סקר: רוב המצרים רוצים נשק גרעיני, נגד הסכם עם ישראל

סקר של "פרוייקט ישראל" במדגם של אזרחים מצריים: 65% תומכים בחידוש יחסי קהיר – טהראן, 61% תומכים בפרוייקט הגרעין האיראני, 74% מתנגדים ליחסים דיפלומטיים עם ישראל (בהשוואה ל-29% ב-2009)

סקר שערך ארגון אמריקני-ישראלי במצרים העלה, שהרוב המכריע של המצרים שואף שמצרים תייצר נשק גרעיני. רוב המצרים מברכים על ההתקרבות המחודשת של ארצם לאיראן ויש עליה חדה מאוד במספר המתנגדים ליחסים דיפלומטיים עם ישראל.

הסקר נערך ביזמת "פרוייקט ישראל" (Israel Project), ארגון עם משרדים בוושינגטון ובירושלים, שפועל לשיפור דימויה של ישראל בעולם. את הסקר ערכה חברת גרינברג, קווינלאן, רוזנר, בספטמבר, במדגם של 812 מצרים, מחציתם נשים. תוצאות הסקר מתפרסמות בראשונה בבלוג The Cable, שמתפרסם באתר של Foreign Policy Magazine.

על פי הסקר, 74% מהנשאלים אמרו שהם אינם מרוצים מקיום יחסים דיפלומטיים בין ארצם לבין ישראל. להשוואה: באוגוסט 2009, רק 26% מהנשאלים בסקר דומה הביעו מורת רוח מהיחסים. 77% אמרו, שהם מסכימים עם המשפט: "חוזה השלום עם ישראל שוב אינו מביא תועלת וצריך לבטל אותו". רק 30% תומכים בפתרון של שתי מדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

אך מפתיעים במיוחד הם הנתונים שמתייחסים להתחממות היחסים בין קאהיר לטהראן. הרוב המכריע של המוסלמים במצרים הם סונים, ורוב המוסלמים באיראן הם שיעים. ל-68% מהנשאלים יש דעות שליליות על השיעים בכלל, אך 65% הביעו תמיכה בהחלטה לחדש את היחסים בין מצרים לאיראן ו-61% הביעו תמיכה בתכנית הגרעין של איראן (בהשוואה ל-41% ב-2009).

62% מהנסקרים הביעו הסכמה עם המשפט: "איראן ונשיאה, מחמוד אחמדיניג'אד, הם ידידי מצרים". סגן שר ההגנה של איראן אמר באחרונה, כי ארצו מבקשת להדק את שיתוף הפעולה הצבאי בינה לבין מצרים. "אנו מוכנים לסייע למצרים לבנות כורים גרעיניים ולייצר לוויינים". אמר סגן השר במהלך פגישה בין נשיא מצרים, מוחמד מורסי לאחמדיניג'אד, בספטמבר. 87% מהנשאלים אמרו, כי הם שואפים לכך שלמצרים יהיה נשק גרעיני.

ג'וש בלוק, מנכ"ל "פרוייקט ישראל", אמר ל-The Cable: "מורסי מחבק את איראן וזה חיבוק מסוכן. הוא מוביל למפנה מפתיע בתמיכה בטהראן, שבמשך שנים נראתה ע"י המצרים כאיום הראשון במעלה על ארצם, בין היתר בגלל תכנית הגרעין שלה".

פוליטיקאים אמריקניים זכו בתמיכה דלה בסקר. שרת-החוץ, הילארי קלינטון זכתה בשיעור התמיכה הגבוה ביותר: 25%. אחריה - אובמה, שקיבל 16%. רק 8 מהנשאלים הביעו דעה חיובית על רומני, אם כי כי מחציתם לא ידעו כלל מיהו. להשוואה: שיעור התמיכה באחמדינג'אד - 43%.

בתשובה על השאלה, "האם לדעתך הנשיא ברק אובמה נוטה יותר לצד הערבים או לצד ישראל"? השיבו 68% שאובמה נוטה לצד ישראל. 60% סבורים שנשיאות אובמה היתה "דבר שלילי" מבחינת הערבים.