הסופר הסיני מו יאן זכה בפרס נובל לספרות: "מקבל הפרס בשמחה ופחד"

הסופר הסיני שהוכרז היום בשבדיה כזוכה בפרס נובל לספרות, הוא מייצג נאמן של סין הנוכחית - קומוניסט בדעותיו אך פתוח להשקפות מערביות

ההכרזה על זכייתו של מו יאן הייתה היום בצהריים במסיבת עיתונאים שנערכה בשטוקהולם. את ההודעה על כך קיבל הסופר הסיני המוערך בטלפון ועל-פי דיווח ועדת הפרס, תגובתו הייתה "אני מקבל את הנובל בשמחה גדולה ובפחד".

בנימוקי הוועדה נאמר כי "באמצעות ערבוב של פנטזיה ומציאות, עם פרספקטיבות היסטוריות וחברתיות, מו יאן יצר עולם המזכיר במורכבותו את היצירות של ויליאם פאולקנר וגבריאל גרסיה מארקס, ובו בזמן מצא נקודת יציאה מהספרות הסינית העתיקה".

מו יאן הוא שם העט (פירושו "לא מדבר"), של ג'ואן מוי, שנחשב לאחד הסופרים המוערכים כיום במולדתו. ספריו תורגמו לשפות רבות, בהן שלושה בעברית - "דורה אדומה", "בלדות השום" ו"חיים ומוות מתישים אותי".

מו יאן הוא מייצג נאמן של סין הנוכחית. הוא אמנם קומוניסט בדעותיו אבל פתוח במידת מה לדעות מערביות. את הסממנים הקומוניסטיים ניתן למצוא גם בשם הספר "דורה האדומה", שמרמז לדגן בשם דורה אדומה, אשר גיבורי הרומן ניזונים ממנו, שותים יין העשוי ממנו ומסתתרים באמצעותו מפני היפנים. הספר זכה ב-1988 במקום הראשון בפסטיבל הקולנוע בברלין ובפרס אריה הזהב בפסטיבל הקולנוע בוונציה. חרף דעותיו הקומוניסטיות, אל לנו להסיק שכתיבתו מתווכת לציבור את שאיפות הממסד. ספריו הם מהמצונזרים ורבים מהם נמכרו במהדורות פיראטיות.

ריאליזם סוציאליסטי

יצירותיו של מו יאן הן בעיקר פרשנות חברתית והיסטורית. הוא מרבה לתאר בפרטים תיאורי זוועה ואכזריות קיצונית כחלק מהריאליזם הסוציאליסטי. הסופרים שהשפיעו במיוחד על כתיבתו הם גבריאל גרסיה מרקס ולו שון, שנחשב לאחד ממייסדי הספרות הסינית המודרנית.

הוא נולד בצפון מזרח סין למשפחת איכרים, נטש את לימודיו בתקופת מהפכת התרבות של מאו דזה דונג ועבר לעבוד במפעל לייצור שמן. בהמשך התגייס לצבא הסיני ומצא את מקומו במחלקת התעמולה, שם החל לראשונה לכתוב. ב-1981, התפרסם הרומן הראשון שלו - Falling Rain on a Spring Night.

מו יאן הוא אמנם הזוכה הסיני השני בפרס נובל לספרות, אך למעשה, במידה מסוימת הוא גם הראשון, שכן זה שקדם לו, גאו שינג'יאן בשנת 2000, עשה זאת לאחר שקיבל אזרחות צרפתית.

פרס נובל לספרות מחולק מאז שנת 1901 וחלק גדול מההילה שלו כרוכה בסופרים גדולים שזכו בו בעבר, דוגמת ז'וזה סאראמאגו, נג'יב מחפוז, גבריאל גארסיה מרקס, סמואל בקט, ארנסט המינגוויי וג'ורג' ברנרד שו.

הבחירה בזוכה היא לא על ספר בודד אלא על מכלול יצירתו, אם כי לעתים בוחרת ועדת הפרס לציין ספר ספציפי. הפרס הכספי שלו יזכה מו יאן על זכייתו מסתכם ב-1.2 מיליון דולר.

הזכייה השאירה מאחור מועמדים ראויים או סלבריטאיים, כמו הרוקי מוראקמי היפני פיליפ רות' ובוב דילן. גם השנה המועמד הישראלי, עמוס עוז, הסתפק במועמדות בלבד.

הזוכים בפרס נובל
 הזוכים בפרס נובל