מרקל סיכלה מיזוג ענק של חב' ביטחוניות בגרמניה ובבריטניה

בגרמניה חששו מאובדן השפעה בחברה הממוזגת: סיכלה בפועל את מיזוג הענק המתוכנן בין EADS, יצרנית המטוסים והנשק הגרמנית-צרפתית (החברה האם של יצרנית אירבוס), ל-BAE, יצרנית מערכות הנשק הגדולה באירופה

גרמניה הוכיחה בימים אלו שהדרך לאינטגרציה כלל אירופית נגמרת בברלין, כאשר סיכלה בפועל את מיזוג הענק המתוכנן בין EADS, יצרנית המטוסים והנשק הגרמנית-צרפתית (החברה האם של יצרנית אירבוס), ל-BAE, יצרנית מערכות הנשק הגדולה באירופה. העסקה, הנאמדת ב-35 מיליארד אירו, הייתה אמורה ליצור תאגיד צרפתי-בריטי-גרמני, המעסיק 220 אלף עובדים.

כפי שהקנצלרית אנגלה מרקל הוכיחה בשלוש השנים של משבר החובות במרחב האירו, האינטרסים של משלמי המסים הגרמנים גוברים על שיקולים אסטרטגיים - אפילו בתחום ההגנה, שבו ההוצאה הגרמנית היא בערך מחצית ההוצאה הבריטית במונחי תמ"ג.

"ההחלטות הללו ממחישות את ההעדר של פוליטיקה חכמה, שהיא תנאי מפתח להגנה חכמה", אמר הנריק היידנקמפ, עמית מחקר גרמני בחברת מחקרי ההגנה העצמאית Royal United Services Institute בלונדון. "הפוליטיקאים, בגרמניה לפחות, אינם רואים בתעשיית ההגנה האירופית מרכיב אסטרטגי בביטחון ובהגנה שלהם, אלא בראש ובראשונה אלמנט כלכלי לאומי".

צרפת ובריטניה, בעלות העניין הגדולות ב-EADS וב-BAE, לא הצליחו להתגבר על חששות גרמניה מפני אובדן השפעה בחברה הממוזגת, שפעילותה תתנהל מטולוז בצרפת ומלונדון, ולא ממינכן, מסרו מקורות יודעי דבר. אחרי שהחברות הפסיקו ביום ג' את דיוניהן, אמר מנכ"ל BAE, איאן קינג, ש"הייתה יותר הבנה עם צרפת מאשר עם גרמניה", שגם היא שותפה ב-EADS.

במכתב לעובדי החברה, אמר המנכ"ל הגרמני של EADS, טום אנדרס, שהוא "מעולם לא ציפה להיתקל בהתנגדות כזו לעסקה, בייחוד לא בברלין". הוא שיבח את "המאמצים הגדולים" של ממשלות צרפת ובריטניה להגיע לכלל הסכם.

סגן שר הכלכלה הגרמני פיטר הינצה אמר שכישלון שיחות המיזוג בין EADS ל-BAE "הוא לטובת האינטרס הגרמני", לפי השבועון הגרמני "דר שפיגל". "אני חושב שהאינטרס התעשייתי הגרמני מוגן בצורה הטובה ביותר בצורה של שרשרת ייצור חזקה, ממחקר ופיתוח עד ייצור תעשייתי", אמר הינצה.