סורוס: צריך לעזור ליוון כפי שהצילו יהודים במלחמת העולם

במאמר דעה חדש שפרסם מנהל קרנות הגידור הידוע הוא מציע דרך לסייע ליוון ולמהגריה, שנקלעו לעין הסערה הכלכלית ■ "המטרה שלי היא להחיות את הרעיון שהאיחוד האירופי הוא כלי של סולידריות ולא רק של מחלוקת"

אנליסטים ומומחים רבים מציינים כי אחת ההשלכות של משבר החוב באירופה היא תהפוכות פוליטיות ועלייה בפופלריות של מפלגות קיצון במדינות חלשות כגון יוון. דעיכת הכלכלה במדינה הקטנה לוותה בעליית הפופולריות של מפלגות קיצוניות כגון המפלגה הנאצית "השחר העולה". מהדיווחים האחרונים עולה כי חברי המפלגה עוצרים מהגרים ומבקשי מקלט ותוקפים אותם באכזריות, בעוד המשטרה עוצמת את עיניה.

במאמר דעה חדש שפרסם מנהל קרנות הגידור הידוע ג'ורג' סורוס במגזין "Project Syndicate", הוא מציע דרך לסייע ליוון ולמהגריה, שנקלעו לעין הסערה הכלכלית. סורוס נזכר בדרך שבה בעלות הברית סייעו למדינות אירופה ולניצולים היהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה.

"האנשים שסובלים (ביוון) הם לא רק אלו שהשתמשו לרעה, ניצלו את המערכות הכלכליות וגרמו למשבר הכלכלי, אלא אותם מבקשי מקלט ומהגרים שנקלעו למשבר", כותב סורוס. "אך הסכנות שבפניהם הם ניצבים, אינם שונים מאלו של היוונים עצמם".

במהלך המאמר שכתב, סורוס מתאר בהרחבה כיצד ביקורו באנדרטת הזיכרון לראול וולנברג, גיבור מלחמת העולם השנייה שהציל יהודים מידי הנאצים, העלתה בו זיכרונות ממלחמת העולם השנייה והובילה אותו להציע פיתרון למצב שבו היוונים נמצאים כיום.

"וולנברג היה גיבור שהציל את חייהם של יהודים רבים בעיר מולדתי בודפשט (הונגריה), ע"י הקמת בתי מחסה שוודים, בזמן הכיבוש הגרמני. גם אבי היה דמות הרואית מאחר והוא סייע להציל את חיי משפחתו וחבריו. הוא סבר שעלי להתעמת עם המציאות ולא להיכנע לה. לכן זה העניק את הרעיון לסייע ליוונים".

אז מהו הפתרון ההומניטרי שהוא מציע? "עלינו להקים בתי סולידריות ביוון, שישרתו במרכזים קהילתיים עבור האוכלוסייה המקומית וגם יספקו מזון ומחסה למהגרים ומבקשי המקלט", אומר סורוס וטוען כי אומנם כבר יש בתי מחסה כאלו המסייעים למהגרים אך הם לא מקיפים ומתקשים להתמודד עם הבעיות שלהם. "אני חושב שיש לחזק ולתגבר את בתי המחסה האלו".

בתייחסו למשבר הכלכלי, סורוס כתב כי המדיניות הנוכחית של גוש האירו היא כישלון, והמהגרים "הנזרקים לרחובות, מותקפים ע"י חוליגנים וחברי המפלגה הנאצית", כתב סורוס והוסיף כי בכוונתו לעבוד עם הממשל היווני ועם ארגוני סיוע כדי ליזום תוכנית שתיצור תמיכה ציבורית. "המטרה שלי היא להחיות את הרעיון שהאיחוד האירופי הוא כלי של סולידריות ולא רק של מחלוקת".