אין פנסיה, יש קשרים: איך נראים החיים של ח"כ לשעבר?

יותר מ-300 חברי כנסת לשעבר חברים בארגון הח"כים לשעבר, ואם לשפוט על-פי הסקרים, הרי בינואר הקרוב יתווספו אליהם כ-50 חברים נוספים ■ מה עושים ביום שאחרי? מתברר שלא מעט ■ G בעקבות שבעה לשעברים

לא מעט חברי כנסת יחפשו לעצמם פרנסה חדשה אחרי ה-22 בינואר 2013. מפלגת קדימה צפויה להתרסק, סיעת העצמאות כנראה תיעלם, ואלה רק חלק מהשינויים שצפויים לעבור על משכן הכנסת אחרי הבחירות לכנסת ה-19, אם להסתמך על הסקרים העכשוויים. חבר הכנסת לשעבר יגאל ביבי (מפד"ל), המשמש כיו"ר ארגון הח"כים לשעבר, מעריך כי ל-310 החברים בארגונו כיום, יצטרפו בסוף ינואר עוד כארבעים עד חמישים חברי כנסת שיישאו את התואר לשעבר. "פעם החיים בכנסת היו יותר יציבים", אומר ביבי, "אבל מערכות הבחירות האחרונות הביאו תחלופות גדולות".

- ואיך הם מסתדרים ביום שאחרי?

"תתפלאי לשמוע, אבל המצב לא פשוט. פעם הייתה פנסיה תקציבית, על כל שנת כהונה בכנסת קיבל חבר הכנסת הפורש 4% מהשכר; היום כבר אין כזה דבר. כלומר, הזכויות של חברי הכנסת הוותיקים נשארו, אבל יש לי כ-150 ח"כים בארגון, שהגיעו לכנסת לאחר ביטול הפנסיה, והם צריכים לדאוג לפרנסתם".

- ממש כאחד האדם.

"לא הוגן לזלזל בהם. אמר לי אחד מחברי הכנסת, 'סגרתי את משרד עורכי הדין שלי כשנבחרתי לכנסת, מה אעשה עכשיו אם לא אבחר?'".

נראה שלא צריך יהיה לרחם עליו. שירותיו של חבר כנסת לשעבר, שמכיר את המערכות מבפנים, הם עדיין דבר נחשק. אפי אושעיה, מנכ"ל חברת הלובינג פוליסי וח"כ מפלגת העבודה לשעבר, ודאי מכיר את ההנחה הזו מקרוב. גם אברהם בייגה שוחט, שר האוצר לשעבר מטעם העבודה, מכהן כיום בתשעה דירקטוריונים (בנק מזרחי טפחות, משם פרש לאחרונה בעקבות מחלוקת קשה עם המנכ"ל, כימיקלים ישראל וארבע מחברות הבת שלה, ביטוח ישיר, קרסו מוטורס וסיטי פס). כולם ודאי נעזרו בהבנתו הכלכלית כמו גם בהיכרותו העמוקה עם מסדרונות השלטון.

אז איך נראים החיים של חברי הכנסת לשעבר? כשירות לחברי הכנסת שיפרשו בקרוב, בדקנו אצל שבעה "לשעברים", ומתברר שהחיים לא רעים, ואצל חלקם אפילו טובים מאוד. חלקם השתלב במגזר הפרטי, אחרים מצאו משרות נאות בשירות הציבורי. נתן שרנסקי הוא יו"ר הסוכנות היהודית, אלי אפללו מונה ליו"ר קק"ל, ומודי זנדברג מכהן כיו"ר קרן היסוד. כמעט כל המרואיינים מודים שהרזומה הפוליטי פותח דלתות, ולא מתביישים להציג אותו לראווה באתרי האינטרנט של החברות שמציגות את פועלם. ובאותה מידה, איש מהם (למעט אופיר פינס-פז שמגדיר עצמו כמכור נקי) אינו מתגעגע לכנסת. החיידק הפוליטי הוא עבורם לא יותר מאשר אגדה אורבנית; שמועה שאיש מהם לא חווה על בשרו. לפוליטיקה, בכל אופן, הם לא חושבים לחזור.

"אין חיידק פוליטי, יש חיידק הישרדותי" | אלי גולדשמידט

תפקידים בולטים בפוליטיקה: יו"ר ועדות הכספים והכנסת, יו"ר סיעת העבודה

כיום: סמנכ"ל תקשורת ורגולציה בחברה לישראל שבשליטת משפחת עופר

-+ מתגעגע לפוליטיקה?

"לדקה אחת לא הצטערתי שעזבתי. אחת התובנות שלי ממרומי גילי היא שלא טוב להיות בפוליטיקה מעבר לתקופת של שתיים-שלוש קדנציות, אלא אם כן הגעת לתפקיד של ראש ממשלה או נשיא".

- למה, בעצם?

"כי כשכהונה של שר או של חבר כנסת הופכת לאורח חיים, השליחות הופכת לפחות מרכזית והצדדים הפחות נחמדים מתבלטים".

- אלה כנראה מתופעות הלוואי של החיידק הפוליטי.

"אין חיידק פוליטי, יש חיידק הישרדותי, של פחד משינוי, וזה משותף לכל המקצועות. אחד המחירים הקשים של הפוליטיקה הוא הפגיעה בחיים האישיים. השאלה היא לא כמה שעות המשפחה שלי רואה אותי, אלא איך נראית איכות השעות שבהן אני איתה. כשבן אדם עוסק בשרידות פוליטית, הוא מרוכז בעצמו וזה לא תמיד נעים".

- יש לפוליטיקה גם צדדים חיוביים, אני בטוחה שהיא פתחה לך דלתות בהשתלבות במגזר העסקי.

"זה יהיה מזויף להגיד שהיא לא פתחה לי. אבל זה לא שונה מכל מערכת שבה אתה מצליח ומוכיח את עצמך, ואז מקומות אחרים רוצים אותך. זה לא דבר להתבייש בו".

- מה תאמר לפורשים החדשים?

"לנשום עמוק. לזכור שבפוליטיקה אין ואקום ואין אנשים שאין להם תחליף. ושבעוד כמה שנים תבינו שמה שנראה עכשיו כמו אסון גדול הוא למעשה ברכה גדולה".

"ברור שהקשרים הם הבסיס לפעילות" | יוסי ביילין

תפקידים בולטים בפוליטיקה: כיהן כשר במשרדי המשפטים, הדתות, הכלכלה והתכנון, וכסגן שר במשרדי החוץ האוצר. שימש כראש מפלגת מרצ-יחד

כיום: נשיא חברת ביילינק, שמחברת בין עסקים ישראליים לבין ממשלות זרות וחברות פרטיות מחו"ל. כותב מאמרי דעה על בסיס קבוע ב"ישראל היום"

- אז מה בדיוק אתה עושה בביילינק?

"עוזר לחברות, ישראליות בעיקר, לחדור למקומות חדשים ולפתור בעיות של רגולציה ברחבי העולם. עם דגש על המזרח התיכון ועל אפריקה".

- הרקורד הפוליטי שלך ודאי פותח דלתות בחיבורים על רקע עסקי?

"שרים שעבדתי איתם בעבר עומדים היום בראש ארגונים בינלאומיים או חברות פרטיות. חלקם כמובן עדיין בממשלה. ברור שהקשרים הענפים וההיכרות המוקדמת הם הבסיס לפעילות הזו. אבל מכאן רק מתחילים. העובדה שכיהנתי כחבר כנסת לא הופכת אותי בהכרח לאדם נדרש, יש ח"כים שעזבו ומצאו עצמם בתור לדמי אבטלה. הטענה שאנחנו עושים לביתנו בזכות הקשרים שלנו היא טענה מגוחכת. כל אחד מביא את ניסיון החיים שלו לתפקיד הבא".

- לא חסרה לך הפעילות המדינית?

"אני עומד בראש ועדת ההיגוי של יוזמת ז'נבה, ושומר על קשרים מדיניים כל הזמן. נפגשתי לאחרונה עם אבו מאזן ועם שר החוץ הברזילאי. התחום המדיני עדיין בוער בי, אבל לפוליטיקה ברור שאני לא חוזר".

- היכולת להשפיע כאזרח פרטי על תהליך השלום יותר קטנה.

"נכון; מצד שני, אני חופשי יותר לנסוע לפגישות שכחבר קואליציה היה נמנע ממני לקיים".

- עצה לחברי הכנסת הפורשים? זה הולך להיות שוק גדול?

"כיוון שרוב חברי הכנסת ממילא לא מזוהים בקרב הציבור הרחב, זה כנראה יהיה עבורם שוק פחות גדול משנדמה לך".

"לא התכוונתי להזדקן בפוליטיקה" | אופיר פינס-פז

תפקידים בולטים בפוליטיקה: שר הפנים ושר המדע, התרבות והספורט, יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדות החוקה והפנים

כיום: יו"ר החברה הציבורית אוריין, שעוסקת בשילוח ובלוגיסטיקה ויו"ר חברת גרינגו שמציעה גגות סולאריים; דירקטור חיצוני בקבוצת מר, שעוסקת בטלקומוניקציה; ראש המכון לחקר השלטון המקומי באוניברסיטת תל אביב ומרצה בבית הספר לממשל במרכז הבינתחומי

- אתה היחידי מבין המרואיינים פה שהפך למרצה.

"גם יוסי שריד מרצה. יזמתי את לימודי השלטון המקומי, כי ידעתי שאני יכול לתרום בזה מניסיוני כשר פנים וכיו"ר ועדת הפנים. אם אתה לא בעל הון, אתה חייב להיות יצירתי בבניית התפקידים שלך ביום שאחרי. שימי לב שלפוליטיקאים לא נותנים תפקידים ניהוליים בעולם העסקי, אלא יותר רפרזנטטיביים, כמו יושב ראש. כנראה לא סומכים עלינו כמו על אנשי צבא, אפילו שבעיניי זה בעיקר משחק של דימויים".

- מתגעגע לפוליטיקה?

"עזבתי את הפוליטיקה, אבל היא אף פעם לא עזבה אותי. אני מגדיר את עצמי כמכור נקי. הפסקתי לעשן, אבל אסור להראות לי סיגריה, אף שאני לא רואה סיכוי שאחזור עכשיו. לא התכוונתי להזדקן בפוליטיקה. אנשים צריכים לתת את מה שיש להם וללכת לפני שההישרדות הופכת לדבר המרכזי".

- טיפ לחברים שימצאו עצמם בינואר מחוץ לכנסת?

"יש חיים אחרי הפוליטיקה, והם אפילו מעניינים ומספקים. נכון שאין בהם האדרנלין שבפוליטיקה, אבל לגברים מעל גיל 50 זה ממילא לא בריא".

"בעולם העסקי בוחנים לפי התוצאות" | דני נוה

תפקידים בולטים בפוליטיקה: שר הבריאות; לפני שנבחר לכנסת שימש כמזכיר הממשלה

כיום: מנהל משותף של אגת, קרן השקעות בתחום מדעי החיים בהיקף של 400 מיליון שקלים; הקרן מחולקת לשתי קרנות, כשאגת 2 מתמקדת בהשקעות בקוריאה הדרומית

- היית שר הבריאות ובכיר בקופת חולים כללית, ועכשיו אתה עוסק בהשקעות במיזמים רפואיים. הרקורד הציבורי שלך ודאי עוזר.

"אני מניח שבקשר שלי עם ממשלות אחרות לרקורד שלי יש משקל משמעותי, אבל בסופו של דבר הן בוחרות בי לפי הפעילות וההשקעות שלי. בעולם העסקי בוחנים לפי התוצאות".

- כשהיית בפוליטיקה, הטריד אותך היום שאחרי?

"לא חשבתי על זה יותר מדי. ידעתי שלא אשאר בפוליטיקה עד הפנסיה, ובאיזשהו שלב חיפשתי שינוי".

- אין חיידק פוליטי?

"גם היום, ברטרוספקטיבה של יותר מחמש שנים, אני לא מצטער ולא מתגעגע. פוליטיקה זה עולם של מריבות יומיומיות, ובגיל 47, אחרי עשרים שנה בעשייה ציבורית, הרגשתי שמספיק לי".

- גם בעסקים יש מתח ומריבות.

"הרבה שואלים אותי מה ההבדל בין פוליטיקה לעסקים. בפוליטיקה אתה משקיע הרבה אנרגיה מסביב ופחות מדי זמן בעשייה עצמה. בעסקים אתה מרוכז הרבה יותר בדבר עצמו".

- מה תייעץ לפורשים החדשים?

"חיים רק פעם אחת. בחרו קריירה שנייה שתיתן לכם סיפוק".

"לא צריך להוציא אותך מהפוליטיקה באלונקה" | שאול יהלום

תפקידים בולטים בפוליטיקה: שר התחבורה, סגן שר במשרדי האוצר והחינוך, יו"ר ועדת החוקה וועדת העבודה, הרווחה והבריאות כיום: יו"ר קרן הפנסיה הוותיקה גלעד; דירקטור בקבוצת ממן, באפריקה ישראל מגורים ובשמן תעשיות; חבר הוועד המנהל של המרכז האוניברסיטאי אריאל; יו"ר הוצאת הספרים מורשת ויו"ר שבועון מצב הרוח המחולק בבתי הכנסת; משמש גם מבקר המסעדות בשבועון

- היה שווה לפרוש, ולו כדי להיות מבקר מסעדות.

יהלום צוחק. "כשר לא יכולתי להיות מבקר מסעדות, הציבור לא היה מבין את זה. ציפו ממני לחזות יותר מכופתרת. אין ספק שכיום החיים שלי טובים ונוחים יותר. ואם אני מתגעגע, אני פותח את ערוץ הכנסת ובתוך עשר שניות זה עובר".

- באמת? לא מתגעגע?

"פתחתי פרק ב' ואני שמח בו. לפני שנה סיימתי תואר שני. לא צריך להוציא אותך מהפוליטיקה באלונקה".

- הפוליטיקה פתחה לך דלתות בפרק ב'?

"ללא ספק, הכנסת לא רק טובה לשעתה, אלא גם מכשירה את חבריה בהרבה תחומים. ברור לי שהניסיון והקשרים שלי משמעותיים, ואני מניח שלחלק מהתפקידים לא היו בוחרים בי אלמלא הרזומה והקרדיט שצברתי בכנסת".

- מה תמליץ למי שיפרוש בקרוב?

"זה מתחיל עוד קודם. כל אדם שבוחר בקריירה פוליטית צריך שיחזיק במקצוע נוסף. הביטחון שיש לך מה לעשות ביום שאחרי יעלה לאין שיעור את היושרה הנדרשת כדי לתפקד כח"כ עם עמוד שדרה".

"אני לא כותב בשום מקום ח"כ לשעבר" | נחום לנגנטל

תפקידים בולטים בפוליטיקה: שימש כחבר כנסת מטעם המפד"ל בכנסת ה-15; קודם לכן שימש כמנכ"ל משרד התחבורה

כיום: מכהן כיו"ר חברת הבנייה אלהר וחברת התשתית רמט; משמש כדירקטור בבנק מרכנתיל, במעריב ובאגרי (שמחזיקה בקמור יבואנית ב.אם.וו); משמש כמנכ"ל יומנטרה, חברת נדל"ן שהקים, שבנתה פרויקטים למגורים בלוד ובחדרה

- מתגעגע לפוליטיקה?

"ממש לא. התחלתי לחיות. אני גם רץ מרתונים, משתתף בטריאתלונים, דברים שלא חלמתי עליהם כשהייתי חבר כנסת. אומרים שיש חיידק פוליטי, אבל אצלי זה כנראה לא היה אפילו וירוס".

- בכל זאת היית עשרים שנה במערכת הפוליטית מאז מונית ליו"ר צעירי המפד"ל.

"נכון, אבל תמיד ידעתי שלא אצא לפנסיה מפעילות ציבורית. בשלב מסוים, צריך לגמור עם זה ולא לראות בזה דרך חיים. כשאני שומע את כחלון, אני מזהה את האינטונציה, את העייפות. לעסוק 90% מהזמן בבריתות, בחתונות ובהתכתשות מול חברים על דברים לא ענייניים יכול להיות מאוד מעייף".

- העובדה ששימשת חבר כנסת פותחת דלתות?

"אני לא כותב בשום מקום ח"כ לשעבר. מובן שאני לא מעלים את השנים האלה בקורות החיים, אבל אף פעם לא הצגתי את עצמי ככה כשפניתי למישהו. הייתי במשכן הכנסת אולי שלוש פעמים מאז שעזבתי, האחרונה כשליוויתי את הגן של הנכדה לסיור בכנסת, והגננת ביקשה מאוד שאצטרף".

- עצה לח"כים שיחפשו את עצמם אחרי הבחירות?

"אל תסתכלו אחורה. לכו קדימה וחפשו משהו שמעניין אתכם".

"החיים עכשיו הרבה יותר נינוחים" | דני יתום

תפקידים בולטים: ראש המוסד, מזכיר צבאי לראש הממשלה, אלוף פיקוד מרכז וראש אגף תכנון; שימש כחבר כנסת מטעם העבודה

כיום: הקים שתי חברות שבהן הוא משמש כיו"ר - אסטרטגיה גלובלית בע"מ, חברה לייעוץ ביטחוני, ו-,All Energy holding שעוסקת בסחר בנפט ובגז, וכן את קרן הון סיכון Janvest; הצטרף לקבוצת LEFCO שעוסקת באנרגיה סולארית, שבה הוא משמש כסגן יו"ר; נשיא בהתנדבות של עמותת ע.די (שפועלת עבור ילדים חולי דושן - ניוון שרירים קשה)

- איך החיים כאיש עסקים?

"אני מאוד נהנה ממה שאני עושה, בעיקר כי אני עובד עם שניים מהבנים שלי. החיים עכשיו הרבה יותר נינוחים בהשוואה למה שעשיתי".

- עברך הביטחוני ודאי מרשים יותר מהפוליטי, בכל הנוגע לפתיחת דלתות.

"היותי פוליטיקאי לשעבר עושה פחות רושם מהעובדה שהייתי אלוף בצה"ל וראש המוסד. אם אני חושב על זה, אז גם התפקיד שהכי מרשים אנשים בהקשר פוליטי הוא העובדה שהייתי מזכיר צבאי לראש הממשלה".

- עצה מניסיונך לפורשים שבדרך?

"יש חיים אחרי הפוליטיקה, ואפילו טובים ומוצלחים. תאמין בעצמך ואל תפחד לקחת את הניסיון שצברת קודם לתפקיד הבא. אני ממליץ על עסקים פרטיים יותר מכל דבר אחר".

- כי זה הכי רווחי?

"בעיקר כי שם אני אדון לעצמי ויכול להביא את עצמי בצורה מיטבית".

זכויות חברי הכנסת לשעבר

1. חבר כנסת שכיהן למעלה משנה ברציפות זכאי החל מהשנה השנייה למענק הסתגלות בשיעור משכורת אחת עבור כל שנה, אך לא יקבל יותר משש משכורות

2. חבר כנסת לשעבר זכאי לקבל החזר על הוצאות טלפון בסכום שהוא מוגבל ומשתנה מדי שנה, וגם להחזר הוצאות עבור מנוי לעיתון אחד

3. אם שירת לפחות תקופת כהונה אחת הוא זכאי לנסיעה חינם באוטובוס וברכבת

4. חברי כנסת לשעבר מוזמנים לטקסים ולאירועים בכנסת