מגנים על אסדות הגז: אלתא תספק לצה"ל מכ"מים לספינות

המכ"מים החדשים, בעלות של עשרות מיליוני שקלים, ישפרו את יכולות הזיהוי והמעקב של הספינות ■ תע"א תציג בשבוע הבא בצרפת מל"ט לסיור ימי

חיל הים חתם באחרונה על עסקה להספקת מערכות מכ"ם חדשות עם חברת הבת של התעשייה האווירית, אלתא מערכות. המערכות יותקנו על ספינות הטילים המשמשות את החיל, מסוג סער 4 וחצי.

העסקה, שגובשה כבר לפני מספר חודשים, נחשפה לראשונה היום (א') במסגרת תצוגה מיוחדת של התעשייה האווירית. בתצוגה נחשפו יכולות של טכנולוגיות צבאיות לשיפור ביצועים במרחב הימי, תוך הגנה על אינטרסים כלכליים, כמו אסדות הגז בים התיכון, ומעקב אחר ספינות טרור וכלי שיט בלתי מזוהים. התצוגה התקיימה לקראת תערוכת יורו-נוול, שתפתח בשבוע הבא בלה-בורז'ה שבצרפת, ותעסוק במערכות נשק ולחימה ימיים.

המכ"מים החדשים, מסוג אלפא, יותקנו על ספינות הטילים של צה"ל בגרסה מוקטנת, אך די יהיה במכ"ם אחד בכל ספינה, כדי שחיל הים יעמדו יכולות מגוונות במרחב הימי, כמו זיהוי וגילוי של איומים בעת חדירה לתחום המים הכלכליים של ישראל, גילוי מטרות אוויריות, מעקב צמוד אחר מטרות ויעדים מסוגים שונים, ואף סיוע לכוחות שטח במתארי פעילות שונים. בכוחו של המכ"ם לשפר את יכולות ההגנה של חיל הים גם על אסדות הגז.

לדברי גורמים שמעורבים בעסקה, המכ"מים קלי-המשקל יותקנו על ספינות חיל הים במהלך השנתיים הקרובות. "ההחלטה להצטייד במכ"מים של אלתא מהווה הכרה נוספת ביכולותינו להעמיד לצה"ל מערכות בעלות עדיפות טכנולוגית ומבצעית על פני מערכות מקבילות אחרות בעולם", אמר מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס. "מדובר בנדבך נוסף במסורת החברה, להעמיד למען ישראל מערכת שעונה על הצרכים הביטחוניים הרלוונטיים שלה".

התעשייה האווירית מתכוונת להציג לראשונה בתערוכת מערכות הנשק הימיות בצרפת את היישומים הימיים של המל"טים הרון שמתוצרתה. כמו כן, התעשייה האווירית תנסה למכור מל"טים אלה למדינות שלהן אינטרסים במרחבים הימיים למען הגנה על תשתיות רגישות, כמו גם לפעילות של ביטחון שוטף, ובכלל זה למעקב ולמניעה של חדירת סירות של מהגרים בלתי-חוקיים לתחומן. זאת, בין השאר, בזכות מגוון של מטענים ייעודיים שבכוחו של המל"ט לשאת, ובהם מכ"ם ימי מתקדם, שמאפשר כיסוי שטח נרחב תוך יכולת לשהות באוויר במשך כיממה.