חילוקי הדעות בצמרת: יו"ר קרן המטבע נגד שר האוצר הגרמני

מנכ''ל הקרן לגארד ושר האוצר הגרמני שאובל חלוקים בטיפול המשבר ■ לגארד: צנע לא יכול להרוג צמיחה. אנו במירוץ מרתון ולא בספרינט ■ שאובל: גם אם אתה במרתון, אסור לרוץ בכוון הפוך

חילוקי דעות מהותיים ומחודדים בין יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, לבין שר האוצר הגרמני, וולפגאנג שאובל, נחשפו בסמינר שנערך היום (ו') במפגש השנתי של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי סביב הדרכים להתגבר על המשבר הכלכלי ולהגביר את הצמיחה.

"קונסולידציה פיסקאלית הינה הכרחית אבל יש חשיבות לקצב שלה. חייבים לקחת בחשבון באיזה תנאים המדינה נמצאת, מה לחץ השווקים עליה, מה היקף המיתון והאבטלה. זה חייב להיעשות אבל זה לא חייב להיות קצב אחיד לכולם. אין ספק שרמות החוב במערב אינן בר קיימות, אך זה לא אומר שחייבים להוריד את החוב עכשיו. חייבים להקטין את הגירעון אבל אסור להרוג את הצמיחה בדרך", כך אמרה כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית. היא הוסיפה כי בפורטוגל, למשל, "כולם הסכימו שהיא צריכה יותר זמן. הוסכם כי הקצב וההיקף של הקונסולידציה תהיה איטית יותר. ביוון, הקונסולידציה הגיע ל-14% תמ''ג. אז ברור כי בהינתן המיתון והגידול העצום באבטלה, גם יוון צריכה עוד קצת זמן".

מנגד, וולפאנג שאובל, שר האוצר הגרמני, הדגיש כי "אחת הבעיות היא שאנו באירופה יוצרים ציפיות, ואחר כך אנו לא עומדים במה שאנו מבטיחים. זה יותר מאכזב וזה לא טוב. יוון לא עומדת בקצב שהוסכם עליו. יוון חייבת להחזיר את האמון.

"כשיש לך בעיה, הכי קל זה לבקש עוד כסף. רמות החוב באירופה אינן בר-קיימות, נקודה. גם אם אתה מאמץ את הגישה של לגארד, שמדובר במירוץ מרתון, אסור לרוץ בכוון הפוך". שאובל לא מוטרד מהתגברות ההפגנות והתסיסה במדינות הפריפריה ואמר כי "אני מוטרד מההפגנות. אבל אסור לנהל מדינות לפי רמת התסיסה וההפגנות. אם אתה משנה מדיניות לפי הפגנות, אין אפשרות לנהל מדיניות בר-קיימא. אנו חייבים מדיניות פיסקאלית ברורה וארוכת טווח".

שר האוצר הגרמני נראה קשוח מאי פעם ובמהלך הדיון נראה כעוס. לדבריו, "הוסכם בין כולם שאין דרך אחרת מאשר להוריד חוב וגירעון. אין דרך אחרת. יש בעיות קשות של תחרותיות וחייבים להגדיל אותה וזה דורש רפורמות מבניות".

מי שלא חשש להתעמת עם שאובל היה גם פיטר אורצג, סגן יו''ר סיטי ויו''ר ועדת התקציבים בקונגרס האמריקאני בממשל אובמה. בפניה לשוואבל הוא אמר "לעיתים נדירות אתה חייב לרוץ נגד הכוון. למשל, אם הבנת שאתה לא לבוש היטב לרוץ מרתון, כדאי לחזור ולהתלבש כנדרש. אחרת, אתה לא תסיים את המרתון".

לדבריו, "ברוב המדינות, עדיף לנקוט מדיניות פיסקאלית מרחיבה בטווח הקצר תוך קביעת מדיניות פיסקאלית מצמצמת בטווח הבינוני. ישנן מדינות שניתן לבצע גישת 'קומבו'. ההרחבה הפיסקאלית בארה''ב אכן יצרה מקומות עבודה".

אורצג, אשר הציג גישה "ליברלית" מאוד, הוסיף כי "במשברים כאלו יש 2 סכנות: נשירה המונית משוק העבודה וזינוק ברמות גירעון וחוב. חלק ניכר מאי הוודאות נובעת מהעובדה שאנו באמצע הדרך של תהליך של קבלת החלטות קשות".

פרופ' ראגורם ראג'אן, מי שנבחר על ידי האקונומיסט ככלכלן המשפיע ביותר בעולם אחרי משבר 2008 והצטרף לאחרונה לממשלת הודו כיועץ הכלכלי הבכיר של הממשלה, הציג גישה הרבה יותר פרגמטית.

לפי הניתוח שלו, "בתקופה שלנו ישנו שילוב בין בעיות מחזוריות לבין בעיות מבניות. הבעיה העיקרית היא איך מבדילים ביניהם ואיך מטפלים בשתי סוגי הבעיות בבת אחת. למשל, ישנם אנשים שאיבוד את מקום עבודתם בגלל המיתון והמשבר, אבל ישנם אנשים שאיבוד אותם כי הסקטור אליהם שייכים, כבר לא יעיל ולא תחרותי".

לדברי ראג'אן הסוגיה המרכזית כעת היא "מי הולך לשאת בעלויות - הפנסיונרים? המשקיעים? מי הולך לשאת בכאב? זה החלטות הרות גורל ואסור לצמצם אותם לקלישאות כמו: צנע או שגשוג".

לגבי השאלה האם יש להגביר או למתן את הצנע הוא אמר כי "כדי לדחות צנע אתה חייב מימון. יש בעיה להגיד כל הזמן 'צנע מחר'. זה לא אמין. מצד שני, אנו חייבים להבין שיש גבולות ליכולות הפוליטיות ויש נקודה שניתן לדרוש צנע, אחרי הנקודה הזו, זה בעייתי".

בנק הפועלים: "השאלה המרכזית היא כיצד למצוא את האיזון בין יציבות וצמיחה"

יושב ראש בנק הפועלים, יאיר סרוסי ומנכ"ל הבנק, ציון קינן, משתתפים השבוע בוועידה השנתית של קרן המטבע. "ברקע לדיונים ניצבת שאלת הדינאמיקה המורכבת בין יציבות וצמיחה, אשר אינה זרה גם לכלכלה הישראלית" אמרו קינן וסרוסי. "ועם זאת, עיקר תשומת הלב של המערכת הפיננסית הגלובלית המתייצבת נתונה לניסיון להשיג יציבות באירופה."

"השאלה המרכזית כרגע על סדר היום של הבנקאים הבכירים בעולם היא כיצד למצוא את האיזון בין יציבות וצמיחה", הסבירו בכירי בנק הפועלים. "הצורך ביציבות ברור לכולם, זהו הלקח העיקרי מן המשבר. אבל יציבות אין פירושה עמידה במקום. האתגר של מנהלי הבנקים היום, בעיקר במדינות המפותחות, הוא להפוך לגורם מתניע-צמיחה, ולרכב על אותה צמיחה לחיזוק המוסדות שהם מובילים".

"הוועידה השנתית של קרן המטבע יוצרת הזדמנות להיפגש עם נציגי בנקי השקעות בינלאומיים המתעניינים בישראל ולהציג בפניהם כלכלה יציבה ופוטנציאל מעניין להשקעות, במיוחד לנוכח ההאטה ברוב המשקים המפותחים "אמרו סרוסי וקינן.

"בפגישות שלנו אנו חשים באופן מובהק את התגברות העניין במשק הישראלי. עם זאת המשקיעים, כמו גם הבנקאים, מדגישים את החשיבות של קיום סביבה תומכת עסקים, ובייחוד יציבות כלכלית, פיננסית וביטחונית."