איל הנדל"ן הבריטי ליאו נואי מבקר בארץ - ורשות ני"ע שותקת

שנה לאחר שרכש מניות שופרסל ערב עסקה להעברת השליטה ברשת, איל הנדל"ן הבריטי שוב בכותרות

בזמן שבכירים רבים במשק בחרו לנצל את החגים לנופש בחו"ל, הגיע לכאן אורח מפתיע: איל הנדל"ן הבריטי ליאו נואי, שבחר לנצל את החופשה דווקא בארץ הקודש. כך למדנו השבוע ממדורי הרכילות. מטרת הביקור הייתה לגייס אנשי עסקים לאירוע התרמה בבית השגריר הבריטי, מת'יו גולד.

ביקורו של נואי הוא הזדמנות להיזכר בפעם האחרונה שבה הופיע בתקשורת שמו של בעל השליטה לשעבר בחברת בריטיש ישראל: לפני כשנה, ממש ערב סוכות, סיכם נואי (לצד מתיו ברונפמן) על רכישת השליטה ברשת שופרסל מידי קבוצת אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר, במחיר הגבוה ב-47% משווי השוק דאז.

סמוך לדיווח על אודות העברת השליטה בשופרסל ומיד לאחריה, זינקה מניית החברה בכ-10%. בין הנהנים מהעליות היה לא אחר מנואי עצמו, שכפי שהתברר בתוך זמן קצר, ברוקרים בלונדון רכשו עבורו מניות שופרסל בכ-10 מיליון שקל יומיים לפני חתימת מזכר ההבנות.

בעקבות חתימת המזכר ומהלך העליות במניה, פנה נואי באמצעות עורך דינו במכתב לרשות ני"ע, ובו עדכן על סדרת הרכישות שביצע. "למען הסר ספק", כתב, "יודגש שכל הרכישות נעשו קודם שהחל מו"מ כלשהו עם קבוצת אי.די.בי ביחס לקניית מניות שופרסל. אנחנו גם יכולים לאשר שהלקוח ביצע את הפעולות בהסתמך על מידע שהיה חשוף לציבור".

עברה שנה, נשאר הטון

עסקת שופרסל התפוצצה בסופו של דבר, אך רכישת המניות בידי נואי, ששהה אז בחו"ל, הפכה לעוד פרשה שהטילה צל כבד על מערכת האמון הרופפת ממילא בין המשקיעים לשוק ההון. בשוק היו מי שהעריכו כי הפעולות שביצע נואי הן לכאורה מסחר על סמך מידע פנים שהיה ברשותו, וכי על רשות ני"ע לפתוח בחקירה בנושא.

אלא שברשות מילאו פיהם מים וטענו בתגובה כי, "הרשות עוקבת אחרי הנעשה בשוק ההון בקביעות, אך אינה מגיבה באופן ספציפי למידע מהסוג האמור".

פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ני"ע, נכנס לתפקידו לפני כשנה וחצי. סיכום ביניים של תקופה זו מעלה כי האוזר ידע להעמיד שורה ארוכה ומכובדת של הכרזות על אקטיביזם ועל משימות ראויות שהציב לרשות, כמו הסדרת זירות המסחר, הגברת האחריות של שומרי הסף, הסדרת פעילות המתווכים הפיננסים ותקינה מנהלית, אך בפועל הביא מעט מאוד תוצאות.

גם היום, שנה אחרי רכישת מניות שופרסל בידי נואי, מדברת הרשות באותו הטון. בתגובה לפניית "גלובס" נמסר כי "רשות ני"ע אינה נוהגת להתייחס לשאלות בנושא חקירות ומודיעין". הימור שלנו - ליאו נואי יכול להיות רגוע.