פסימיות בקרן המטבע: הסיכונים הפיננסים רק התחזקו

דוח היציבות הפיננסית פסימי במיוחד: למרות ההתפתחויות החיוביות בשווקים הפיננסים בחודשים האחרונים, הסיכונים הפיננסים רק התחזקו מאז אפריל האחרון

המסרים שמגיעים מטוקיו מבית קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי ממשיכים להדאיג. דוח היציבות הפיננסית שנחשף היום לרגל המפגש השנתי של שני הארגונים הללו בעיר הבירה היפני נושא מסר אחד ברור: למרות ההתפתחויות החיוביות בשווקים הפיננסים בחודשים האחרונים, הסיכונים הפיננסים רק התחזקו מאז אפריל האחרון כאשר "האמון במערכת הפיננסית הגלובלית הפך לשברירית מאוד" כתב חוסה ויניאלס, היועץ הפיננסי הראשי של הקרן ומחבר הדוח, אורח מיוחד לוועידת ישראל לעסקים 2012 שתיערך בדצמבר הקרוב בתל אביב.

גם הפעם האיום המרכזי על המערכת הפיננסית הגלובלית הינה המשבר באזור היורו וזאת למרות כל המאמצים "החדשים והחשובים", לשון הדוח, של מקבלי ההחלטות האירופיים. לפי הדוח, היה החשש מעזיבת היורו זה שתידלק את הנסיגה של ההון הפרטי מהשקעות במדינות הפריפריה בגוש היורו. לפי הדוח, המצב גרם "לבריחת הון מאותן מדינות, דבר שמערער את יסודות האיחוד האירופי: אינטגרציה של השווקים ומדיניות מוניטארית אחידה למשעה" נכתב בדוח. בהקשר זה צוין כי אותה פרירפיה צפויה לסבול ממחנק אשראי משמעותי עקב הצורך בהפחתתה מינוף והלחץ שהנובע מאג''ח הממשלתיים.

על אף שכלכלני הקרן משבחים את הפעילויות להזרמת נזילות של הבנק המרכזי האירופי בתחילת 2012 אשר "הורידה את הלחצים על הבנקים ומנע מהם מימוש נכסים" שם סבורים כי "הלחץ שב וגרם לפרגמנטציה של השווקים" עד ההצהרות של הנגיד מאריו דרגי בספטמבר בדבר הגברת הנזילות ושמירה על תמסורת נכונה ואפקטיבית של המדיניות המוניטארית (הריבית האפסית) לשוק. מהלכים אלו מוגדרים בדוח כ"חיונים" וככאלו שהצליחו להסיר את החששות הכבדים ביותר של המשקיעים, דבר שגרם להתאוששות מחודשת של השווקים.

על כל פנים, כלכלני הקרן קוראים לקפיצה נוספת ולהגברת הקצב בנקיטת צעדים נוספים ומדגישים את הצורך בהצגת מדיניות כוללת וזאת על מנת להחזיר את האמון, לאחד שוב את האיחוד האירופי ולמנוע בריחת הון.

צעדים אלו ברמה הלאומית כוללים בין השאר קונסולידציה פיסקאלית, אך כזאת שתומכת בצמיחה, רפורמות מבניות כדי לתקן עיוותים וחוסר איזונים חיצוניים, ברמה הלאומי, והשלמת תהליך ניקוי המאזנים של המערכות הבנקאיות, לרבות חיזוק מבנה הון בקרב בנקים שהם ברי קיימא ואם יש צורך, סגירת בנקים שאינם ברי-קיימא.

כלכלני הקרן מנתחים בדוח את השפעה של הפחתת המינוף שביצעו בשלוש השנים האחרונות ומגיעים למסקנה כי איחורים ועיכובים בפתרון המשבר הגדילו את היקף הנכסים המחוקים של הבנקים בדיעבד.

הדוח גם קורא לאיחוד בנקאי שמיועד לחתוך את הקשר הקטלני בין הבעיות של האג''ח הריבוני לבין הבנקים המקומיים וגם לשיפור הפיקוח. בהקשר זה צוין כי איחוד בנקאי אמיתית יהיה חייב לכלול בעתיד קרן משותפת לביטוח פיקדונות.

עוד מציינים בדוח כי המשבר הפיננסי בגוש היורו "יצר גני עדן" בשוקי ארה''ב ויפן שתשואותיהן הגיעו לרמות שפל היסטוריות, וזאת "על אף האתגרים הפיסקאליים הרבים שנותרו" באותן מדינות.

בהקשר הזה צוין כי הסיכון המרכזי בארה''ב מבחינה פיננסית הינו ה"צוק הפיסקאלי המעורר אימה". גם ביפן הגירעונות והחוב נמצאים ברמה מעוררת דאגה, כאשר ישנה המלצה לשתי המעצמות להציג בהקדם וללא איחור תוכנית ברורה של קונסולידציה פיסקאלית לטווח הבינוני:"המסקנה המרכזית של השנים האחרונות הינה כי חוסר איזונים חייבים טיפול נאות לפני שהשווקים מתחילים להפגין חששות" נכתב בדוח.

לגבי השווקים המתפתחים נכתב כי עד כה הם הצליחו להתגבר על הזעזועים אך כי ההאטה בצמיחה "עלולה לעורר סיכונים פיננסים פנימיים". השווקים הפיננסים של אותן כלכלות גם נהנו מהמשבר באירו. שווקי אסיה ואמל''ט נראית כחזקים ביותר, עם זאת, צוין כי התגברו הסיכונים הקשורים לשלבים מאוחרים של מחזורי האשראי (שלב התשלום) ואלו הקשורים למחירי הנדל''ן והחוב הגבוהים.

למרות כל הרגולציה שנעשתה בשנים שאחרי המשבר, כלכלני הקרן טוענים בדוח כי המערכות הפיננסיות עדיין רחוקות מהמצב הרצוי בהם מערכות אלו הן "יותר שקופות, פחות מורכבות ומסובכות ופחות ממונפות". "המערכות הן עדיין מורכבות מדי, עם קשר בין בנקאי חזק למדי ברמה המקומית, כאשר סוגיית "גדול מדי כדי ליפול" טרם נפתרה", גם הסיכונים שמגיעים ממוסדות פיננסים לא-בנקאיים.