המבקר: שאול מופז נקנס ב-28 אלף שקל על הוצאות חריגות

בדוח שבדק את הבחירות המקדימות לראשות קדימה במארס 2012, בהן נבחר מופז ליו"ר, קובע המבקר כי הוצאותיו והכנסותיו של מופז חרגו מעבר למותר

מבקר המדינה, יוסף שפירא, החליט להטיל קנס של 28 אלף שקל על יו"ר קדימה, ח"כ שאול מופז, לאחר שמצא כי ניהל את חשבונותיו בניגוד לחוק ולהנחיות מבקר המדינה.

בדוח שבדק את הבחירות המקדימות לראשות קדימה שהתקיימו בחודש מארס 2012, ובהן נבחר מופז ליו"ר התנועה, קובע המבקר כי הוצאותיו והכנסותיו של מופז חרגו מעבר למותר.

על-פי הדוח, מופז לא שיקף בחשבונותיו את כל הכנסותיו והוצאותיו, לא דיווח למבקר המדינה על תרומות שקיבל במועדים שנקבעו בחוק, ואף נמצאו הוצאות שהתבצעו ללא התקשרות בכתב מעבר לסכום המותר. בנוסף, לא נמצאה כל אסמכתא לחלק מהתרומות שקיבל המתמודד לראשות קדימה.

"היעדר ניסיון"

עוד מצא שפירא כי אנשיו של מופז לא הגישו לביקורת תיקי כנסים ופרסומים, ואסמכתאות בגין הוצאות לגבי התקשרות עם חברה שתספק לו שירותים ועובדים, שבעזרתן ניתן לקבוע כי כל הוצאות החברה עבור המועמד במערכת הבחירות השתקפו בחשבונותיו. "הגם שהדברים נעשו בתום-לב או בהעדר ניסיון", אומר המבקר. "התוצאה היא כי לא ניתן היה לאמת ולסכם בדרכי ביקורת מקובלות את הוצאותיו והכנסותיו על מקורותיהן ולקשר בין האסמכתאות שהוגשו לביקורת לדוח הכספי שהגיש המועמד. חלק מהחומר הנדרש אף הוגש לביקורת באיחור ניכר".

בין הליקויים גילה המבקר כי מופז אף קיבל שתי תרומות במזומן בניגוד לחוק. בעוד החוק קובע כי למועמד אסור לקבל תרומה הגדולה מ-200 שקל במזומן, קיבל מופז שתי התרומות בסכום כולל של 7,975 שקל, שהופקדו במזומן על-ידי התורמים בחשבון הבנק של מופז.

לטענת מופז, לא היה מדובר בתרומה אסורה משום שמדובר היה בתורם ידוע, שהתייצב בבנק, הזדהה, והפקיד את הסכום לחשבונו. בנסיבות אלה סבר מופז כי אין מדובר בהפרת החוק.

במערכת הבחירות המקדימות בקדימה השתתפו גם ציפי לבני ואבי דיכטר. שפירא מצא כי השניים לא חרגו מהיקף ההוצאות והתרומות הכולל שכל אחד מהם היה רשאי להוציא ולקבל.

גובה התרומות הכולל המותר למועמד לצבור מחושב על-פי מספר משתנים שונים ובהם מספר בעלי זכות הבחירה במפלגה. בפריימריז האחרונים עמד מספר בעלי זכות הבחירה על 95,699, כך שלאחר עדכון הסכומים הנקובים בחוק לפי העלייה של מדד המחירים לצרכן, סכום התרומות המרבי שכל מועמד היה רשאי לקבל וסכום ההוצאות המרבי שהיה רשאי להוציא בבחירות המקדימות הראשונות היה 1,630,689 שקל.

ניהול כספי מועמדים בקדימה
 ניהול כספי מועמדים בקדימה