קנס אדיר למלכלך בפייסבוק

לידיעת המאוכזב: אפילו שהיא ביאסה אותך רצח, אל תתחזה

קלות השימוש, חוסר הרשמיות ותחושת הנינוחות שבפרסום בפייסבוק מטעים לחשוב שאין השלכות משפטיות להגיגים שליליים שמפרסמים ברשת החברתית. אך כפי שגילו כמה נתבעים בשנים האחרונות, לחופש הביטוי גבולות מוגדרים, וצריך לחשוב פעמיים לפני שמפרסמים "לכלוכים" על אחרים - גם בפייסבוק.

חוק לשון הרע אוסר על שימוש בלשון פוגענית, מבזה או משפילה כלפי אדם אחר בפני אנשים נוספים. כדי לפעול נגד המפרסם, החוק מאפשר לנפגע לבחור בין שני מסלולים: הגשת קובלנה פלילית אשר במסגרתה מפרסם המורשע בדין עלול לבלות עד שנה במאסר; ומסלול אזרחי המאפשר לנפגע לקבל פיצוי בסך 50,000 שקל מהמפרסם, גם אם לא הוכיח שנגרם לו נזק ממשי מהפרסום למעט עלבון והשפלה.

בשנת 2007 בחורה הגישה קובלנה פלילית נגד בן זוגה לשעבר בגין לשון הרע. השניים יצאו בסך-הכול 4 חודשים, אך הפרידה הייתה קשה. הבחור טען כי הבחורה לא איפשרה לו לקחת את חפציו מהדירה המשותפת, ואילו הבחורה הוציאה נגד הבחור צו הרחקה. כתוצאה מכעסו כלפיה, הבחור פרסם בדף הפייסבוק תמונות שלו עם הבחורה - וכתב מתחתן "slut" ו-"bitch".

בית המשפט קיבל את הקובלנה והרשיע את הבחור בפלילים. אמנם במקרה זה הפרופיל של הבחור היה פתוח לכל, כך שכל אדם שהקליד את שמו יכול היה לראות את הכתובית המעליבה מתחת לתמונות, אך בית המשפט קבע כי גם אם היה מדובר בפרופיל סגור וחסום לחבריו של הבחור בלבד, היה בכך די כדי להרשיעו, שכן בעבירה על חוק לשון הרע מספיק שהפרסום ייחשף אפילו בפני שני אנשים בלבד.

בית המשפט לא קיבל את טענת ההגנה של הבחור, לפיה הבחורה לא תויגה בתמונות עם שמה, כך שאנשים שלא מכירים אותה לא יכלו ממילא לזהותה, וכן דחה את ההשוואה שערך הבחור בין הקללה שכתב תחת התמונה לקללה הנאמרת בזמן כעס או מריבה אך נשכחת זמן קצר לאחר מכן.

גזר הדין לא פורסם, אך במקרה דומה באוסטרליה, שבו בחור העלה תמונות עירום של בת זוגו לשעבר לאחר פרידתם במטרה לפגוע בה, נגזרו על הצעיר 6 חודשי מאסר.

בחור ממורמר אחר הלך רחוק עוד יותר בניסיונו לפגוע בבחורה: הוא נכנס לחשבון הפייסבוק שלה, ובעודו מתחזה לבחורה פרסם בשמה תכתובות עם תכנים מיניים, מהם גם השתמע שהבחורה משתמשת כביכול באלכוהול וסמים.

בית המשפט הרשיע את הצעיר בעבירה על חדירה למחשב ובעבירה של התחזות לאדם אחר, אך דחה את התביעה להרשיעו גם על עבירה על חוק הגנת הפרטיות, העלולה לגרור אחריה 5 שנות מאסר בפועל. בית המשפט הביע דעתו כי אם הבחורה הייתה מגישה תביעה על-פי חוק לשון הרע, ייתכן כי הבחור היה מורשע בדין, אך הגדרת הפרסום בפייסבוק כפגיעה בפרטיות היא מוגזמת ואינה מוצדקת.

השבוע פורסם פסק דין העוסק בהיבטו האזרחי של פרסום פוגעני בפייסבוק. מדובר במקרה קשה במיוחד שבו נערה האשימה את הוריה בהתעללות קשה, הגישה נגדם תלונה במשטרה ועברה להתגורר בבית סביה, הורי אימה.

עקב כך פרץ סכסוך קשה בין משפחת האם להורי הנערה, במסגרתו העלה אחיה של האם פרסום לפייסבוק אשר כלל מספר רב מאד של קללות וכינויים קיצוניים כלפי גיסו, לרבות "אפס", "תולעת", "מניאק", "היטלר" ועוד, וכן הוסיף גינויים מעליבים ביותר כלפי הוריו של הגיס.

על אף שהפרסום היה מוגבל רק לחבריו של האח בפייסבוק, בסך-הכול 11 במספר, בית המשפט קיבל את התביעה - ופסק כי על האח לפצות את אחותו וגיסו, הוריה של הנערה, בסך של 40,000 שקל.

בית המשפט ציין כי בדרך-כלל בתי המשפט נזהרים מקביעת פיצויים גבוהים כאשר מדובר באמירות מעליבות הנאמרות במסגרת סכסוך משפחתי כולל, אך מצא לנכון להחמיר במקרה זה, מאחר שלא זאת בלבד שהמפרסם לא הביע חרטה ולא התנצל על הפרסום הפוגע - הוא אף חזר על הכינויים במהלך הדיונים בבית המשפט עצמו, ועמד על דעתו כי גיסו הוא אכן "אפס" ולפיכך הוא פשוט דובר אמת.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מומחית לדיני משפחה, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס".