גילה מגביל את העמלה שישראכרט תוכל לגבות ממתחרותיה

בענף כרטיסי האשראי העריכו היום שישראכרט דרשה מהמתחרות עמלה בסדר גודל של %0.05-0.1%, ואילו גילה מוכן כי תגבה עמלה בשיעור של 0.02%

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, מגביל את העמלה שישראכרט תוכל לגבות מלאומי קארד וכאל במסגרת הסדרי הסליקה הצולבת. לפני כמה חודשים, כאשר נחתם הסכם הסליקה בין החברות, הודיע הממונה כי הוא מבקש לבחון את העמלה הנוספת שמבקשת ישראכרט לגבות ממתחרותיה (מעבר לעמלה הצולבת). כעת הודיע כי החליט להגביל את העמלה הזו לתקופה של שלוש שנים.

על גובה העמלה שדורשת ישראכרט וגובה העמלה שמסכים הממונה שתגבה הוטל צו חיסיון מביהמ"ש לבקשת ישראכרט, בטענה שמדובר בהסכמים עסקיים.

עם זאת, בענף כרטיסי האשראי העריכו היום (ד') שישראכרט דרשה מהמתחרות עמלה בסדר גודל של %0.05-0.1%, ואילו גילה מוכן כי תגבה עמלה בשיעור של 0.02%. נזכיר כי שיעור העמלה הצולבת עומדת כיום על 0.8%. ישראכרט דרשה את התשלומים הנוספים בטענה שהיא מעניקה שירותים נוספים, וכן בשל המוניטין והעובדה שמדובר ברשת כרטיסי אשראי. ואולם הממונה דחה את מרבית הטענות. לטענתו, העמלה הנוספת שדורשת ישראכרט מכאל ומלאומי קארד תגרום לכך שהן יתקשו להתחרות בה על בתי העסק.

"בחינת ההסכמים שהובאו לאישור הממונה, העלתה כי התשלומים שאמורות היו להעביר לאומי קארד וכאל לישראכרט בגין הסליקה העלו חשש לפגיעה של ממש בתחרות בין חברות כרטיסי האשראי מול בתי העסק", נמסר מהממונה על ההגבלים העסקיים.

בין היתר, גילה חשש כי העמלה הנוספת תגרום למחיר רצפה לתשלומים שייגבו חברות כרטיסי האשראי מבתי העסק, וכן יבטיחו לישראכרט הכנסה משמעותית גם כאשר חברה מתחרה היא שמעניקה שירותי סליקה לבית העסק. ישראכרט יכולה לערער על החלטת הממונה, ואולם בשוק מעריכים כי רוב הסיכויים שלא תעשה זאת. בנוסף קבע הממונה תנאים שונים שנועדו להגביל את העברות המידע בין חברות כרטיסי האשראי, כדי למנוע פגיעה בתחרות בין החברות.