עובד פלאפון שהתנגד לוועד: המנכ"ל כתב כל הכבוד

מה קורה כשעובד בפלאפון שולח מייל נגד הקמת הוועד בחברה? ■ הסיפור של מוקדן מירושלים בשם ואדים, שלטענת אנשי הוועד הצליח באופן מוזר למדי לשלוח הודעות דואר ומסרונים לכלל עובדי החברה - אף שאין לו לכאורה הרשאות לכך

אחד הסעיפים הבולטים ביותר במדריך לשבירת התאגדויות של עובדים, מדריך בלתי רשמי אך כזה שמוכר היטב למעסיקים רבים, מדבר על הקמת ועד עובדים אלטרנטיבי המזוהה עם ההנהלה. לעתים מדובר בוועד של ממש, אולם ברוב המקרים מדובר בקבוצת עובדים שמנהלת קמפיין נגד ההצטרפות לארגון עובדים גדול, כאשר באורח פלא המסרים שלהם דומים מאוד לאלה של ההנהלה.

בהסתדרות טוענים כי נתקלו בניסיונות כאלה כמעט בכל מקום עבודה שבו ההנהלה יצאה למאבק נגד מהלך ההתאגדות של עובדיה. המקרה הנוכחי הוא זה של חברת פלאפון. ברגע שהנהלת החברה התוודעה למהלך ההתאגדות של העובדים' היא פתחה במלחמה כמעט חסרת תקדים במסגרתה מנהלים החתימו עובדים על טפסים שמבטלים את הצטרפותם להסתדרות. אחרי שביה"ד לעבודה הוציא צו שאוסר על צעדים מסוג זה, עיקר המסרים השליליים נגד ההתאגדות התחילו להגיע מעובדים בלתי מזוהים וממספר עובדים שהתייצבו בחזית.

אחד הבולטים הוא מנהל זוטר בשם אורן, הכפוף למנהל בכיר שיצא בגלוי נגד ההצטרפות להסתדרות. השני הוא מוקדן מירושלים בשם ואדים, שלטענת אנשי הוועד הצליח באופן מוזר למדי לשלוח הודעות דואר ומסרונים לכלל עובדי החברה - אף שאין לו לכאורה הרשאות לכך.

פידבק מהמנכ"ל

ואדים הגיע לחברה רק לפני מספר חודשים, אבל הוא מצא לנכון להחסיר שעות עבודה כדי להעביר את המסרים שלו בכתב ובעל פה.

"הפסדתי בונוסים ושעות עבודה במוקד ואני עושה את זה על חשבוני", הוא אומר בשיחה עם "גלובס". אפילו אל אחד הדיונים בבית הדין לעבודה הוא טרח להגיע, וגם זה לדבריו על חשבונו.

לכאורה, אין שום סיבה להאמין שעובד כמו ואדים פועל מאינטרסים זרים. הוא טוען שנפגע בעבר מהתנהלות ההסתדרות, ומגולל את סיפורה של רוסיה הקומוניסטית בצעירותו כטראומה שכביכול מתחברת למקרה הנוכחי. אלא, שבאופן עקבי, ואדים חוזר על מסרים דומים מאוד לאלה שמשמיעה ההנהלה. בשיחה עמו הוא אפילו חוזר על מסרים מאוד נקודתיים שהשמיעה בפני כותב שורות אלה דוברת החברה, נוי קדם.

לדבריו, הוא דיבר עם הדוברת לכל היותר פעמיים: "עדכנתי אותה בדיעבד שדיברתי עם עיתונאים. הנוהל של החברה אוסר על שיחה עם עיתונאים, אבל אני עושה את זה בדרכי והם השלימו עם זה כבר".

הבעייתיות בפעילות הזו של ואדים מתחדדת כשהוא מודה כי על אחד המיילים ששלח לעובדים נגד מהלך ההתאגדות, הוא קיבל פידבק חיובי מהמנכ"ל: "הוא כתב לי 'כל הכבוד' וכל מיני דברים כאלה, אבל גם עובדים אחרים כתבו לי כל הכבוד".

אבל מה לעשות שמנכ"ל פלאפון, גיל שרון, הוא לא כמו "העובדים האחרים". בהנהלת החברה סרבו להגיב על הפידבק שנתן המנכ"ל לאותו עובד.

בתגובתה הרשמית מסרה פלאפון: "פנייתו של עובד החברה ובה לטענת 'גלובס' הוא מבקש להביע את עמדתו כעובד פלאפון נגד פעולות ההסתדרות, אינה על דעת החברה והיא על דעתו האישית בלבד. עובדים רבים בפלאפון חשים כך ואינם זקוקים למילים שיושמו בפיהם. צר לנו על העמדה המגמתית של 'גלובס' לפיה כל עובד המתנגד להסתדרות הינו בהכרח דובר החברה. אנו רואים בכך זלזול מיותר בשיקול דעתם של עובדי פלאפון אשר ממילא עד כה מרביתם המוחלט בחר שלא להצטרף להסתדרות, שכן התנהגותה של ההסתדרות רעה להם ולחברה כאחד".