אחד מכל 100 אנשים ניחן ביכולת תפיסה על-חושית; ואתם?

יש הטוענים כי בכולנו מצוי הפוטנציאל ליכולת תודעתית גבוהה, אך אצל רובנו היא מנוונת ■ מחקרים מלמדים כי ניתן להשפיע על האחר מכוח המחשבה וההתכווננות

כשהשחמטאי בוריס גלפנד הפסיד ליריבו ההודי באליפות העולם האחרונה בשחמט, הושמעה טענה כי אלפי מוחות בעולם איחדו כוחות מחשבתיים וכיוונו למפלתו של המתמודד הישראלי. גארי קספרוב, שחקן שחמט אחר, קם באחד המשחקים בטענה כי הוא חש ברע כיוון ש"כוחות מנטליים מבחוץ חדרו אליו במכוון ובזדון במטרה לשבש את הליכי החשיבה שלו". גם בובי פישר, אלוף עולם בשחמט משנות ה-80, טען בזמנו שמרכזים נגדו מניפולציות מוחיות מבחוץ כדי שהוא ינחל מפלה במשחקים.

"כל שחמטאי ברמה גבוהה יכול לאשר את קיומם של כוחות שיכולים להשפיע על מוח היריב", אומר משה שלו, יו"ר איגוד השחמט הישראלי. "אין לי ספק שבגלל הריכוז הגדול של האנרגיות במוח במהלך האימונים והמשחקים, נוצרת אצל שחקנים ברמה גבוהה יכולת להשפיע על מהלך כזה או אחר אצל היריב".

- איך היית מגדיר את היכולת הזו?

"אני קורא לזה טלפתיה, או ריכוזים גבוהים של אנרגיה שיכולים להקרין החוצה ולהשפיע. מדובר בשני רבדים. ההתמודדות הראשונה היא של השחקנים. בשלב מסוים במשחק, הקרב הופך להיות קרב מוחות, ולאו דווקא על לוח המשחק עם הכלים. גלפנד לא מצליח עד היום להסביר מדוע עשה את המהלך שידע שיוביל להפסד בגמר. אני מכיר הרבה עדויות כאלה של שחקנים, שלא יכולים להסביר מה הניע אותם למהלך שהוביל להפסד. אני זוכר איך בתור שחקן שידרתי ליריב מולי מהלך שאם הוא יבצע, כבר ידעתי איך אני מנצח. רגע אחרי שחשבתי על המהלך הזה, היריב ביצע אותו, למרות שזה היה מנוגד לחלוטין להיגיון המשחקי שלו. הוא לא הצליח להסביר אחר כך מדוע שיחק כך.

"הרמה השנייה קשורה לקהל המוחות שמסביב. הרוסים החזיקו שנים צוות של פרפסיכולוגים שהיו יושבים בכל קרבות השחמט החשובים בעולם ומנסים להשפיע על התוצאות לטובת ברה"מ. בהרבה מהמקרים הם הצליחו, והמשחקים הוכרעו בעקבות תוצאות ומהלכים שעל פניו לא יאומן שקרו".

- אפשר לשלוט בזה, להתנגד להשפעה הזו?

"גארי קספרוב מאמן את עצמו לסגור את המוח שלו להשפעה מבחוץ. כל מי שעומד לידו, גם אני יכול להעיד על כך, מרגיש ממש אנרגיה שלילית שמופצת סביבו. הוא לא נותן לאף אחד לחדור פנימה. אנשים כמוהו, שמסתובבים ברמה כזו של כוח חשיבה, הם כמו גוף מהלך של אנרגיות. הם בעלי יכולת השפעה מנטלית גבוהה, הם יכולים פשוט להשתלט על מוח היריב שלהם".

למרות שסוגיות כמו טלפתיה, תפיסה על-חושית, שתילת תודעה אצל האחר וראיית העתיד זרות בתכלית לחשיבה המדעית הקלאסית, הרי שהן מעוררות שאלות כבדות. האם אנו מסוגלים להשפיע על האחר מכוח המחשבה, ואפילו לשתול תודעה? האם ישנה אפשרות קוגניטיבית של קריאת מחשבות? למרות שהמדע סותר לכאורה את המחשבה המיסטית, ההיגיון והרציונליות לבדם אינם מסוגלים לספק תשובות לתופעות נרחבות, המדווחות גם על ידי בכירי האינטלקטואלים המערביים.

מאגיה גבוהה: 1% מהאוכלוסייה ניחן ביכולות מאגיות

המוח, כידוע, מנצל באופן קבוע רק חלק מזערי מהיכולת שלו. מחקרים חדשים בודקים את האפשרות שקיים במוח מנגנון לא מפוענח של תקשורת עם מוח אחר באמצעות אנרגיה. נהוג לחשוב שהכישוף כרוך בכוחות על טבעיים, אך ליתר דיוק הוא נמצא בתחום של "מאגיה גבוהה" - כוח חזק שנובע מהאמונה ביקום מסודר ולכיד, שהיסודות השונים המצויים בו קשורים כולם זה לזה, ומקיימים קשרים סמויים זה עם זה.

חקר העל טבעי קיבל חיזוק מדעי עם פרסום המחקרים שערך פרופ' ג'וזף בנקס ריין, ראש המחלקה לפרפסיכולוגיה באוניברסיטת דיוק. ריין השתמש בחפיסה בת 25 קלפים המכונים "קלפי זנר", המסומנים בחמישה סמלים בסיסיים. הקלפים ניתנו לזוג של נבדקים, כאשר האחד הוגדר כמשדר והשני כקולט. המשדר טרף את הקלפים והניחם על השולחן כשפניהם כלפי מטה. הוא הפך כל קלף אט אט והתבונן בו, ואז היה על הקולט לנסות לקלוט את תוכן הקלף.

תוצאות המחקר, שנערך בקרב אלפי נבדקים, עלו על 20% ניבוי, הרבה מעל ההסתברות הסטטיסטית. המסקנה הייתה כי באוכלוסייה נורמלית, אחד מתוך 100 איש יהיה בעל יכולת פרפסיכולוגית, כלומר 1% מהאוכלוסייה ניחן ביכולות מאגיות גבוהות. למרות שתוצאות אלה הותקפו במהלך השנים, הן עדיין נחשבות לממצא התקף והמהימן ביותר בתחום.

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר גם בחנויות סטימצקי