נתניהו הכריז על הקדמת הבחירות: "צריך תקציב אחראי"

(עדכון) - ראש הממשלה: "למדינת ישראל עדיפה מערכת בחירות קצרה של שלושה חודשים מאשר בפועל מערכת בחירות של שנה" ■ יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', מציעה את 29 בינואר כמועד לבחירות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב על הקדמת הבחירות. במסיבת עיתונאים שכינס בירושלים אמר נתניהו כי הגיע למסקנה כי בעת הזו לא ניתן להגיע לתקציב אחראי ולכן יש להקדים את הבחירות. "אנחנו עומדים בפתח שנת בחירות. התוצאה של זה יכולה להיות הגדלה מסיבית של הגירעון, מה שידדרדר אותנו בקלות לכלכלות באירופה. בעת הזו חובתי כראש הממשלה לשים את האינטרס הלאומי מעל לכל, לכן החלטתי שחובתי להביא לבחירות עכשיו מהר ככל האפשר. למדינת ישראל עדיפה מערכת בחירות קצרה של שלושה חודשים מאשר בפועל מערכת בחירות של שנה. אחרי ארבע שנים נלך לבחירות", אמר נתניהו. הוא ביקש מהעם מנדט מחודש להמשיך להנהיג את מדינת ישראל.

בנאומו אמר עוד נתניהו כי "בעוד חודשים אחדים נסיים את השנה הרביעית לכהונתה של הממשלה היציבה ביותר בעשרות השנים האחרונות. היציבות הזו עזרה לנו להשיג את שני היעדים הכי חשובים לאזרחי ישראל- ביטחון וכלכלה". לדברי נתניהו "חיזקנו את הכלכלה. כדי להתמודד עם האתגרים הללו השקענו משאבים רבים מאוד כמו חיזוק צה"ל ובניית גדר הביטחון וכן ניהול מדיניות כלכלית ותוספת של 300 אלף מקומות עבודה". יש רק דרך אחת לשמר את ההישגים הללו- אנחנו חייבים לנקוט במדיניות ביטחונים וכלכלית אחראית. יש לפנינו עוןד הרבה אתגרים- להבטיח שלאיראן לא יהיה גרעין, לשמור על הסכמי השלום עם שכנינו ולהבטיח כלכלה דינמית וצומחת שתשמור על מקומות העבודה של אזרחי ישראל".

ככל הנראה יתקיימו הבחירות ב-29 בינואר, ואילו הפריימריז במפלגות השונות יתקיימו כבר בחודש הבא.

ריבלין: אקדם את יציאת הכנסת לפגרת בחירות סמוך ככל הניתן לפתיחת המושב

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר לאחר ההכרזה של נתניהו כי "מדובר במערכת בחירות מהגורליות ביותר שהיו עד כה. על הכף מוטלות הכרעות כבדות משקל בעיקר מול האתגרים הכלכליים והחברתיים. על מנת לשמר את יציבות המשק והכלכלה ובמקביל להיאבק בפערים החברתיים העמוקים, אכן ראוי לקבל אמון מחודש מהעם. יהדות התורה תתמודד בבחירות ותשמור על כוחה, כדי להמשיך להיאבק למען הציבור בכל התחומים".

יו״ר תנועת ש"ס השר אלי ישי: "בחודש מאי לאחר שהוחלט על פיזור הכנסת היה ברור שפני המדינה לבחירות, ש"ס גם לאחר הבחירות לא תתמוך בתקציב שירמוס את מעמד הבניים ואת השכבות החלשות. הבחירות הבאות יהיו על מצוקת הדיור, על אבדן הפנסיה, על מחירי המוצרים ששברו שיאים של חוצפה וחזירות. אין ויכוח על הצורך לטפל בנושא האיראני ולכן הויכוח היחיד יהיה על הסוגיות החברתיות. שס חזקה תעשה צדק חברתי".

יו״ר הכנסת רובי ריבלין השוהה בביקור רשמי במוסקבה, הודיע הערב בהמשך להודעת נתניהו. כי יקדם את יציאת הכנסת לפגרת בחירות סמוך ככל הניתן לפתיחת המושב. לדבריו: "טוב עשה רה"מ בהחלטתו לפזר את הכנסת. על הפרק ישנן הכרעות ברמה הלאומית כמו תקציב, שהכנסת הנוכחית איננה מסוגלת לקבלן וטוב שייעשו לאחר הבחירות".

מוקדם יותר נועץ נתניהו בריבלין באשר לסדרי פיזורה של הכנסת. ריבלין הבהיר לנתניהו כי לא יאפשר חקיקה פופוליסטית ובלתי אחראית במהלך הימים עד לפיזור הכנסת בפועל, וכי איננו רואה מניעה לכנס את הכנסת לקידום נושאים דחופים בעלי חשיבות לאומית גם במהלך פגרת בחירות, ובלבד שתהיה לגביהן הסכמה רחבה.

יחימוביץ': בחירות ב-29 בינואר

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ, מציעה את ה-29 בינואר כמועד לבחירות לכנסת. יחימוביץ אומרת כי זהו התאריך המוקדם ביותר שיאפשר גם הערכות תקינה של המפלגות. "בפועל, המדינה במערכת בחירות כבר חצי שנה וזהו מצב לא בריא ולא יציב שיש להביאו לידי סיום במהרה. על הציבור לזכור כי נתניהו הולך לבחירות כדי להעביר מיד אחריהן תקציב אכזרי וקשה שיגרום לפגיעה בחייו של כמעט כל אזרח במדינה, למעט בעשירים ביותר. הציבור יכריע בין שתי גישות - זו של נתניהו וזו שלי. בחירות אלו יכריעו בין כלכלת ג'ונג'ל אלימה לבין כלכלה הוגנת וחברה צודקת. מפלגת העבודה ערוכה לבחירות אידיאולוגית וארגונית וכבר קיימה סבב שיחות סביב המועד עם סיעות הבית".

בתום פגישה שקיים היום נתניהו עם יהדות התורה, התגברו ההערכות לגבי האפשרות שנתניהו יקדים את הבחירות. הבוקר השלים נתניהו את סבב הפגישות עם ראשי מפלגות הקואליציה לקראת ההכרעה בשאלת הקדמת הבחירות או אישור תקציב המדינה. בתום פגישה שהתקיימה היום עם ראשי יהדות התורה, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים, משה גפני, גוברות ההערכות כי פניו של נתניהו להקדמת הבחירות.

ראשי המפלגות שנפגשו עם נתניהו בשבוע האחרון סבורים כי נתניהו נוטה להקדים את הבחירות וכי הוא מקיים את הפגישות על התקציב למראית עין בלבד. במהלך הפגישה היום העלה נתניהו בפני ליצמן וגפני את שאלת המועדים האפשריים לבחירות והציג בפניהם את ה-12 בפברואר כתאריך המועדף עליו. ראשי יהדות התורה אמרו לראש הממשלה כי ה-12 בפברואר בעייתי מבחינת המגזר החרדי ולכן ביקשו להקדים או לאחר את התאריך.

נתניהו הבהיר כי ברצונו להשלים ארבע שנות כהונה ולכן הוא מעדיף לקיים את הבחירות לאחר ה-10 בפברואר, התאריך שבו נבחר לפני ארבע שנים. עם זאת, נתניהו יעדיף הפעם להקדים את המועד לסוף ינואר או תחילת פברואר מאשר לקבוע אותו לתאריך מאוחר יותר.

בד בבד לדיון על הקדמת הבחירות, ביקש נתניהו לשמוע מליצמן וגפני האם לדעתם יש סיכוי להעביר את התקציב רווי הגזירות, האם הוא יזכה לרוב, והאם ניתן יהיה לקצץ בקיצבאות הילדים. ביהדות התורה, בדומה לש"ס, סבורים שנתניהו נוטה להקדים את הבחירות ובכוונתו להכריז על כך בקרוב. עם זאת, למרות כל ההכרזות והסימנים על בחירות בתוך שלושה-ארבעה חודשים, מאחורי הקלעים יש מי שסבורים שיש עוד סיכוי להעביר את התקציב. ההערכה הזו נתמכת בהנחה שלאור ניצחונו בעימות הטלוויזיוני של המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, מיט רומני, על הנשיא המכהן אובמה, יעדיף נתניהו לדחות את הבחירות. במקרה כזה סביר להניח שיימצא הרוב הדרוש לאישור התקציב שכן לאף אחת מהמפלגות אין כרגע אינטרס להקדים את הבחירות.

שר החוץ וסגן רה"מ, יו"ר "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן, אומר כי "ישראל ביתנו" ערוכה ומוכנה לבחירות ותמשיך במגמה שמאפיינת אותה מאז הקמתה של גידול במנדטים בכל מערכת בחירות. השר ליברמן אומר בנוסף כי ל"ישראל ביתנו" היה תפקיד חשוב בשמירה על אופייה הלאומי של הממשלה וחלק חשוב באחריות שגילתה הממשלה וביציבות שאפיינה אותה. "ישראל ביתנו" תמשיך להיות גורם מרכזי, משפיע ואחראי גם לאחר הבחירות, אומר השר ליברמן.

גם בוגי יעלון התייחס להחלטת נתניהו ואמר: "ראש הממשלה קיבל את ההחלטה הנכונה ביותר בנסיבות הקיימות, כשהודיע הערב על הקדמת הבחירות. זהו צעד הכרחי בעקבות הקושי הפוליטי להעביר תקציב אחראי שיאפשר למדינת ישראל לעמוד באתגרים הכלכליים נוכח המשבר העולמי, כפי שקורה בארבע השנים האחרונות בהן מובילה ממשלת הליכוד את ישראל. אני מאמין כי הציבור בישראל יידע להעניק לממשלת הליכוד בראשות בנימין נתניהו מנדט לארבע שנים נוספות, בהן נדע להמשיך להתמודד באחריות ובהצלחה עם האתגרים הביטחוניים, הכלכליים והחברתיים שניצבים בפנינו".