וודסייד הגישה הצעה להיכנס ל"לוויתן" לפי 7.5 מיליארד ד'

ענקית האנרגיה האוסטרלית מעוניינת לרכוש 30% מ"לוויתן" ■ הערכות: המלצות ועדת צמח יאומצו במלואן עוד לפני תום כהונתה של הממשלה הנוכחית, למרות כישלון קידוחי "מירה" ו"שרה" ■ וודסייד מתמחה בהנזלת גז טבעי

חברת וודסייד פטרוליאום האוסטרלית הגישה הצעה לרכישת 30% מהזכויות במאגר לוויתן לפי שווי הגבוה בעשרות אחוזים משוויו המהוון הנקי של המאגר, כך נודע ל"גלובס". וודסייד היא אחת הפיינליסטיות בהליך הבחירה של שותף אסטרטגי לשותפים הנוכחיים: נובל אנרג'י (39.66%), קבוצת דלק (44.33% באמצעות שליטתה בשותפויות אבנר ודלק קידוחים) ורציו (15%).

ע"פ מידע שהגיע ל"גלובס", ההצעה שהגישה וודסייד מגלמת ללוויתן שווי מהוון נקי של 7.5 מיליארד דולר, הגבוה בכ-50% מהשווי הנוכחי. שוויו המהוון של המאגר נאמד לפי הערכות ב-4.7-5.5 מיליארד דולר. הצעת המחיר שהגישה וודסייד מורכבת ומותנית בהתמלאות תנאים מסוימים וכי בתנאים אחרים ההצעה עשויה להיות נמוכה יותר.

המנכ"ל יבקר בארץ

בסוף השבוע התפרסמו דיווחים בכלי תקשורת באוסטרליה שלפיהם וודסייד אכן הגישה הצעה לשותפים בלוויתן ומעוניינת מאוד להיכנס כשותפה למאגר. על פי דיווח בעיתון "אוסטרליאן", ייתכן שמנכ"ל החברה פיטר קולמן אף יגיע לביקור בישראל בימים הקרובים בהמשך לביקורו הצפוי בבורמה.

וודסייד כבר שותפה לדלק קידוחים ואבנר בהתמודדות על רישיונות חיפושי נפט וגז בקפריסין וניגשה עמן למכרז במאי האחרון בקונסורציום שבו שותפה גם אדיסון האיטלקית. ההחלטה על הזוכות ברישיונות תתקבל עד סוף השנה הנוכחית.

עוד נודע כי הליך מציאת השותף האסטרטגי ללוויתן, הנמשך כשנה, צפוי להסתיים בשבועיים-שלושה הקרובים. בשבוע שעבר חשף "גלובס" כי ענקית האנרגיה הרוסית גזפרום היא מתמודדת מובילה על כניסה לשותפות. לפי דיווח באתר פטרוליאום אינטלג'נס וויקלי, בנוסף לגזפרום הגיעו לשלב הגמר בהליך וודסייד וחברה מדרום קוריאה, כשהכוונה היא ככל הנראה לחברת קו-גז.

נובל, שותפתן של קבוצת דלק ורציו לזכויות בלוויתן, מעדיפה שותף מערבי בעל יכולת מקצועית גבוהה על פני שותפות עם גזפרום הרוסית. וודסייד, כך נדמה, עונה על העדפותיה של נובל: חברה ותיקה המתמחה בהקמת פרויקטים של הנזלת גז טבעי לצורך יצוא הגז לחופי מערב וצפון אוסטרליה. מדובר באזור הנחשב למתפתח ביותר בעולם בתחום ומושך השקעות בהיקף מיליארדי דולרים בהקמת מתקני LNG חופיים וצפים.

לוויתן, שהתגלה בדצמבר 2010, מכיל 17 טריליון רגל מעוקבת גז טבעי (TCF) ונחשב לתגלית הגז במים עמוקים הגדולה ביותר בעשור האחרון. 50%-75% מהגז במאגר עשויים להיות מופנים ליצוא בהנחה שמסקנות ועדת צמח יאומצו על ידי הממשלה. הערכות במשק האנרגיה הן כי ההמלצות אכן יאומצו במלואן עוד לפני תום כהונתה של הממשלה הנוכחית, זאת למרות הכישלונות האחרונים בקידוחי "מירה" ו"שרה", ומציאת כמות נמוכה יחסית של גז טבעי בקידוח "שמשון".

השותפים בלוויתן אינם מתייחסים לפרסומים בנושא הליך בחירת השותף האסטרטגי.