איך הגיעו האחים צים ממכולת שכונתית להון של 420 מיליון שקל?

"תמיד אהבתי להתעסק במסחר וידעתי שאצליח", מספר עדי צים, שהמכולת שפתח בגיל 15 הובילה לאקזיט של 350 מיליון שקל ברשת מחסני כמעט חינם

"בגיל 15 הקמתי חנות מכולת ברחוב רמב"ם 23 בפתח-תקווה. גמרתי כיתה ט'. למדתי קצת בכיתה י', ואחרי זה הלכתי לעבוד. זה מה שאהבתי - להתעסק במסחר. רני הצטרף אליי אחרי הצבא" - כך סיפר היום עדי צים ל"גלובס".

השבוע סגרו האחים צים מעגל, כשחתמו על מזכר הבנות למכירת הבעלות המלאה בחברת צים שיווק, שבאמצעותה הם מחזיקים ברשת המזון מחסני כמעט חינם, לידי הרשת המתחרה יינות ביתן, תמורת 350 מיליון שקל.

הסיפור הגדול מאחורי העסקה הוא ההתעשרות המדהימה של האחים צים. 13 שנים לאחר שהחלו בפריסת רשת החנויות של כמעט חינם, ו-3 שנים בלבד לאחר שהנפיקו את הרשת בבורסה, הם נפרדים ממנה עם הון של 420 מיליון שקל, שצברו בשכר, בדיבידנדים ובמכירת מניות ב-4 השנים האחרונות, כולל תמורת העסקה הנוכחית.

לאחר המכירה תהפוך צים שיווק לחברה פרטית, ותמוזג לתוך יינות ביתן, שבבעלות בני הזוג נחום ונורית ביתן. מחיר העסקה גבוה ב-11% מהשווי שבו נסחרה החברה הבוקר. מניית צים שיווק הגיבה לדיווח בירידה יומית של 2.9% והשלימה זינוק של 26% בשבועיים האחרונים.

התמורה לעסקה תשולם ב-3 תשלומים לכל היותר, והתשלום הראשון יעמוד על 155 מיליון שקל. יינות ביתן תעמיד ביטחונות לתשלום יתרת הסכום, שיוצמד למדד. חלק מסכום הרכישה ימומן מקופתה של צים שיווק, שתחלק בטרם העברת הבעלות בה דיבידנד של 85 מיליון שקל לבעלי המניות.

לצים שיווק הייתה בסוף הרבעון השני יתרת רווח לחלוקה של 75מיליון שקל, והיא מציינת כי אם הדיבידנד שיחולק בפועל לבעלי המניות יהיה נמוך מ-85 מיליון שקל, אזי תשלם יינות ביתן את ההפרש לבעלי המניות. המועד להשלמת העסקה, לרבות קבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים, נקבע לסוף מארס 2013.

שוק ההון, הרגיל לאנשי עסקים מעונבים ובעלי השכלה גבוהה, התקשה לעכל את עדי צים, הרוח המסחרית מאחורי העסק, על שרשרת הזהב שהוא עונד לצווארו ולבושו הפשוט, שכולל לרוב ג'ינס וטי-שירט (רני אחיו, לעומתו, מקפיד על לבוש רשמי יותר). המכולת שהקים הייתה בסופו של דבר הבסיס לרשת מחסני כמעט חינם.

מקור השם הוא בחנות תיקים וארנקים שהפעיל בשנות ה-60 סבם של האחים בשכונת התקווה, שנקראה בעיראקית "יעני בלאש" - בתרגום מילולי "כמעט חינם". כיום מונה רשת מחסני כמעט חינם 35 סניפים, עם קצב מכירות שנתי של 1.35 מיליארד שקל.

התבטאויות קשות נגד היצרניות

בשנתיים האחרונות הפך עדי לדובר הבלתי אמצעי של הרשת. הוא מדבר בגובה העיניים, בפשטות ובבהירות, והתבטאויותיו סייעו למיתוג העממי של הרשת. הוא לא היסס לתקוף את המתחרים ולמתוח ביקורת חריפה על יצרני המזון.

"הוזלת המחירים של שופרסל היא עבודה בעיניים"; "רק בישראל גבינה צהובה עולה פי שניים מבשר", אמר. בזמן שקמעונאים אחרים התבטאו בעילום שם, עדי לא חשב פעמיים ותקף ישירות את תנובה, שטראוס ואסם, באמירות שעוררו לא אחת כעס מצד יצרניות המזון. לא מזמן הוא גם קרא להכריז על ויסוצקי כעל מונופול.

"כילד היה לי חלום לפתוח רשת סופרמרקטים, והגשמתי את החלום. כל מה שחלמתי בחיים הגעתי אליו", אומר עדי.

- חשבת שתצליח כל כך?

"תמיד. לא היו לי בכלל ספקות. כל דבר שרציתי בחיים הצלחתי, וכל דבר שאני מאמין בו מצליח. יש לי חוש מיוחד".

- איך ההרגשה היום?

"ההרגשה טובה, אבל לא קל, כי הרשת היא ילד שגידלתי. מצד שני, אני רק בן 42, והחיים עוד לפניי".

- אתה עכשיו עשיר רשמית.

"כל הזמן הייתי עשיר רשמית. נולדתי עשיר בנפש, עשיר בנשמה, במשפחתיות, עם האישה והילדים. נפש עשירה".

- כל חייך היית ממוקד בקמעונות. אפשר לעזוב הכול?

"החלטנו שפרידה בין האחים תעשה טוב למשפחתיות. כל אחד בדרכו, בהשקפת העולם שלו, ונישאר אחים טובים. זה הכי חשוב".

בתחילת 2010 הפרידו האחים צים את פעילות הנדל"ן המשותפת. עדי קיבל לידיו את מבנה החברה ברמלה, ורני קיבל 5 פרויקטים יזמיים (שניים נוספים נותרו בידי הרשת).

- המכירה מביאה להיפרדות עסקית סופית ביניכם. תעשו עוד עסקים בעתיד?

"כרגע לא".

- לאן תלך הרשת הממוזגת?

"היא ללא ספק תהיה רשת מספר 3 בארץ. אין ספק שנחום ביתן עשה עסקה מצוינת. אני מאחל לו שיצליח בגדול, ונראה לי שהוא יצליח בגדול".

- התחרות בין רשתות המזון מתגברת. אתם עוזבים בזמן?

"יינות ביתן וכמעט חינם לא מתנגשות זו בזו בשום סניף. אנחנו מרושתים חזק בצפון, והם במרכז. אנחנו לא נפגשים בסניפים, כך שזו תהיה פריסה מצוינת ליינות ביתן".

לעדי יש 4 ילדים ולרני שלושה, וכבר היום הם חיים חיי רווחה ומותרות. לכל אחד מהאחים בתי מידות - לעדי בכפר סירקין ולרני בכפר מעש. "יש לי אחוזה בכפר סירקין, שהיא לדעתי הבית הכי יפה שקיים בארץ. משהו שאין דבר כזה. בין הבתים היקרים בארץ", אומר עדי.

הבית, המשתרע על שטח של 5 דונם, כולל בריכה, חדרי כושר, חוות סוסים, מגרש כדורגל ואפילו פאב שנבנה לחברים. משפחת עדי צים מחזיקה 4 עובדים במשרה מלאה בתחזוקת הבית.

עם השלמת העסקה ייפרדו גם יתר בני המשפחה העובדים בחברה מהעסק. האב עזרא צים, שהועסק בתפקיד מנהל אחזקה, האם חסיה, שהועסקה כמנהלת משמרת ערב בסניף ירקונים, והאחות גלית, ששימשה כקניינית של הנון-פוד ברשת.

- מה תעשה בכסף?

עדי: "אקנה קצת נכסים, ניסע לחו"ל, נהנה, נחלק למשפחה קצת כסף והכול בסדר".

- במה תשקיע?

"עוד לא החלטתי. לא חסר מה לעשות עם הכסף. אם תביאי לי עוד מיליארד שקל, אני אדע מה לעשות עם הכסף".

- הכיוון נדל"ן?

"אני עובד באנרגיה סולארית, בנדל"ן, בהרבה כיוונים".

כך גרפו
 כך גרפו