי ברזיל באמצעות תעודות הסל של פסגות, קסם ותכלית, חלקן אף מגודרות מטבע. קרנות נאמנות לברזיל בלבד יש לבתי ההשקעות רוטשילד, וכחלק מרכזי בקרנות אמריקה הלטינית של כלל ומגדל.

להחזיק ישירות באוצרות המקומיים

נציין, כי חברות ברזילאיות מועטות רשומות למסחר בארה"ב, ומכאן הקושי בחשיפה עבור משקיעים שלא מעוניינים לרכוש מניות בבורסה המקומית. לאלו המעדיפים בכל זאת החזקות ישירות מיועדות ההמלצות הבאות:

מניית בנק unibanco ITAU (סימול ITuB) - הבנק השני בגודלו בברזיל המחזיק כ-16% מסך נכסי הבנקים במדינה, והשני בגודלו בפעילות הצרכנית. התשואה על ההון שלו עומדת על 22% ורווחיו צפויים לצמוח השנה בכ-17%. הבנק נסחר במכפיל 7.5 לרווחי 2013, וצפוי לחלק דיבידנד של5.1%. מומלץ במחיר יעד של 24 דולר.

brasil foods (BRSF) - חברה מובילה בתחום עיבוד המזון. תחום הצריכה צפוי ליהנות השנה משיפור במצב הצרכן, עלויות אשראי נמוכות יותר והתאוששות בפעילות הכללית. לברזיל פודס מותגים מקומיים חזקים, כש-60% מהתוצרת מיועדת לשוק המקומי ו-40% לייצוא. תוצאותיה במחצית 2012 לא היו טובות, בשל שינויים במחירי חומרי הגלם, אך צפויה לה התאוששות הדרגתית בהמשך השנה ולתוך 2013. החברה נסחרת במכפיל 16.8 לרווחי 2013, צפויה לחלק 1.1% בלבד דיבידנד, והיא מומלצת על ידינו במחיר יעד של 20.19 דולר.

EMBREAR (ERJ) היא יצרנית תעופה ברזילאית מובילה שמכרה ב-2011 ב-5.8 מיליארד דולר. 58% מהכנסותיה נובעים מייצור מטוסים, 18% ממטוסי מנהלים ו-15% מתחום הביטחון. החברה צפויה ליהנות מגידול בהזמנות הממשל לתחום הביטחון לקראת המונדיאל והאולימפיאדה, ועקב כך מצמיחת הרווח בכ-50%. היא נסחרת לפי מכפיל 7.8 לרווחי 2013, צפויה לחלק דיבידנד בשיעור 4.6% ומומלצת במחיר יעד של 32 דולר.

linhas GOL (GOL) - חברת התעופה השנייה בגודלה בברזיל שצפויה גם היא ליהנות מהאולימפיאדה ומהמונדיאל. מדובר על החברה הגדולה בתחום טיסות ה-LOW COST באמריקה הלטינית. היא צפויה להמשיך להפסיד השנה, מה שהופך אותה להשקעה מסוכנת מהממוצע, אך אמורה לעבור לרווח ב-2013. החברה הזמינה השבוע 60 מטוסי בואינג 737, מה שמעיד על עוצמתה היחסית וכוונותיה העתידיות. המניה נסחרת במכפיל 13.3 לרווחי 2013 וצפויה לחלק דיבידנד בשיעור 2.5%. מומלצת במחיר יעד של 7.17 דולר.

לא ניתן לסיים מבלי להזכיר את VALE, הגדולה במדד של ברזיל שמשקלה 12.4%, וחברת פטרובראס שמשקלה 11.3% - שתיהן מהוות אופציית רכש על התאוששות שוק האנרגיה והמתכות העולמי.

ברזיל
 ברזיל

*** הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם