בר הברון: קבלו המלצה לבר יין קטן ומשובח בפריז

חיליק גורפינקל חזר מחופשה בפריז עם המלצה על בר היין "הברון האדום" - בר יין קטן, שכונתי, שאפשר אפילו למלא בו בקבוקי ליטר ביין פשוט וטוב

הרומן שלי עם הברון האדום החל כבר בבוקר הראשון שלי בפריז. בדירה המקסימה של י' הייתי מוכן להעביר שבוע שלם בפריז מבלי לצאת החוצה. לשקוע באוסף תקליטי הג'ז המופלא ולקרוא את מעט הספרים המשובחים בעברית, שבכל זאת מצאתי בין שלל הספרים בצרפתית ובאיטלקית.

אבל מכיוון שגם איש בית כמוני צריך לאכול מדי פעם, ומכיוון שלא נסעתי לבד, נגזר עליי כמובן לחרוש את פריז. את הבוקר הראשון החלטנו, אם כן, להתחיל בשוק השכונתי, כדי לצייד את המקרר הביתי שידענו שיעבוד שעות נוספות. הבן הצעיר אינו אוכל רגלי צפרדעים, ולי אין מספיק כסף כדי לספק את כל גחמותיו הקולינריות של אחיו הבכור, שהוא בסך-הכול בן 11 וחצי.

בעלת הדירה המליצה בחום על בר היין הברון האדום, הסמוך לשוק Marche d'Aligre, שלא הכרנו. ולא בכדי. מדובר בשוק לא ממש תיירותי, ובשל כך פשוט נפלא. היא סיפרה שאפשר אפילו למלא בו בזיל הזול בקבוקי ליטר ביין אדום פשוט וטוב, בדיוק הסוג שאני אוהב.

האיש שמזג לנו יין טוריין ( (Touraine ישר מהחבית נראה כמו הגרסה הפריזאית של ליאור מ"המנזר", הבר השכונתי שלי בתל אביב. מין דובי מנומנם ומזוקן, סמוק לחיים ומחויך תמידית. איך אני יודע שזה תמידי? ובכן, ראינו אותו כמעט בכל אחד מימות השבוע הקצר הזה. מחוץ לבר.

את הבר הוא סגר לשלושה ימי חופשה, בדיוק כשכבר החלטנו לבוא לא רק כדי למלא בקבוקים. בכל אותם ימים זיהינו אותו משוטט בשוק, בקפה השכונתי, במכולת הפינתית. הוא נראה משועמם לאללה, מחכה כבר שתיגמר החופשה שכפה על עצמו. על השלט שהשאיר בחלון היה כתוב שהוא חוזר בערב שבו אנחנו טסים חזרה הביתה. נשבענו לחזור לכוסית אחרונה.

בשש וחצי בערב האחרון התייצבנו לכוסית פרידה אחרונה מעיר האורות. האיש לא היה.

שני שותפיו סיפרו לקבועים שלהם בדיוק אותו הסיפור שהמצאנו אנו. לקחנו "וקאנס", אמרו. של שלושה ימים? תהו הקבועים. גם זה היה יותר מדי, צחקו שניהם.

הברון האדום הוא אחד מברי היין הכי חמודים www.winefest.eventi.co.il שיצא לי להיות בהם מעודי. מקום פשוט להפליא. כמה חביות בכניסה, שמתוכן מתדלקים את הבקבוקים, בר וכמה שולחנות. על הקיר רשימת יינות בגיר על לוח שחור. אף אחד מהיינות אינו עולה יותר מ-4 אירו לכוסית קטנה. אז שתינו לפחות ארבע כאלה. פינו נואר מאלזס, רוזה ביולוגי מעמק הרון, אליגוטה לבן מבורגון, ולסיום קוט דה רון אדום ביולוגי. את זה קיבלתי אחרי שביקשתי מהאיש לבחור בשבילי כוס יין אדום לפי טעמו.

תקצר היריעה מלהסביר כאן מהו יין ביולוגי, אבל מתברר שזהו הבון-טון בפריז של קיץ 2012. הייתי בטוח שזה יהיה מיותר לגמרי, אבל היין, כמו שלושת רעיו, היה לא רק "בריא" יותר אלא גם קליל, טעים ובעיקר פשוט וכיפי, בדיוק כמו שאנחנו אוהבים.

ליווינו את הלגימה הקצרה והלא ממצה בצלחת נקניקים וגבינות ובגוש גדול של רייט (מעין ממרח גס) ברווז וחזיר. כשביקשנו מים מינרליים מוגזים בשביל הילדים, ענה לנו בעל הבית שאין לו דבר כזה, רק "מי ברז טובים של פריז". בפעם הבאה - אלוהים תן לי שנים ואוויר (וכמה גרושים) - לא אחכה ללילה האחרון. ומי יודע, בעוד עשרים שנה אולי אפילו אלמד סוף-סוף צרפתית. ואולי, רק אולי, יהיה עד אז בר יין כזה גם בישראל. פשוט-פשוט וכיפי-כיפי. הרי בעיתון כתוב שהמשיח כבר כאן, בתל אביב. אז מה אם זו רק מודעה. תנו לחלום בשקט.

Le Baron Ruoge - 1 Rue Theophile Rousel Paris .75012 Merto: Ledru-Rollin טל' 00-33-1-43431432,14:00-10:00 , 22:00-17:00

טעימה

יינות צרפתיים לא יקרים

מוסקדה 2009 Muscadet sevre & maine Chereau-Carre. אם אי-פעם אגיע לבר הברון האדום בסתיו או בחורף, אוכל מן הסתם צדפות אויסטר על הדלפק ברחוב. מוסקדה הוא אחד מהיינות הכי קלאסיים לליווי צדפות. הפשוט שבהם, לא מיוחס כמו השאבלי וודאי לא כמו שמפניה טובה, אבל לטעמי הוא הכי מתאים. משהו במליחות המרומזת שלו, וכמובן החמיצות והקלילות המימית כמעט, עושה את זה. לי ולצדפות. 40 שקלים.

אליגוטה בושאר 2010 Bourgogne Aligote Bouchard Pere & Fils. אני מת על אליגוטה. הענב הלבן הפחות מוכר של אזור בורגון היוקרתי. רוב חובבי היין מכירים את יינות השרדונה המורכבים, הרציניים, כבדי הראש והחמאתיים המגיעים משם. האליגוטה הוא ההפך הגמור. חומצי להפליא, לפעמים להחריד, אם אינכם חובבים מושבעים של טעמים כאלה; אני מת עליהם. יין זוויתי, עוקצני ומרתק. 50 שקלים

קוט דה רון רזרב פרין 2010 Cotes du rhone reserve Famille Perrin. אני מוכן, ורוצה, לשתות קוט דה רון בכל יום. הקוט דה רון היה ונשאר - לטעמי הפרטי לפחות - יין בתי הקפה וברי היין האולטימטיבי. פשוט, קליל, לא מחייב, מלא טעמי פרי לא כבדים ואדומים מדי, עם משהו פלפלי חצוף ורמז אדמתי עמום ברקע, ואפילו קצת עשבי תיבול פרובנסיאליים. איזה כיף. 60 שקלים

טיפה

פסטיבל יין

פסטיבל היין השנתי של היקבים במטה יהודה ייפתח בשבוע הבא, ובו אירועי תיירות, יין, תרבות ובידור, והוא ייפתח באירוע מרכזי גדול, שבמסגרתו כשלושים יקבים מהאזור מזמינים לטעימות יינות, סביב שולחנות בר ולצד מוזיקה חיה.

אירוע פתיחה: חמישי, 18.10 מ-19:00 בקיבוץ צרעה, 50 שקלים, כולל כוס יין וטעימות ללא הגבלה. הפסטיבל יתקיים בכל סופי השבוע שבין 18.10 ל-9.11

www.winefest.eventi.co.il