מה שלקוחות הבנק לא מבינים

בנק ירושלים יחסוך לך 300 שקל בשנה? הם יחזרו אליו, אל דאגה

הלקוח מבין מה זה עמלות, אז בנק ירושלים נותן לו פטור. הלקוח לא מבין מה זה מרווח פיננסי, אז בנק ירושלים יתפרנס ממנו דרך המרווח הזה. ועובדה - המרווח הפיננסי של בנק ירושלים עלה ב-30% בשנה החולפת.

המרווח הפיננסי הוא הפער בין הריבית שאנחנו מקבלים על פיקדונות לבין הריבית שנגבית מאתנו בהלוואות. למעשה, זה מקור הרווח המרכזי של הבנקים, כאשר ברובם, המרווח במגזר הצרכני גבוה משמעותית לעומת המגזר העסקי.

אלא שלציבור אין מודעות למרווח הזה מאחר שעמלות הן דבר מוחשי וברור, בעוד שהמרווח הפיננסי מופשט יותר וקשה לכימות.

סקר שערך לאחרונה בנק ירושלים מגלה, כי 50% מהציבור הישראלי מעריך שקיים סיכוי גבוה לכך שיחליט לעבור בנק אם יציעו לו חשבון עו"ש ללא עמלות. תוצאות הסקר הזה היוו רוח גבית להחלטת בנק ירושלים לתת פטור גורף מעמלות עו"ש ללא סייגים וללא מגבלת זמן.

לשאלה כיצד מתכוון הבנק להרוויח מהלקוחות, ענה מנכ"ל הבנק אורי פז בטבעיות, כי "בנק ירושלים יתפרנס מעסקיו המסורתיים - תיווך פיננסי - וירוויח מהמרווח הפיננסי".

לכן, בעוד שפז מוריד את העמלות לציבור, המרווח הפיננסי של בנק ירושלים דווקא נמצא כאמור במגמת צמיחה. זאת ועוד, בנק ירושלים צומח באשראי צרכני (אותם לקוחות שפז נותן להם פטור מעמלות עו"ש), כשלפי הערכות, הריבית הממוצעת שהוא גובה במגזר זה עומדת על 10%.

כך שבשורה התחתונה, המהלך של בנק ירושלים יחסוך ללקוחותיו כ-300 שקל בממוצע בשנה - סכום נאה. אולם אל תדאגו לו, הוא כבר יחזיר לעצמו את הכספים האבודים בריביות שיגבה.