נעילה חיובית באירופה; "הכלכלה נמצאת במומנטום חיובי"

במהלך סוף השבוע ננעל כנס של קרן המטבע הבינלאומית בטוקיו ■ נשיא הבנק המרכזי האירופי אומר כי הפיקוח על הבנקים לא יתחיל לפני 2014 ■ קנצלרית גרמניה יוצאת להגנת יוון

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ב') בעליות שערים וזאת חרף התגברות אי הוודאות ביבשת בנוגע למספר נושאים, בזמן שאנחנו מתקרבים לפסגת מנהיגי אירופה שתתקיים בסוף השבוע הקרוב. במהלך סוף השבוע השמיעו מספר בכירים באירופה אמריקות שחשפו את חילוקי הדעות ביניהם והגבירו את חוסר הוודאות. היום לא התפרסמו נתוני מאקרו משמעותיים ביבשת.

מדד הבנצ'מרק של היבשת, ה-Stoxx Europe 600 הוסיף לערכו כ-0.6%, לאחר שנפל בכ-1.7% בשבוע הקודם. מאז השפל שרשם בחודש יוני המדד זינק בכ-16%, שנתמך בעקבות התמריצים המוניטרים עליהם הכריזו ראשי הבנקים המרכזיים.

"השאלה היא האם אתם מאמינים להתפתחויות ולהצהרות האחרונות?", אומר גילס קיטינג, מנהל מחלקת מחקר בקרדיט סוויס. "כאשר בוחנים את מצב הכלכלה ניתן לראות שהיא במומנטום חיובי".

במהלך סוף השבוע התקיים בטוקיו בירת יפן כנס של קרן המטבע הבינלאומית כשבסופו יצאה הודעה מטעם הקרן בה משבחים את ההתקדמות שנעשתה באירופה בהתמודדות עם המשבר אך דורשים מהמנהיגים באירופה להמשיך במאמצים שלהם לבניית חומת אש חזקה יותר על מנת למנוע את התפשטות המשבר. בהודעה של הקרן הייתה גם קריאה לכל המדינות המפותחות ליישם את הרפורמות הדרושות בהן.

במהלך הכנס אמר נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי כי מנגנון הפיקוח על הבנקים לא יתחיל לפעול לפני שנת 2014, אפילו אם תאושר כל החקיקה הנדרשת לפני כן. "הדרישות הרגולטריות שהבנק הכניס ייכנסו לתוקפן ב-1 בינואר, אך מלאכת הפיקוח לא תחל לפני שנת 2014", אמר דרגי לעיתונאים. דבריו של דרגי מהווים מכה קשה למאמצים של צרפת ואיטליה להחיל את הפיקוח על כל הבנקים ביבשת כבר בתחילת השנה הקרובה, ובכך בעצם אימץ נשיא הבנק המרכזי את העמדה של גרמניה בסוגייה.

נעבור לספרד שם נמשכים המהומות במדינה על רקע תוכניות הצנע בעוד שראש הממשלה מריאנו ראחוי ממשיך לדבוק בעמדה שלו נגד בקשת סיוע בינלאומי למדינה למרות התגברות הלחצים מצד מספר גורמים. על פי גורמים בספרד הסיבה שבגינה ראחוי מהסס מלבקש סיוע הינו החשש כי בתמורה לקבלת סיוע הוא ייאלץ ליישם תוכניות צנע נוספות, מה שיגביר את ההפגנות נגדו ברחבי המדינה.

במדינה השכנה, פורטוגל, נמשכים גם היום ההפגנות במדינה במחאה על התקציב של המדינה לשנת 2013 שיוצג היום. התקציב החדש צפוי להציג שורה של העלאות מס בתחומים שונים כשהעלייה במס ההכנסה תהיה מבין הבולטות ביותר והינה אחת הסיבות העיקריות להפגנות.

בגזרה היוונית, יחודש במהלך השבוע הקרוב המשא ומתן בין נציגי הממשלה היוונית לבין נציגי ה"טרויקה" בנוגע לקבלת נתח נוסף מחבילת החילוץ של המדינה בהיקף של 31 מיליארד אירו וזאת בתמורה לחבילת קיצוצים בהיקף של 12 מיליארד אירו. שני הצדדים מביעים אופטימיות, במיוחד לאור ההתקדמות שנרשמה בשבוע שעבר, ומעריכים שמדובר בעניין של ימים עד שיגיעו הצדדים להסכם.

בתוף כך, נראה כי הביקור של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ביוון עשה טוב למדינה, שכן במהלך סוף השבוע אמרה הקנצלרית כי היא מוכנה לעשות הכל על מנת לשמור על אחדות גוש האירו ושהיא לא תאפשר לשום מדינה לעזוב את הגוש. מדובר בעצם בשינוי כיוון מהותי ביחס של מרקל ליוון שכן עד עתה היא נמנעה מלהצהיר הצהרות ברוח דומה. מנגד שר האוצר השבדי אנדרס בורג העריך במהלך סוף השבוע כי, למרות הכל, יוון תודיע על פרישה מגוש האירו תוך 6 חודשים.

בתחום המניות נציין את מניית רויאל בנק אוף סקטולנד שבמהלך סוף השבוע התברר כי העסקה למכירת 316 סניפים שלו לבנק הספרדי סנטאנדר התפוצצה מסיבות שלא ברורות.

אסיה במגמה מעורבת

בורסות אסיה ננעלו היום במגמה מעורבת, כשברקע, שלל נתוני מאקרו סותרים בסין שלא מספקים תמונה ברורה על המצב של הכלכלה הסינית ובהחלט לא משדרים יציבות. החוזים העתידיים וול סטריט מאותתים כעת על פתיחת מסחר חיובית.

מדד הניקיי היפני נסחר בשעות הבוקר המוקדמות ללא שינוי, ולאחר מכן עבר לרשום עלייה קלה של כ-0.35% בערכו. שאר המדדים בבורסות המזרח יורדים בהובלת בורסת שנגחאי עם ירידה של כ-0.7%.

מדד המחירים לצרכן בסין לחודש ספטמבר עלה ב-1.9% בהתאם לתחזיות בשוק, בעוד שמדד המחירים ליצרן שם ירד ב-3.6% הרבה מעבר לתחזיות האנליסטים. "נתוני האינפלציה הסינים ממשיכים להצביע על ירידה בביקושים המקומיים בעוד המחירים לתעשייה מזנקים - אין ספק, הכלכלה הסינית עדיין לא התייצבה", אמר אליסטר טורנטון, כלכלן בכיר ב-IHS GLOBAL INSIGHT בסין.

נתוני האינפלציה באו בסיום של כמה ימי עמוסי מאקרו בסין - נתוני הסחר לספטמבר עקפו את תחזיות השוק, האשראי הבנקאי עלה על התחזיות גם כן, בעוד שסך ההלוואות החדשות של הבנקים היה נמוך מהצפי. בהמשך השבוע יפורסם בסין נתון התמ"ג לספטמבר והצפי הוא לצמיחה של 7.4%.

"שטף הנתונים לא סיפקו תשובה האם ללכת בעקבות הסיכון או למזער אותו כמה שאפשר", אמרה אנט ביצ'ר, אסטרטגית ב-TD ני"ע בסין. "נצטרך להתמין לנתוני הצמיחה כדי לקבל תמונה ברורה".

באירופה משבר החוב צפוי עדיין להשפיע על סנטימנט המשקיעים, שממתינים לבשורות בדבר החילוץ לספרד ומתן חלק נוסף מהסיוע הכלכלי של האיחוד האירופי ליוון. "הקיפאון בשני הדברים החשובים האלה יעכב כל פרץ אופטימיות שיכול להיות למשקיעים", אמר אסטרטג שווקים בהונג קונג. "זה ישאיר את הציפייה להתקדמות שדבר המשפיע ביותר בשוק", לדבריו.

וול סטריט סגרה ביום שישי את שבוע המסחר הגרוע ביותר מזה 4 חודשים, כאשר מדד הדאו ג'ונס נפל ב-2.1% בסיכום שבועי, S&P 500 נפל ב-2.2% והנאסד"ק ב-2.9%. החוזים העתידים על המדדים המובילים בניו יורק מאותתים בשעה זו על פתיחה שלילית היום.