יצחק תשובה מעדיף להסתדר בינתיים ללא הנפקות אג"ח

קבוצת דלק הודיעה על מהלך נוסף להגדלת יתרות הנזילות שלה - פירעון מוקדם של הלוואות שהעמידה לחברות הבנות יכניס לה 419 מיליון שקל

אמש דיווחה קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, על מהלך שיגדיל את יתרות הנזילות שלה בכ-419 מיליון שקל, כתוצאה מפירעונות מוקדמים של הלוואות שהעמידה לשתיים מהחברות הבנות שלה - דלק אנרגיה ודלק US.

מהלך זה מצטרף לכמה מהלכים אחרים שביצעה הקבוצה באחרונה, ובהם מימוש של 10% ממניותיה בדלק US תמורת כ-600 מיליון שקל, נטילת הלוואה בהיקף דומה מבנק ההשקעות UBS כנגד שעבוד של החזקת החברה בחברת הנדסת התפלה (IDE), וכן חתימה על מסגרות אשראי מחייבות למשך שנתיים מקונסורציום בנקים הכולל את בנק הפועלים, מזרחי טפחות ודיסקונט, בהיקף של 450 מיליון שקל.

הסיבה להתחמשות הקבוצה ביתרות מזומנים גדולות ברורה. קבוצת דלק נדרשת לפרוע עד סוף שנת 2013 התחייבויות בהיקף של למעלה מ-2 מיליארד שקל, ובסוף הרבעון השני היו בקופתה 1.46 מיליארד שקל. בנוסף, הצורך של בעל השליטה בקבוצה במזומנים ידוע לכל, ורק באחרונה חילקה הקבוצה דיבידנד בהיקף של 80 מיליון שקל, המהווה מחצית מרווחיה במחצית הראשונה של השנה.

בוחר לא לפנות למוסדיים

קברניטי קבוצת דלק, בראשות אסי ברטפלד, מנסים להתנהל בצורה מאוזנת. מחד הם פועלים להורדת המינוף אגב הקטנת הפורטפוליו של הקבוצה, ומאידך הקבוצה אינה מעוניינת לבצע "מכירת חיסול", ולפיכך נדרשת למיחזור ולגלגול של חלק מהחוב.

בהקשר זה, מעניין לבחון את הדרך שבה מבצעת הקבוצה את מיחזור החוב. עד היום מימנה קבוצת דלק את השקעותיה השונות, בעיקר בשוק ההון, באמצעות הנפקות אג"ח. היקף החוב "סולו" של הקבוצה בסוף חודש יוני נאמד בכ-9.1 מיליארד שקל, כאשר 90% מתוכם (כ-8.2 מיליארד שקל) באג"ח.

ביחס לחברות החזקה אחרות במשק מצבה של קבוצת דלק טוב, דבר שגם משתקף בתשואות האג"ח שלה שנסחרות היום בטווח תשואה של 2.8%-8.3%. בתשואות כאלה החברה יכולה לגייס בשוק ההון אג"ח חדשות, או להרחיב סדרות קיימות. אלא שההנפקה האחרונה של אגרות חוב שביצעה הקבוצה הייתה בנובמבר אשתקד, ומאז היא זנחה את שוק ההון ופנתה לאפיקים אחרים.

עלייה של 42% בחודשיים

לדעת רבים הדלת של שוק ההון עודנה פתוחה בפני קבוצת דלק, בניגוד לרוב חברות ההחזקה הגדולות. עם זאת, נראה כי תשובה לא מעוניין לבחון את האמירות של חלק מהגופים המוסדיים, לפיהן בעקבות הסדר החוב והתספורת בחברת דלק נדל"ן הם יימנעו מלהעניק מימון לקבוצת דלק. משכך, הוא פונה לאפיקים חלופיים, אשר בינתיים ששים להעמיד לו מימון של מאות מיליוני שקלים.

כך או אחרת, גל העליות האחרון במעו"ף היטיב גם עם מנייתה של קבוצת דלק, וזו טיפסה בחודשיים האחרונים בכ-42%. עלייה זו פתחה בפני הקבוצה אפשרות חדשה לגיוס הון, וזאת באמצעות מימוש האופציות מסדרה 6 שהנפיקה החברה לפני 3 שנים.

מחיר המימוש של האופציה, אשר תפקע בשנה הבאה, עומד על 778.1 שקל למניה - גבוה בכ-8% בלבד מהמחיר הנוכחי שבו נסחרת מניית החברה. אם האופציה תיכנס לכסף וכל הסדרה תומר למניות, צפויים לזרום לקופתה של קבוצת דלק כ-202 מיליון שקל נוספים.

המהלכים האחרונים של קבוצת דלק:

פירעון מוקדם של הלוואות לחברות הבנות בהיקף של 419 מיליון שקל

מכירת 10% מההחזקה בחברה הבת דלק US תמורת סכום של 600 מיליון שקל

נטילת הלוואה בגובה של כ-600 מיליון שקל מ-UBS, עד למכירת ההחזקה ב-IDE

הבטחת מסגרת אשראי מקונסורציום בנקים בהיקף של 450 מיליון שקל