יאיר לפיד זה טוב להיי-טק

שלי יחימוביץ' לא. בגלל החרדים ואינטל ובגלל לעגה ל"עבדי" הענף

הניו יורק טיימס פירסם השבוע מאמר שבדק את היחס של המועמדים לנשיאות ארצות הברית לנושא ההיי-טק. מיט רומני וברק אובמה התבקשו לפרט את תוכניותיהם לטיפוחה של זירת הסטארט-אפים בניו יורק ולעידודם של יזמי היי-טק.

מיט רומני התייחס למספר נושאים בוערים: הוא יגדיל את מכסת הוויזות לעובדים זרים בהיי-טק האמריקני, יפחית את מס החברות ל-25%, וידאג לכך שאמריקה תשוב להיות המקום הטוב בעולם לפיתוח מיזמים צעירים.

ברק אובמה, אשף הבלקברי וחביב הרשתות החברתיות, הביע אופטימיות שיזמי ההיי-טק ימשיכו לחדש ולבנות תעשייה מפוארת. אובמה ציין שבמהלך כהונתו השקיע רבות בתשתיות תקשורת ובחקיקה שמעודדת הנפקה ציבורית של חברות סטארט-אפ.

ואצלנו? הממשלה הנוכחית נכשלה בגדול כאשר הפגינה התעקשות מיותרת במהלך המשא ומתן עם אינטל על בניית מפעל ייצור חדש באזור בית שאן. הפקידים הקשוחים שניהלו את המשא ומתן הזה שמרו על כבודנו הלאומי וויתרו על אלפי מקומות עבודה, תשתיות חדשות והזדמנות לצמיחה כלכלית באזור מוכה אבטלה.

מצד שני, ייאמר לזכות משרדי האוצר והתמ"ת, שהם המשיכו לחפש דרכים לעודד השקעות בהיי-טק וייצרו דור חדש של חממות טכנולוגיות בפיקוחו של המדען הראשי. מאבקי התקציב בין משרדי המדען והאוצר נמשכו ומן הסתם יחריפו בשנת הגזירות הצפויה לנו אחרי הבחירות. בנושא הזה, אין סיבה להיות אופטימיים.

לפיד טוב להיי-טק

ומה לגבי המועמדים? בשני אירועים במסגרת הסדרה "ההיי-טק הישראלי בגובה העיניים", התכבדתי השנה לארח על הבמה שני מתמודדים שיהיו חלק משמעותי מהמפה הפוליטית החדשה של ישראל אחרי הבחירות של ינואר 2013: יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' והפוליטיקאי הטרי יאיר לפיד. שניהם נשאלו לגבי עמדותיהם בנושאים הבוערים להיי-טק הישראלי.

שלי יחימוביץ' הצליחה לעורר עליה כעס רב בקהילת ההיי-טק בעבר כשהודיעה על תמיכתה בחרדים שהפגינו נגד אינטל בירושלים.

כמו כן, קריאותיה לעידוד התאגדות עובדים בהיי-טק הישראלי וטענותיה כלפי תנאי העבודה של עובדי ההיי-טק ("עבדי ההיי-טק" היא קראה להם בבלוג שלה) - לא תרמו לפופולריות שלה בענף. ואולם, כשניתנה לה ההזדמנות, על הבמה, התגלתה יחימוביץ' כתומכת נלהבת.

היא כן בעד יזמי ההיי-טק היצרנים, שמייצרים מקומות עבודה וערך אמיתי לכלכלה, בניגוד לטייקונים שמתעשרים, לדברי יחימוביץ', בגלל מניפולציות פיננסיות על חשבון הציבור הישראלי.

יאיר לפיד דיבר על תרבות האקזיטים ועל הצורך ליצור כלכלת היי-טק יציבה ולטווח ארוך. הוא היה רוצה לראות בישראל עוד חברות היי-טק גדולות כמו צ'ק פוינט ובכוונתו לעודד יזמי היי-טק להמשיך ולחדש.

בהינתן שחלק מהמקורבים ביותר ללפיד מגיעים מההיי-טק הישראלי, כולל מנהל מטה הבחירות שלו, יזם ההיי-טק הילל קוברינסקי, ניתן להניח שאם יגיע לעמדות ההשפעה הנכונות, יאיר לפיד הוא אכן מועמד טוב עבור ההיי-טק הישראלי.