5 עקרונות להצלחת אפליקציה בסלולר

האם הרעיון שלכם לאפליקציה באמת שווה משהו? 5 כלים פשוטים למדוד את הסיכוי שלכם לפרוץ בתור המשהו הגדול הבא

מדי יום אני נפגש עם יזמים המשוכנעים שבידיהם הרעיון ל"דבר הבא" בסלולר. רובם עובדים בעבודה אחרת ומשוכנעים שעלו על משהו, שאף אחד לא חשב עליו לפני כן.
הרעיונות, שכמה מהם מצוינים וכמה לא מחוברים למציאות או סותרים את חוקי השימוש של הפלטפורמה, שונים ומרתקים. מה שמשותף לכולם הוא הניצוץ בעיניים וההבנה שבסלולר זה יכול להיות משהו גלובלי. באופן הבא, תוכלו לבחון האם לרעיון שלכם יש סיכוי להיות משהו גדול באמת.

זיקוק הצורך

כיזמים, אנו נוטים להתאהב ברעיון שלנו ולחפש דברים דומים, כדי לחזק את התחושה שזה יכול להצליח. בזמן הזה, אנו נוטים לפספס את המהות של האפליקציה. על מנת לבחון את הרעיון לעומק, נסו להבין על איזה צורך האפליקציה עונה. הצרכים יכולים להיות רבים ומגוונים, אך האפליקציה חייבת להיות מאופיינת כך שהמשתמש ימצא בה שימוש מהותי.

רוב המשחקים לדוגמה, בנויים על צורך האנושי להנאה, תחרות וצבירה; למעשה, המשתמש שואף להיות טוב יותר מחבריו או ממשתמשים אחרים. צבירה יכולה להיות של נקודות, מעבר שלבים, מספר כוכבים, כסף וירטואלי, אפילו חנות וירטואלית של תוספים לאפליקציה.

Zynga Poker, לדוגמה, יצרה חנות וירטואלית שרק מי שצבר כסף וירטואלי יכול לקנות בה לאחרים ולהשוויץ בזה.

תכנון תשתית - ולא רק מסכים

כאשר מדברים על אפליקציה בסלולר, זה תמיד נראה מאוד פשוט: כמה מסכים, עם טאבים בתחתית העמוד. בפועל, הרבה אפליקציות דורשות חיבור והתממשקות לשרת שיידע להציג את התוכן על-פי חוקיות מסוימת. תפעול השרת כמובן כרוך בעלות חודשית כאשר ככל שיש יותר משתמשים, העלות תגדל.

יתרה מכך, כאשר בוחרים בשרתים בינלאומיים מסויימים יש לכך השלכות על מהירות הגלישה וזמן טעינת האפליקציה. אם לא הגדרתם לצוות הפיתוח שייתכן שתרצו לבצע שינוי ולהעביר את השרת, זה יכול להיות מאוד לא נעים. אתם למעשה תידרשו לשלם שוב לצוות הפיתוח בגין עבודתו ובנוסף תאלצו להמתין כמה ימים שבהם האפליקציה לא תעבוד עד שיאשרו לכם את עדכון הגירסה בחנות האפליקציות.

(בתמונה: דוגמה לשליחת Push Notification)

בנוסף, עניין תשתיתי מהותי הוא ה-Push Notifications - התראות שנשלחות מהאפליקציה בדומה לסמס. יצא לי ללוות יזמים שהיו עם אפליקציה בעלת 700 אלף הורדות שלא הטמיעו את היכולת הזו. לאחר שהם הבינו את הפוטנציאל, הם הוציאו גירסה חדשה שכן כללה את הפיצ'ר שמאפשר להודיע למשתמשים ו"להעיר את האפליקציה", גם שהיא כבויה. בפועל, את עדכון הגירסא הורידו רק 150 אלף משתמשים ולכן הם "איבדו" 550 אלף משתמשים שלא ניתן לתקשר איתם.

משתמשים חוזרים - ולא כמות הורדות

אחת הטעויות הרווחות היא למדוד אפליקציה בהתאם למספר ההורדות שלה. מספר ההורדות לא אמור לעניין אתכם. ודאי שזה נחמד להראות שיש 5 מיליון הורדות אבל למעשה, זה לא אומר שום דבר. יש אפליקציות גימיק שמורידים אותם פעם אחת, משחקים בהם חצי דקה ומוחקים אותם. האם יש לאפליקציה שכזו ערך כספי כלשהו? כמובן שיש, אם ההורדה הייתה בתשלום. בכל מצב אחר, שבו האפליקציה היא חינמית, אין לה שום ערך מכיוון שאין לה משתמשים פעילים.

האתגר הקשה ביותר של אפליקציה הוא לגרום למשתמש לשוב אליה מדי יום או שבוע.
אם בכל זאת חשבתם על רעיון לאפליקציה ייחודית שסביר להניח שלא ישתמשו בה יותר מפעם אחת, נסו למכור אותה בכסף. כמובן שאם האפליקציה הינה בתשלום, אל תבנו על השוק הישראלי מכיוון שהישראלים לא אוהבים לשלם.

(בתמונה: אפליקצית Virtual Lighter - כנראה לא ישתמשו בה יותר מפעם אחת).

פיצ'רים ויראליים שיביאו להורדות

הדברים החשובים ביותר באפליקציה, בעידן התחרותי של היום, הם פיצ'רים ויראליים. פיצ'ר ויראלי הוא פיצ'ר שגורם לך להזמין את החברים שלך, לשתף את המידע ברשתות חברתיות או לעשות כל פעולה אקטיבית שתגרום למשתמשים נוספים להיכנס. משמעות הוויראליות היא חיסכון של מאות אלפי דולרים בתקציב השיווק של האפליקציה. אם הצלחתם לייצר מצב שבו "משתלם" למשתמש לשתף את החברים שלו, יש סיכוי מצויין שהאפליקציה תשווק את עצמה. אם זה קורה, מספיק שתשווקו את האפליקציה ותביאו אותה לכ-100,000 הורדות כדי שהיא תמשיך כבר לבד משם לכיוון המיליון.


(בתמונה: אפליקציית Youhoo - "אל תאבדו תקווה, תזמינו את החברים")

רבע פיתוח, שלושה רבעים שיווק

אני יכול לתת כאן המון דוגמאות לאפליקציות מדהימות מבחינה טכנולוגית ושאפילו נראות מצוין, שמכא אף אחד לא שמע עליהן. אם פיתוח האפליקציה עולה איקס, אתם צריכים לקחת בחשבון שהשיווק יעלה לפחות פי שלושה. חייבים להביא את העניין בחשבון לפני גיוס השקעה, או לפני שאתם יוצאים להרפתקאה הזו במימון עצמי. רכישת מדיה חכמה ומפולחת, אם אתם עושים עבודה טובה, תביא אתכם לדולר עד שני דולר לרכישת משתמש חדש לאפליקציה. אפשר להיכנס כאן לסיבות השונות לחישוב אבל בגדול מדובר בבנצ'מארק עולמי ליצירת הורדה של אפליקציה חינמית.

המשמעות היא שאם תעשו מוצר מצויין, ייתכן שהוא יישאר ממש איכותי אבל ללא משתמשים כך שלא יהיה לו ערך רב. הכרתי המון יזמים שנפלו לבור הזה, השקיעו את כל כספם בפיתוח המוצר ולאחר שהיו מרוצים ממנו, גילו שהם עשו טעות ענקית מבחינת מימון ואין להם יכולת להביא את המוצר לשוק המיועד.

לסיכום, שוק הסלולר גועש עם המון אפליקציות והמון רעיונות. אבל, בשביל להצליח לבנות משהו גדול באמת, צריך לעבוד קשה ולחקור את התחום לעומק. הרעיון הוא אומנם חלק חשוב בתהליך אבל יש הבדל עצום בין רעיון טוב להוצאה אל הפועל ברמה גבוהה. לפני שאתם יוצאים להרפתקאה, נסו לראות אם הרעיון שלכם עומד בקריטריונים הבסיסיים. אם כן, בצעו מחקר מעמיק על המתחרים וצאו לכבוש את העולם.

אשמח לקבל תגובות לאימייל.

begilad@gmail.com

■ גלעד בכר משמש כיועץ וכמנהל קורס רשתות חברתיות וניו-מדיה באוניברסיטת תל-אביב המיועד לקהל הפתוח ומלמד על ההתמודדות הנכונה עם העולם השיווקי החדש.