שעות לאחר גזר הדין: עונש המאסר של ברלוסקוני קוצר לשנה

הסיבה לקיצור העונש: חוק מ-2006 שנועד לטפל בצפיפות בבתי הכלא באיטליה ■ במקביל ראש ממשלת איטליה ערער, וכעת מעריכים שהוא לא יישב בכלא בכלל

שעות ספורות לאחר שבית המשפט במילאנו גזר על ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני 4 שנים מאחורי סורג ובריח בגין העלמת מס, הודיע בית המשפט על הפחתת העונש שלו לשנת מאסר אחת בלבד.

הסיבה: חוק מ-2006 שנועד לטפל בבעיית הצפיפות בבתי הכלא באיטליה, ונחקק על-ידי הממשלה בראשותו של רומנו פרודי, מי שניצח את ברלוסקוני בבחירות הכלליות שנערכו באיטליה בחודש אפריל של אותה שנה.

עוד לפני שנודע דבר קיצור העונש, עורכי הדין של ראש ממשלת איטליה לשעבר הגישו ערעור על העונש, שכלל בין היתר איסור על ברלוסקוני למלא תפקיד ציבור כלשהו במשך 5 שנים.

לאור קיצור העונש וההיסטוריה "המרשימה" של ברלוסקוני לחמוק מעונשים בערכאות ערעור, עורכי הדין שלו מעריכים כי הוא לא צפוי להיכנס לכלא בעתיד הקרוב, אם בכלל. חוק ההתיישנות בפרשה זו צפוי לחול עליה במהלך השנה הבאה.

שני עורכי הדין של ברלוסקוני, פיירו לונגו וניקולו גידני, אמרו כי גזר הדין המקורי של בית המשפט "מדהים", וכי הוא מנותק לגמרי מכל היגיון משפטי. "בואו נקווה שבערעור, האווירה הציבורית תהיה שונה", אמרו שני עורכי הדין.

נזכיר כי ברלוסקוני, שנחשב לטייקון מדיה באיטליה, הורשע, יחד עם בכירים נוספים בחברת מדיה-סט שבבעלותו, באי-תשלום מסים כחוק. בית המשפט קבע כי ברלוסקוני ושותפיו היו קונים זכויות לשידור סרטים אמריקאים באיטליה, ואז היו מוכרים את הזכויות הללו במחיר מופקע לתחנות הטליוויזיה שבבעלותו של ברלוסקוני, כשהם מדווחים על מכירה במחירים נמוכים יותר.

ראש ממשלת איטליה לשעבר נאלץ להתפטר מתפקידו בעקבות התגברות הלחצים הציבוריים והבינלאומיים לפנות את מקומו על רקע המשבר הכלכלי שפקד את ארצו. ברלוסקוני בסופו של דבר עשה כן ובחודש נובמבר בשנה שעברה הוא מסר את התפטרותו לנשיא איטליה, ובכך בעצם סלל את את הדרך להקמת ממשלת טכנוקרט באיטליה בראשותו של מריו מונטי, שהיה בכיר בבנק המרכזי האירופי.

גזר הדין בעניינו של ברלוסקוני ניתן יומיים אחרי שהודיע באופן סופי כי אינו מתכוון להתמודד מחדש על תפקיד ראש הממשלה בבחירות הכלליות שייערכו באיטליה בשנה הבאה.