"החלטת הממשלה בנושא דוח ועדת המזון - תעמולת בחירות"

קבוצת "צרכנות נבונה": "המלצות ועדת המזון הונחו לפני הממשלה לפני כמה חודשים. מדוע לא קודמו קודם?"

קבוצת "צרכנות נבונה" מגיבה על החלטת הממשלה בנושא דוח ועדת המזון: "ההחלטה נראית כתעמולת בחירות מאשר ככוונה רצינית".

הדברים נמסרו בהודעה שהוציאה קבוצת "צרכנות נבונה", העוסקת בהשוואת מחירים ברשתות השיווק על-ידי מתנדבים המסיירים בשטח באופן עקבי.

"אנחנו מברכים על החלטת הממשלה לקדם לקראת חקיקה חלק מהמלצות ועדת המזון. יחד עם זאת, יש לזכור כי המלצות מרכזיות מתוך הדוח לא כלולות בהחלטה. ההחלטה, כמקובל במצבים דומים, נושאת אופי כללי מאוד ונראית יותר כמו הצהרת כוונות. יישומה ידרוש הליכי חקיקה ותקנון ארוכים יחסית, שאף אחד מהם לא יסתיים כנראה לפני הבחירות הקרובות".

נציגי "צרכנות נבונה" לקחו חלק, לצד ארגוני צרכנות נוספים, בדיונים בכנסת. בהודעתם התייחסו להחלטה לחשוף את מחירי מוצרי המזון באינטרנט ועל כך שהמלצות כאלה נוגשו לפני חודשים ולא קודמו: "חברי הוועדה, וגם השר מיכאל איתן שהשתתף בדיון, סברו כי אין סיכוי לקדם את החקיקה לפני הבחירות הקרובות. המלצות הוועדה הונחו לפני הממשלה לפני כמה חודשים. מדוע לא קודמו קודם? לפיכך, החלטת הממשלה בעת הזאת נראית יותר כתעמולת בחירות מאשר ככוונה רצינית.

"ראש הממשלה אמר 'נעשה בשוק המזון מה שעשינו בשוק הסלולר'. זו אמירה חשובה שאם תתממש תשאיר בכיס של כל משפחה ממוצעת בישראל כמה מאות שקלים, הרבה יותר מרפורמת הסלולר".

"צרכנות נבונה" הביעה בדיוני ועדה הכלכלה התנגדות לביצוע החשיפה באמצעות מאגר ממשלתי. "בארץ קיימים יותר מ-10 אתרי השוואות מחירים באינטרנט". הפעלת מאגר ממשלתי, לדבריהם, ידרוש גדולים וימתח את זמן הביצוע, בעוד שהחשיפה למחירים ברשת כבר קיימת, והיא זמינה לביצוע מיידי.

"צרכנות נבונה" טוענת כי הטלת האחריות לבצוע החשיפה על משרד התמ"ת היא שגויה. "המשרד הזה קיים כדי לקדם את התעשייה, המסחר והתעסוקה - 3 'האויבים' הגדולים ביותר של הצרכן. הרשות להגנת הצרכן, הנמצאת גם היא בתחום אחריותו של התמ"ת, כמעט איננה מורגשת בתחום הצרכני, למרות שהועמד לרשותה חוק 'עם שיניים' בדמותו של חוק סימון המחירים. כל עוד הטיפול בנושאים צרכניים יימצא בתחומי האחריות של התמ"ת, לא ניתן לצפות להתקדמות. יש כאן ניגודי אינטרסים מובנים שאינם יכולים לדור בכפיפה אחת".