הנפילה נמשכת: ארמסטרונג פרש מקרן "ליבסטרונג", נייקי גם נטשה

אחרי שנשללו תאריו בטור דה פראנס, הרוכב החליט לפרוש מתפקידו כיו"ר הקרן שהקים למלחמה במחלת הסרטן ■ נייקי, שביטלה ההסכם איתו: "הוליך אותנו שולל"

הלחץ הציבורי והתקשרותי סביב רוכב האופניים האגדי לאנס ארמסטרונג ממשיך לספק כותרות. היום (ד') הודיע ארמסטרונג על החלטתו לפרוש מתפקיד יו"ר ארגון "ליבסטרונג", ארגון הצדקה למלחמה במחלת הסרטן. מדובר באחד מהמיזמים המפורסמים בעולם, שהוקם על-ידי ארמסטרונג לאחר שהצליח להחלים ממחלת הסרטן בסוף שנות התשעים.

עמותת "ליבסטרונג" הוקמה ב-1997, ועל-פי הערכות גייסה עד היום כ-500 מיליון דולר עבור מלחמה במחלת הסרטן.

במהלך השנים האחרונות נראה היה שפרסום העדויות השונות כנגד ארמסטרונג לא פגעו בכוחה של הקרן לשמש כמנוף לגיוס תרומות. ב-ESPN דווח לאחרונה כי הכנסותיה של ליבסטרונג בשנה שהסתיימה ב-30 בספטמבר הגיעו ל-33.8 מיליון דולר, עלייה של 2.1% לעומת השנה שעברה. כמו כן, היקף התרומות לקרן גדל ב-5.4%. סימן ההיכר העיקרי של הקרן הם הצמידים הצהובים עם הכיתוב Livestrong, שעלות כל אחד מהם דולר אחד והכספים מרכישתם מועברים לטובת המלחמה במחלת הסרטן.

בתוך כך, ספג ארמסטרונג היום מכה אנושה נוספת, כאשר חברת נייקי - שעד היום עמדה לצידו מאז התפוצצה הפרשה, הודיעה כי החליטה לסיים את ההתקשרות איתו. החברה האמריקנית פרסמה הודעה רשמית: "בעקבות ראיות שככל הנראה לא ניתנות לערעור, לפיהן לאנס ארמסטרונג היה שותף לפרשיית סמים, והוליך שולל את נייקי במשך יותר מעשור, בצער רב אנחנו מודיעים על ההחלטה לסיים את החוזה איתו. נייקי לא יכולה לסלוח על כל שימוש בסמים בשום מצב. נייקי מתכוונת להמשיך ולתמוך בקרן לייבסטרונג".

ארמסטרונג (41) עומד בשבועות האחרונים תחת מתקפה של וידויים של חבריו לקבוצת הרכיבה, שטוענים כי היה אחראי לאחת מתרמיות הסמים הגדולות בעולם הספורט. רק בשבוע שעבר פרסמה הרשות האמריקאית למלחמה בסמים בספורט (USADA) מסמך רשמי בן כ-1,000 עמודים, עם עדויות של רוכבים לשעבר, רופאים, וגורמים בתעשיית האופניים שמתארים של השיטות שבהן נהג, לכאורה, ארמסטרונג להשתמש בסמים בתקופתו כרוכב.

העדויות כוללות 11 רוכבים, חלקם חבריו של ארמסטרונג לקבוצות הרכיבה שבמסגרתן זכה 7 פעמים במירוץ הטור דה פראנס. מנכ"ל USADA, טוויס טייגארט, כינה את השיטה של ארמסטרונג "תוכנית הסימום המתוחכמת, המקצועית והמוצלחת ביותר בספורט".

לאנס ארמטרונג נחשב לאחד מהספורטאים הגדולים בכל הזמנים. הוא זכה בטור דה פראנס 7 פעמים ברצופות, בין השנים 1999-2005 - הישג שאף רוכב לא הצליח לרשום. בקיץ האחרון, בעקבות הדיווחים והעדויות על שימוש בסמים, החליטה הרשות האמריקנית למלחמה בסמים בספורט לשלול ממנו את כל התארים שבהם זכה, ולהרחיקו לצמיתות מרכיבה מקצוענית.