אושר: קבלנים שלא יבנו על קרקע למגורים ישלמו 10% מס

הממשלה אישרה כי קבלנים שיחזיקו בקרקעות למגורים מבלי לבנות עליהן ישלמו מעתה מס של עד 10% ממחיר הקרקע בעת מכירתה ■ הקבלנים: "הממשלה הטילה היום קנס על הזוגות הצעירים"‏

‎‎הממשלה החליטה היום (א') בישיבתה השבועית כי קבלנים שיחזיקו בקרקעות למגורים מבלי לבנות עליהן ישלמו מעתה מס של עד 10% ממחיר הקרקע בעת מכירתה, מס הרתעתי שעשוי להגיע למיליוני שקלים בחטיבות הקרקע המבוקשות במרכז הארץ.

‏הממשלה אישרה היום תיקון לחוק מיסוי מקרקעין, שמטרתו להגדיל את היצע הדירות על ידי מיסוי יזמים שמחזיקים בקרקעות מתוכננות שנים ארוכות ולא בונים עליהן, בחלק מהמקרים כדי לשלוט ברמת מחירי הדירות. מטרת הצעד היא לעודד בנייה ותחרות בשוק הנדל"ן, שבו ידיים מעטות מחזיקות בקרקעות רבות.

‏יצוין כי ועדת טרכטנברג המליצה להגדיל את היצע הדיור על-ידי עידוד בנייה על קרקע מתוכננת, וזאת, באמצעות תיקון חקיקה עד סוף מארס 2012. חצי שנה אחרי, החליטה הממשלה לאשר הצעת חוק שנוקטת כלפי הקבלנים צעדים בשיטת ה"מקל" ולא "גזר".

‏יזם המחזיק בקרקע המיועדת לבניית 200 דירות ומעלה עד שלוש שנים מבלי שהחל לבנות עליה, יזכה לפטור ממס בעת מכירת הקרקע; בשנה הרביעית, יוטל עליו מס בשיעור של אחוז; בשנה החמישית, יאמיר שיעור המס ל-6%; והחל מהשנה השישית ואילך, יושת מס בשיעור של 10% ממחיר המכירה של הקרקע.

‏על יזם שאינו מוכר את הקרקע, אלא ממשיך להחזיק בה ולבסוף לבנות עליה, יוטל מס על התמורה ממכירת דירות (שלוש שנים מיום הפצת תזכיר החוק בספטמבר השנה), לפי המדרג הבא: בשנה הרביעית, יוטל מס בגובה חצי אחוז על הכנסות ממכירת כל דירה; בשנה החמישית, יושת מס בשיעור של 3%; ומהשנה השישית ואילך, יעמוד גובה המס על 6% ממחיר כל דירה שנמכרה.

‏לאחר אישור הממשלה היום, אישרה את תיקון לחוק גם ועדת השרים לחקיקה, אך הוא עדיין טעון אישור של מליאת הכנסת, שתתפזר מחר, ועדיין לא ברור אם יעלה לקריאה עד אז.

‏הקבלנים: "רוכשי הדירות ישלמו את המחיר"

‏‎‎בתגובה למס החדש, יצא ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, במסר לרוכשי הדירות ואמר: "הממשלה הטילה עליכם היום קנס". לדבריו, "ממשלת ישראל ממשיכה במסכת הטעויות בכל הקשור לפתרונות הנחוצים לענף הדיור. מהלכי רוה"מ ושר האוצר בתקופה האחרונה הובילו רק להמשך עליית מחירי הדיור".

‏הוא הדגיש כי הקבלנים "לא מחזיקים בקרקעות לחינם. גם כאשר יש על הקרקע תוכנית מאושרת, הדרך לבנייה ושיווק ארוכה וכרוכה בקבלת היתרי בניה ואישורים ומגבלות מצד הרשויות, שעלולים להיסחב במשך שנים - והקבלן לא יכול להשפיע על זירוז ההליכים. מרגע שהממשלה תטיל קנסות על קבלנים הם יגולגלו על הזוגות הצעירים והם אלו שישלמו את המחיר".

גם ראול סרוגו, מבעלי חברת 'סרוגו חברה לבנייה' תוקף את החלטת הממשלה: "ההצעה להטיל קנס על קבלנים שיחזיקו בקרקע מבלי לבנות עליה היא מגוחכת. לא הקבלנים הם אלו שמעכבים את הבנייה בקרקע כזו, אלא הליכי התכנון הבלתי אפשריים. הגיע הזמן שהממשלה תפסיק "לחפש את המטבע מתחת לפנס" ותגיע למסקנה המתבקשת שפתרון בעיית הנדל"ן ומחירי הדירות נעוץ בהגדלת היצע הדירות למגורים. רק שחרור קרקעות, תוספת עובדים לענף הבנייה והגדלת האשראי בענף, יאפשרו בניית 50 אלף יחידות דיור בשנה שיובילו לשיווי משקל בענף ולמענה אמיתי לצרכי הציבור".

נזכיר כי סרוגו הכריז רק לאחרונה על התמודדותו על תפקיד נשיא התאחדות בונה הארץ בבחירות הקרובות. סרוגו יתמודד מול בובליל, המכהן בתפקיד בשש השנים האחרונות.