באנגליה שוברים את הראש: איך מייצרים עוד וויין רונים?

באנגליה יוזמים תוכנית במסגרתה ייהנו קבוצות מבונוסים כספיים של מיליונים במידה ויצליחו לגדל שחקנים שיגיעו לנבחרת הלאומית

חוסר ההצלחות המתמשך של נבחרת הכדורגל האנגלית בזירה הבינלאומית הביא את התאחדות הכדורגל האנגלית לבחון לאחרונה פיתרונות יצירתיים במיוחד. "הטיימס" מפרסם, כי הרעיון האחרון ששוקלת ההתאחדות האנגלית נועד לתמרץ מועדונים שיצליחו לשלוח שחקנים לנבחרת "שלושת האריות".

במסגרת התוכנית, שזכתה לכינוי "cash for caps", יחולק כסף בין הקבוצות באנגליה, כולל קבוצות הליגות הנמוכות, על-פי כמות השחקנים שיצאו מהם והגיעו בסופו של דבר לנבחרת אנגליה. כך למשל, מועדון קטן דוגמת שרוסברי מהליגה השלישית בחשיבותה באנגליה, שממנה יצא השוער הלאומי האנגלי ג'ו הארט (כיום במנצ'סטר סיטי), תוכל ליהנות מבונוס כספי גדול מגידולו של השוער.

הכסף יגיע מתוך קופה מיוחדת בה הושקעו 320 מיליון ליש"ט בארבע השנים האחרונות, ושנועדה לקדם את השחקנים הצעירים באנגליה. המטרה היא לעודד את המועדונים לייצר שחקנים מקומיים ולא להסתמך רק על שחקני רכש זרים. בעונה שעברה רק 4% מהכדורגלנים בפרמיירליג מתחת לגיל 21 היו שחקנים אנגלים. שיעור שחקני הפרמיירליג שגדלו במחלקות הנוער של הקבוצות באנגליה בעונה האחרונה עמד על 34% בלבד, בהשוואה ל-52% בגרמניה ו-72% בספרד.

כחלק מהתוכנית כבר יצאה העונה לדרך ליגה חדשה - ליגה עד גיל 21 - שנועדה לאפשר לשחקנים צעירים לקבל דקות משחק על מנת שלא תיעצר ההתקדמות שלהם בגלל המעבר לקבוצה הבוגרת.

"אנחנו לא רוצים שהכדורגל האנגלי יהיה כמו הטניס", אמר ג'ד רודי, ראש מחלקות הנוער של הכדורגל האנגלי, "שיהיו לנו את התחרויות הטובות בעולם אבל עם מעט מאוד בריטים שיופיעו בהם". רודי התכוון לכך שהכדורגל האנגלי נמצא על מסלול דומה לזה של ענפים מקומיים אחרים שהוכחדו, דוגמת הטניס שמארח את הטורניר היוקרתי בעולם (ווימבלדון) אבל לא מצליח לייצר מאסות של שחקנים מקומיים כבר למעלה משני עשורים.